Jeg prøvde se på NRK tidligere idag, men beklager uttrykket, jeg fikk hjerne aids av å se på så måtte bare skru av.
Må si jeg er overrasket over at Iran har fått til motangrep, ser jeg har undervurdert deres styrke. Dette blir neppe så pent som mange (inkl meg) hadde sett for seg…
Iran er latterlig stort land, så de hadde nok klargjort utskytningsramper i lang tid på forhånd, og nå fyrer de av alt de greier.
De har gitt si på de man antar ikke kan eller vill slå tilbake. Eller før at skape opintion mot USA og deras baser i området.
De får vare førsiktige så de ikke reter opp saudiene før mye, før de har store reusrser.
Det kan også skape opinion mot Iran isteden før USA. De land som Iran angripit er sunni. Og er det noe som mange sunnimusslimer ikke liker så er det shiamuslimer. Det kan også bli sånn at “vi bestemmer hvem som har baser her. Ikke Iran”, uansett reliøse preferenser.
Iran leker med ilden da de attackerer andre land og kan raskt få problemer med sin omgivelse.
Ja, hvis ikke denne krigen her heller kommer til å senke børsene, hva skal gjøre det da?
Bullmarkedet fra 2009 vil jo ingen enda ta 
Men ja, hvis Iran skulle greie å slå ut en betydelig del av US sin marine, så vil det kunne bidra til å velte USA sitt hegemoni i verden.
Når selv Pentagon advarer mot en langvarig krig sier vel det sitt.
Iran kommer frem til USA sine baser, de klarer ikke stoppe alle: Det meldes om eksplosjoner i Abu Dhabi og røyk fra en amerikansk base i Baharain.
ref. dagbladet.
De klarer nok å skape relativt mye faenskap om de bare vil.
Poenget er at frem til nå, så har det å skape betydelig faenskap vært i mot regimets selvoverlevelsesinteresse. Derav “symbolske strikes” som meldes på forhånd osv…
Nå, derimot, har presteregimet kanskje havna i situasjonen at det er å lage betydelig faenskap (minelegge Hormuz f.eks) ikke gjør noe fra eller til for regimets overlevelse. Så hva velger de da?
Akkurat det er vel like sannsynlig de greier som at griser begynner fly.
Er det noen X-kontoer som er til å stole på i denne konflikten? med live updates.
@NiohBerg
@Visegrad24
@MarioNawfal
De er nok litt mer på høyresiden enn nøytrale, men er troverdige så langt jeg har observert. Førstnevnte er persisktalende og oversetter korrekt.
Hvordan kan du si det ? Hvordan kan USA stoppe iran om de vil ta ut et hangarskip om de samkjører flere ubåter som angriper samlet med torpedo ? Et hangarskip er ikke akkurat rask til og snu seg eller komme unna.
Time will show hva de greier eller ikke. Skulle jeg satt penger på ene eller andre veien så hadde mine penger gått på veddemålet som sa Iran ikke kommer til å greie senke en eneste av USA sine båter.
Skal være grei og si at Iran kanskje greier å treffe en eller to båter med en drone eller en rakett, men ikke senke noe.
Senke en av båtene til USA er ikke så enkelt som det er for russland å terrorisere Ukraina med droner og raketter. Den teknologiske fordelen USA har VS Iran er så stor at det er vanskelig å skjønne.
Da jeg tjenestegjorde på ubåt så senket vi det som den gang var USA’s største hangarskip. Det var dog kun under en øvelse, om noen skulle lure.
Spennende om Kina og Russland nøyer seg med verbal fordømmelse, og om NATO som organisasjon ikke lar seg lokke med i denne krigen.
For Ukraina er krigen godt nytt når en av Russlands viktigste våpenleverandører selv er under angrep. Bortsette fra at det kan bli vanskeligere enn det allerede er for Norge og andre europeiske NATO-land å få kjøpt avanserte amerikanske våpen til Ukraina om denne krigen trekker ut.
Hva med følge live-bloggene til anerkjente pressebyråer?
https://www.reuters.com/world/iran-crisis-live-explosions-tehran-israel-announces-strike-2026-02-28/
Iranske myndigheter anbefaler nå samtlige sivile å evakuere Teheran. En by med 9 millioner mennesker. Hvorfor og hvordan?
Fra i går, men likevel interessant.
What would be the point of an American strike on Iran? | The Economist
Det viste seg å ikke være så enkelt å tukte Afghanistan. Vi får se om Iran er enklere.
Jeg håper på en kraftig børskorreksjon men både olje og skipsrater går vel til himmels (?)
Usikkerheten burde i det minste øke. Har USA nok ammo? Har Trump backing i Kongressen?
Har Iran noen avanserte torpedoer?
Er hangarskip nå like avlegs som stridsvogner, i dronenes tidsalder?
Har en følelse av at dette ikke blir så enkelt som mange tror, men kan være farget av ønsket om korreksjon.
VLCC ratene var allerede til himmels. Cash break-even på 26k USD med rater opp mot 200k USD FØR denne krigen. Tipper vi kan bevege oss mot 300k USD.