Ekte 4D chess Iran driver med. Genialt trekk å gjøre når Trump var i Kina så han ikke blokket skipene ute ved sin blokkade.
Er vel ganske sannsynlig Kina og stod bak store deler av den 4D chess planleggingen.
Antar at skipene ikke kommer fra Iran selv? USAs blokade rammer kun iranske havner.
Vet ikke hvor de kommer fra eller hvilken last de har. Rart om de ikke var blokket av USA tidligere siden de har hatt mulighet til å seile ut fra Irans side tidligere og.
Begrensede muligheter.
En kinesisk supertanker med to millioner fat irakisk råolje seilte gjennom Hormuzstredet onsdag etter å ha vært strandet i Gulfen i over to måneder på grunn av krigen mellom USA og Iran, viser skipssporingsdata fra LSEG og Kpler.
A Chinese-owned product tanker was attacked off Al Jeer port at the entrance to the Strait of Hormuz on May 4, with its deck catching fire, reported Caixin. The vessel was marked ‘CHINA OWNER & CREW,’ and sources indicated that this was the first time a Chinese oil tanker had been targeted.
Jeg tviler veldig sterkt på at det er Trump som setter agendaen for disse møtene, og langt mindre utfallet når det kommer til Taiwan. Pomp og prakt, flaggparade og rød løper kan man sikkert selge inn til noen få ihuga MAGA, men ingen andre, med mindre man er sveiseblind.
Her tror jeg du roter fælt og blander sammen. Båten du linker til i artikkel er ikke en supertanker, og den var heller ikke i nærheten av stredet på Onsdag.
Datoene du skriver stemmer heller ikke med dato i artikkel.
De snakket om Hormouz likevel ser det ut til i følge Reuters
En produkttanker er ikke en supertanker. Det er et mindre skip som transporterer raffinert råolje.
Altså, for Iran sin del, så er det ikke akkurat hot at de andre Gulf landene får solgt olje, men ikke de. Da blir oljeskvisen mindre, oljeprisen går ned og de har fortsatt ikke noen inntekter.
Det er forskjellige artikler. Beklager rotet. Poenget var å poengtere at de ikke har hatt fri ferdsel. Her er onsdag båten omtalt i dagens reuters.
SINGAPORE, May 13 (Reuters) - A Chinese supertanker carrying two million barrels of Iraqi crude sailed through the Strait of Hormuz on Wednesday after being stranded in the Gulf for more than two months due to the U.S.-Iran war, LSEG and Kpler ship-tracking data showed.
The Very Large Crude Carrier Yuan Hua Hu was seen heading to eastern China’s Zhoushan port on Thursday and is expected to arrive on June 1, the data showed, after it briefly anchored off the Gulf of Oman, near where the U.S. Navy set up a blockade on Iranian vessels on Wednesday.’
Det er det nok ikke, men har ikke sett noe nyheter rundt hvilken last eller fra hvor de kom fra de 30 båtene. Vet ikke om noe av de var olje engang.
Jeg ser de har snakket noen dager nå rundt en mulighet for at Irak sammarbeider med Iran på å fjuske til origin av laster, så det hele er ganske uklart om det er Irakisk last eller Iranske… Ikke spes overaskende med tanke på lureriet som har foregått i alle år med slikt.
Den O store fredsmekleren Pakistan kjører jo helt vill trades med Iran på sidelinjen helt åpenlyst også…
Det er en helt feil konklusjon i mine øyne. At irans olje, i tillegg til de andre volumene fra landene som eksporterer via Hormuz, blir borte må nødvendigvis føre til større skvis, ikke mindre.
Ja helt rett. Det er vel kun Trump som ser på frafall av enda mer olje, Irans olje, som bear olje…
Og nå vil Kina kjøpe olje fra USA og? Håper ingen tror at man kan trylle ut ekstra fat til Kina samtidig som resten av verden får kjøpe like mange fat fra USA som før.
Altså, når ingen last kommer gjennom, så er det maks skvis. Kommer irakisk olje gjennom på kinesiske skip, så er det fortsatt skvis, men mindre.
Tilbake til spørsmålet da om hvor oljen på de skipene kom fra, og ikke minst, hva fikk Iran for dette?
Irakisk olje på kinesiske skip slipper kun gjennom så fremt Iran tillater det. Det er mitt utgangspunkt.
Med den eskaleringen som fort tvinger seg frem nå så er det bare et spørsmål om tid før vi ser restriksjoner i eksport av olje og oljeprodukter fra USA. My 50 cent.
Man vet ting er ille når store mediehus skriver store artikler hver gang et enslig skip slipper ut fra stredet.
Det de burde skrive artikler om er hvor mange skip fra andre land enn Iran som har gått INN i stredet samtidig. Tror ikke jeg har sett noen hittil?
De få skipene som slipper ut i små drypp fungerer akkurat likt som SPR release. Både skip og SPR må refylles senere.