Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Ser ut til at det kommer angrep i fra USA også.

2 Likes

Har ingenting til overs for IRGC eller terror-gruppene de finansierer, så ikke misforstå meg.

Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, samtidig som at verden ikke er sort/hvitt. Handlingene til Iran OG Israel har ikke vært gunstige for vesten de siste tiårene. Iran er mer selvforklarende, men AIPAC lobbyen som har dyttet USA in i flere kriger i midt-østen har også ført til sine egne problemer med flyktningbølger i vesten - samtidig som de har gagnet Israel (og bare Israel) geopolitisk. Er ikke dette kritikkverdig? Hvorfor heier vi så innmari på Israel her, når det er VI som til syvende og sist vil bære konsekvensene av dette, igjen?

3 Likes

Jeg personlig er verken for eller imot Israel på noen måte. Forholder meg helt nøytral til det landet da de verken har påvirket mitt eller mine sitt liv positivt eller negativt.
Blir litt som Sverige eller Danmark for min egen del.

Møkkafolk som ledelse i Iran består av derimot er skyldig i mye av vestlig forfall de siste tiår.
Hadde Norge hatt et naboland som åpent truet med å utslette Norge samtidig som de prøver utvikle atomvåpen så håper jeg Norge hadde gjort akkurat samme som Israel gjør.

11 Likes

Ser ut som det er målrettede angrep mot myndighetspersoner og militær ledelse. Samt militær infrastruktur og irgc-baser. Folket oppfordret til å holde seg hjemme og i sikkerhet for nå, men være klare for å gå ut i gatene og ta over institusjoner av Pahlavi. Khameini er på flukt i følge enkelte medier, så ser ikke ut til at han er tatt ut ennå. (Ender vel fort opp i Russland han også?)
Flere omfattende angrep innkommende anslås som sannsynlig.
Følger The Enforcer på youtube.

3 Likes

Hvordan har Iran spesifikt påvirket vestlig forfall? Har de fasilitert flyktningbølger, dratt NATO eller allierte av Europa inn i kriger, blandet seg inn i politikken vår via lobbying?

Deres isolerte handlinger, verdier og geopolitiske knytninger er forkastelige. Men så har handlingsrommet deres også vært isolert til deres egen region.

6 Likes

Du får tro hva du vil, men for meg så virker det som du har havnet langt ned i tinfoil anti jøde gryta.

5 Likes

https://x.com/realdonaldtrump/status/2027651077865157033?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Husk at iran har satt opp en klokke som teller ned til 2040 da målet er og utslette Israel.De har støttet terror mot Israel i årevis. Google Al.

• Plassering og formål: En stor digital klokke ble satt opp på Palestina-plassen i Teheran i 2017. Den talte ned dagene til det iranske regimet forutsa at Israel ville slutte å eksistere, basert på en uttalelse fra øverste leder Ayatollah Ali Khamenei i 2015 om at Israel vil være utslettet innen 2040.
  • Symbolsk betydning: Klokken viste dager, timer og minutter til det regimet kaller “Israels utslettelse”.
  • Status per juni 2025: Israelske forsvarskilder hevdet den 23. juni 2025 at det israelske luftforsvaret (IDF) ødela denne klokken som en del av en operasjon. Det var imidlertid motstridende rapporter, der iranske medier senere publiserte opptak som hevdet å vise at klokken fortsatt fungerte.

[image]Wikipedia +7

Klokken ble ansett som et symbolsk mål for Israels krigføring mot Irans innflytelse i Midtøsten.

6 Likes

Har du ingen mot-argumenter? Er dette det beste analytiske resonnementet du kan komme med - “det virker som”?

Det virker som at du har havnet dypt nede i “tenker ikke selv, sluker skolepensum” gryta. Du får selv forsøke å overbevise deg selv om hvorfor vesten så selvoppofrende må støtte Israel, når Israel ikke gir noe tilbake til vesten rent geopolitisk. Hvorfor? Kan vi ikke fokusere på oss selv, og alle problemene vi selv har utenom det Israel har hjulpet å stelle i stand?

Hvis vi tar et steg tilbake, og ser på situasjonen så er dette to nasjoner langt vekke fra den vestlige og europeiske sivilisasjonen. Hva i pokker har det med oss å gjøre?

Eksiliranere på youtube gråter av glede og lettelse over angrepet på den islamistiske terrorist-okkupasjonsmakten i landet. Dette er en tid for håp for det undertrykte iranske folk. Regime-endring kan være nærmere enn noengang.

10 Likes

Har du hørt om nukes og interkontinentale raketter?
Et prestestyre som ønsker å dø i kamp mot vantro må ALDRI få slike våpen!

9 Likes

Mitt svar til deg begrenser jeg til:
Håper Israel og USA utsletter totalt Iran regimet, og at det hele ender med at folket i Iran ender opp med en ny ledelse som oppfører seg som normale mennesker og som vil jobbe for folket, og utvikle godt samarbeid med sine naboland.

18 Likes

Jeg er skeptisk til visse ting ved Israel selv, f.eks at de ikke har tillatt atominspeksjoner er jo stusselig, men likevel, det her er større enn «bare er Israel angrep»

Paradoksalt nok så kvalifiserer handlingene til prestestyret ganske lett til å klassifisere dem selv som vantro. Og forhåpentligvis får de nå også som fortjent etter etter (religiøse) lovoppfattelse.

6 Likes

Hvor gode sjanser har Iran for å senke et amerikansk skip?
Vil tro det kunne skape «store bølger» også på børs

:grimacing:

Dette er et investorforum. Det er basisen inalle tråder som ikke er selskapsspesifikke. Mitt spørsmål til deg står fortsatt, gjør det debatten bedre ?

Jeg tipper ca 0. Iran virker å ha lite luftvern igjen og angrepet mot israel var hele 2 raketter.

3 Likes

Ja – da er vi igang

Kan vi ikke blive sparet for alt det personfnidder på tråden.
Lad folk have deres meninger for dem selv.

Israel tries to assassinate Iranian leader Ali Khamenei

Iran Loads Missiles To Bomb Tel Aviv? Sirens Blare As Israel DECLARES Emergency, Shuts Airspace

Iranian Media Reports Thousands of Army Personnel Killed; Explosions Across Tehran | News18

‘Bombs will be dropping EVERYWHERE’: Trump addresses strikes on Iran

DK

4 Likes

Deilig og se vennene til Kina og Russland forsvinne en etter en :star_struck:

14 Likes