Siden internett er et magisk sted så har selfølgelig noen tracket og laget liste over alle peacedeals annonsert hittil.
Det var en laaaang liste gitt 
Du kan tro hva du vil om avtale men nyheten er neppe en “axios konspirasjon”
“To av Axios’ kilder er amerikanske tjenestepersoner, mens den tredje er fra Midtøsten. Alle tre skal ha vært involvert i forhandlingene. Også nyhetsbyråene baserer seg på anonyme amerikanske kilder.”
WASHINGTON/CAIRO, May 28 (Reuters) - The United States and Iran reached an agreement on Thursday to extend their ceasefire and lift restrictions on shipping through the Strait of Hormuz, sources told Reuters, though U.S. President Donald Trump has yet to approve it and Iranian state media said it had not been finalized.
According to four sources familiar with the matter, the agreement would extend the truce for another 60 days and allow traffic to flow through the strategic waterway while negotiators tackle difficult issues such as Iran’s nuclear program.
Al jazera. 24.05
Saturday, Iran’s Ministry of Foreign Affairs spokesperson Esmaeil Baghaei described the latest proposal as a “framework agreement” or MoU that would first establish broad principles before details are negotiated over 30 to 60 days.
“The trend this week has been towards a reduction in disputes, but there are still issues that need to be discussed through mediators. We will have to wait and see where the situation ends in the next three or four days,” Baghaei said.
Tror risiko er høy for at krigen blusser opp igjen.
- Iran gir neppe opp sitt beste kort,- Hormuz
- Israel kan se seg tjent med fortsatt krig. Det verste for dem er en «fredsavtale» som gir Iran mulighet til å ruste opp. Israel kan enkelt initiere situasjoner som gir eskalering.
Trump er trolig den som har størst ønsker om en fredelig løsning. Men selv ikke Trump kan fremstille en dårligere avtale enn Obama sin som en seier.
Jeg tror sjansen er stor for mer krig. Dvs resesjon og høye energipriser. Høy inflasjon, høye renter, boligprisfall etc
Der bruker du en post fra reuters som ble postet noen timer senere enn den opprinnelige posten til Axios.
Som du selv ser så inkluderer den der at Iran ikke har skrevet under heller, ikke som Axios sin post var hvor det kun var nevnt at Trump måtte signere.
Litt vesentlige detaljer å ha med kansje når det står om trillioner i børsverdier på spill når slike poster kommer ut?
Jeg bruker begge for å avkrefte din axios konspirasjon. Nyheten er helt lik. Igjen, du kan tro at partene roter slik jeg har nevnt tidligere, men nyheten i seg selv er ingen konspirasjon.
" Earlier, we brought you an Axios report saying that the U.S. and Iran have reached an outline agreement to extend their ceasefire, pending the approval of Trump.
Now, a source familiar with the matter told Reuters that the two sides have reached agreement on a memorandum of understanding to extend their ceasefire for 60 days, but Trump has yet to approve it."
Utrolig…
Så det er en konspirasjon fra min side når Axios rapporterer at en avtale er klar, og kun pending Trump må signere VS hva som rapporteres senere hvor det kommer frem at verken Trump ELLER Iran har signert, og faktisk så sier de at selveste avtalen er heller ikke helt komplett?
Du får bare mene og tro som du vil siden du kun leser det som passer inn med hva du vil skal skje tydeligvis.
(Ikke at jeg ikke vil ha en løsning på dette her heller, men min mening er at slik det ser ut og fremlegges i Axios artikkel er totalt urealistisk.)
Alle vil naturligvis ha en løsning på dette i praksis, men dette er ren markedsmanipulasjon for å underbygge sin egen politiske agenda og samtidig for tilsynelatende tjene penger på oljetrades. Mye av det Axios rapporterer er halvsannheter og veldig bias mot at dette løses raskt, når det i virkeligheten nærmest er en uløselig floke.
Timingen på meldingene som kommer er jo også veldig interessant.
Når man vet hvor opptatt Trump er av børsen, renter og oljepris er det ikke lenger en konspirasjon, men veldig nærliggende at dette er tilfelle.
