Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Vår alles beste venn, Axios (En Iransk konto postet og at den var avlyst pga Israels bombing av Libanon)

The U.S. and Iran are discussing holding the signing of the MOU, currently scheduled for Friday, as early as Wednesday.

Edit ser ut som Axios mener Onsdag idag? Ikke godt å vite, var vel full panikk for oljen spika opp.

5 Likes

Høres ut som en magisk fyr denne Soleimani….

1 Like

Viktigste målet til Trump var vel atomprogrammet til Iran. I bestefall så har han utsatt det.
Kan ikke skjønne noe annet at hele operasjon epic Fury er mislykket.
Ganske sikker på at Trump hadde regnet med at NATO skulle stille opp. Når det nå ikke skjedde så prøver han å forsiktig liste seg ut beste bakvei.

Skulle kanskje ikke skrotet Obama avtalen? Det som kommer nå blir vel bare “same same, but different”

1 Like

Jaja, Trump får vist verden hvor jævlige Israel er om ikke annet. Tommel opp for det…

4 Likes

Oljeprisen indikerer at Hormuz vil åpne.
Vil skip som slipper ut seile inn igjen senere for å hente ny last?

RIP olja

The U.S. and Iran have remotely signed their memorandum of understanding to end the war and open the Strait of Hormuz, and the agreement is now in effect, two U.S. officials told Axios.

https://www.axios.com/2026/06/17/iran-deal-signing-text-release

1 Like

Når du ikke har fulgt med i historietimen høres det kanskje kult ut med en fredsavtale underskrevet i selveste Versailles :cold_face: :crazy_face: :cold_face:

Edit:
også har vi denne tweeten fra 2013 :eyes:
image

11 Likes

Du får nok en liten overaskelse om et par uker eller tre om du tror oljen skal mer ned. Det er nok for sent alerede å unngå tomme tanker i store deler av verden, selv om stredet faktisk åpner for fullt idag (noe det enda ikke har gjort).

Cushing Oklahoma er nå nådd minimums nivåer.

3 Likes

Ja også på flere punkter vil jeg tro. Hva med alle de som ikke liker denne avtalen? Israel får se et Iran som fortsatt står på beina med mulighet for oljeeksport, frigjorte midler og økonomisk pusterom. Hardlinerne i Iran får se en ledelse som forhandler med Usa og risikerer å gi bort deler av det de har bygget legitimiteten sin rundt i flere tiår. Hizbollah, Houthiene og diverse militser rundt omkring får se stormaktene forhandle over hodene på dem og amerikanske hauker får se en avtale som fort kan bli fremstilt som langt mykere mot Iran enn det de ønsket seg så jeg er ikke så opptatt av selve signaturen. Det interessante er hva som skjer når alle som føler de taper på sluttresultatet begynner å innse hva de faktisk står i fare for å tape fordi det er ofte ikke motstanderne av en avtale som er problemet før avtalen er signert, men etterpå. Så når den mulige freden plutselig begynner å se ekte ut begynner nok de nevnte å regne på konsekvensene og det er ofte da noen får lyst til å velte hele bordet, men….vi får håpe det går bra.

5 Likes

Selv om det her holder i evig tid, noe som er totalt usannsynlig, så er det enda mere usannsynlig at resten av verden utenfor midt østen kommer til å se på kilden til olje/gass/produkter derfra noe i nærheten av en sikker kilde.
Om resten av verden ikke tar tak med mer utbygging av egne olje/gass felt for å sikre litt mer uavhengighet til MØ ja da er de rett og slett low iq som Trump kaller slikt.

Jeg spår mer olje/gass og mer alternative energikilder bygges ut rundtom. Mye av mine penger er investert tilpasset et slikt scenario nå.

6 Likes

Webside for å se traffikk gjennom stredet med mye info. Ingen anelse hvor nøyaktig dette er eller ikke, men gir nok en ok ish pekepinne

https://insights.windward.ai/

Denne memorandum of understanding er vel bare en nødutgang for Trump når det gjelder å få ned prisene på hjemmebane. Begge sider avslutter blokkadene og forhandler videre. Trump får lavere priser på hjemmebane inn mot mellomvalget og Iran får sårt tiltrengte oljeinntekter.
Men så mye nærmere en endelig avtale som faktisk oppnår målene med krigen er man vel egentlig ikke. Og det blir jo ikke enklere å få til det uten aktive pressmidler mot Iran. Men jeg tror det skal veldig mye til for at Trump tørr å foreta seg stort mer før mellomvalget. Kan komme perioder med trusler om bombing men jeg tror nok det blir en serie med utsettelse av frister til valget er unnagjort. Så kan demokratene forhåpentligvis få makt til å legge en demper på denne rabiate presidenten da :slight_smile:

7 Likes

Så først lager man altså problemet, og etterpå vil man hylles fordi man har avverget det samme problemet? Altså, dette er ikke “tilbake til start” engang, det er: Værsågod Iran, dere hadde ett kort før dette, nå har dere fått bevist hva det kortet kan gjøre, og jeg [DJT altså] skjønner at dere har balletak på meg (og verden forøvrig også). Mega-creds til Trump for å ha synliggjort dette for alle, inkludert det bestialske iranske prestestyret. Jævla fjottkuk av en mann. FaFo hele veien til Bandar Abbas.

Så er det bare å glede seg til hva som skal dekke over denne cockupen. Er det Grønland eller Cuba som skal få unngjelde nå? Eller er det noe nytt og spennende? Haiti?

16 Likes

Jeg tror ikke Trump tørr å gjøre noe mer stunts før mellomvalget :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det tror ikke jeg heller, men det er 6 mnd til, og det er jo særdeles vanskelig å se for seg at det ikke skal komme en eller flere cock ups / faux pas’er fra den kanten over et såpass langt tidsrom.

Så spørsmålet blir mer når og hva. Jeg venter ikke i spenning. Mer i forferdelse.

6 Likes

Ja egentlig utrolig.
Kjøper virkelig disse MAGA folkene det Trump serverer?
Han MÅ jo gå på knusende tap i mellomvalget, noe annet vil være galskap.

2 Likes

Trump signerer sine avtaler i sand. De gjelder helt til de ikke gjelder lenger.

Og som vi vet er internasjonale kjøreregler, som folkeretten, penset inn på et bortgjemt sidespor.

3 Likes

2 Likes

Siterer George Bernard Shaw jevnlig her inne:

Democracy is a device that ensures we shall be governed no better than we deserve.

Problemet her er jo at “vi” dessverre er ganske mange fler enn de 77 millionene i deplorable-kurven som stemte på dette makkverket. Så jeg lar Henry Rollins ta over:

Stalltips herfra: Når lærerne i landet ditt ser seg nødt ti lå ta sommer- og kveldsjobber, i tillegg til å bedrive undervisning, så er det ikke akkurat de beste hodene som dras inn i skolesystemet. You get what you pay for. Resultatet av 50 år med underbetalte lærere der borte [i tillegg til en rekke andre faktorer, seff] ser vi nå.

Skrekk og føkkings gru.

On topic fordi årsaken til USA vs. Iran rett og slett er at x antall millioner amerikanere har sett på The Apprentice og trodd at å bedrive en liksom-bedrift på fjernsyn er omtrent det samme som å bedrive politikk.

It ain’t.

Så får vi håpe og krysse det vi har av fingre for at Hillarys deplorables faktisk innser akkurat det nå.

7 Likes