Litt i kontrast til denne ja…
Valgte selv å gå long olje i dag i diverse Bull-derivater, dette kan smelle greit.
Kjører hardt på oljeservice og et par oljeselskaper long, men tør ikke rote meg borti det der hehe.
Det er så vill vest med hva de dropper av news, og markedet tror merkelig nok på alt de sier så jeg hadde vel blitt wipet ut.
Har tatt et tonn med trades på Obsidian Energy hvor jeg kjøper når de slipper de her peace deals nyhetene, og som regel greier jeg rulle meg utav den på samme dag med en 3-4% fortjeneste.
At ikke Donald har postet fire meldinger siste døgnet om at avtale nærmer tyder kanskje på at vi kanskje står overfor en eskalering igjen.
Smeller det i helgen?
Mulig,men nå er det Cuba som står på listen.
Ingen har sagt Reuters eller Axios sitter og finner opp ting. Poenget som blir nevnt her av flere forum deltagere er at hele nyhetsbildet akkurat nå består av små drypp fra “sources familiar”, “outline agreement”, “framework”, “Mou”, “pending approval”, “not finalized”, “under discussion”.
Det er ikke det samme som en ferdig avtale.
Reuters skriver jo selv i samme avsnitt, ikke ferdigstilt, Dozy Don har ikke godkjent og iranske medier sier ikke finalisert. Media setter sammen lekkasjer, diplomatdrypp og bakgrunnssamtaler til løpende “breaking news” historier mens selve forhandlingene fortsatt pågår i sanntid. THIS IS WHAT WE WANT YOU TO HEAR!!! Du har vel hørt den før? Det betyr ikke konspirasjon. Det betyr bare at folk leser halvferdige sonderinger som om fredsavtalen allerede er signert.
Det her fremstår vel totalt frikoblet fra virkeligheten? Så Iran har nå plutselig sagt fra seg samtlige krav de har kommet med?
Edit: Det kan se ut som det er en liste med krav han vil ha? Jeg tenkte først at det var snakk om den avtalen som kun var pending signatur fra Trump det var snakk om. Så den avtalen som var done deal mer eller mindre finnes ikke lenger eller?
Har gitt opp å følge med her.
Noen som gidder å gi en rask oppsummering?
Hva har skjedd siden sist?
La meg gjette:
Stredet åpna og lukka et tresifra antall ganger?
Deal er både “very imminent” men også benektet av en/begge parter et tresifra antall ganger?
Axios har meldt noe som ikke stemte (et tresifra antall ganger?)
Kina har ikke gjort noe bortsett fra å tvinne tomler? Sikkert et tresifra antall ganger.
Kommer nok snart en ny melding om positive samtaler, så noen tweets med flere trusler, etterfulgt av forlengelse (ensidig) av våpenhvilen basert på konstruktive samtaler (med seg selv).
Axios anklages for rent oppspinn fordi de er først ute med innsideinformasjon som av ulike årsaker ikke blir en realitet senere.
Resten er et interessant poeng. Min mening er at det også skal være plass til aviser som krever at leserne faktisk leser det som står, og forstår forskjellen på hva kilder sier på et gitt tidspunkt, og hva som senere utspiller seg på bakken
Tygg litt på den! “Først ute med innsideinformasjon som av ulike årsaker ikke blir en realitet senere.”
Kan ikke alle påstå det samme?
Hvordan skal lesere, den store gemene hop, forventes å forstå, og manøvrere i denne suppen av informasjon, les desinformasjon, som denne og andre kilder fremsetter på X?
Minner om at Axios så vidt meg bekjent ikker er en avis?
Absolutt. Dette er legitime spørsmål, og jeg deler den generelle bekymringen om informasjonsspredning på nettet. Men først og fremst savner jeg mer ansvar fra oss selv.
I motsetning til tilfeldige X kontoer og annet i suppen har denne kanalen bevist at den har innsideinformasjon ved mange av nyhetene senere har blitt realitet, inkludert selve krigen. At mye ikke har blitt realitet endrer ikke på det.
Det er en nisjekanal. Ingen er tvunget til å bruke den som en primærkilde for hva som skjer på bakken.