“Fact” alt er relativt tydeligvis.
Ny Taco😄
“Opplysningene kommer fra Channel 12-journalisten Barak Ravid, som også skriver for Axios og regnes som en av de best informerte journalistene om amerikansk og israelsk Midtøsten-politikk.”

Får se hvor lenge dette varer før det smeller igjen. Iran har her fått beholde kontrollen over stredet iom alle skip inn må seilie i deres farvann.
Er Netanyahu nå klar for å trekke israelsk militære ut av Libanon og Gaza?
Vil USA frigjøre Irans frosne midler og betale krigserstatning?
Hva skjer med Yemen og Houthiene?
Hva med Irans atomprogram?
Når skal stredet åpnes i rekkefølge av hvilke punkter?
Ikke godt å si. Spesielt siden Iran benekter at der finnes noe ny avtale og at Trump som vanlig er ute med løgn.
IRGC-Owned Fars News, citing “informed sources”, denies any Strait of Hormuz reopening agreement; "military source says strait remains blocked amid US hostile actions, passage only via IRGC Navy-designated route
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Iranian Foreign Ministry: We are working with the Sultanate of Oman regarding a temporary safe passage route through the Strait of Hormuz
Jeg vil tro begge kildene har rett og at Iran ikke er enige innad.
Problemet med slike news som kommer er at de plukker ut deler av utsagn som blir sagt, så det kan fremstå som det er forskjellige uttalelser om samme sak.
Her er en mer komplett uttalelse:
Takk for full link!
Jeg tenker dette fortsatt er to forskjellige utsagn uten samme opphav.
Det skulle ikke forundre meg om det er Oman som har bedt Trump stoppe angrepene mens de forhandler med Iran.
Var vel Saudi som ba de stoppe (sa Trump…)
Tipper sannheten er en combo av det og at Trump ikke kom noen vei med truslene sine denne gangen heller.
Kom på det med Saudi etter at jeg postet, så tror du har helt rett der. Men kan godt være pga samtalene Oman har med Iran som bakenforliggende årsak.
Hvis Oman klarer å komme til en avtale med Iran om ferdsel gjennom Hormuz, så har Trump fått løst en stor del av floken sin? Memorandum of misunderstanding var veldig uklar på det punktet, så med det løst, så kan de USA og Iran muligens komme tilbake til forhandlingsbordet? 
Samtalene med Oman har ikke noe å gjøre med dagens situasjon med stredet. Det er løsningen som skal være på plass etter ting er over. Altså en permanent løsning gitt at Iran får viljen sin mot USA.
Vi får vel se en mer og mer panisk Trump som vil flodde markedet med olje ut fortest mulig for å berge inn mellomvalget. Derav forslaget om at Oman skulle styre ut av stredet, og Iran inn.
Pisse i buksen løsning siden styrer man inn så styrer man i praksis ut også (sett over lengre tid). Kortsiktig vil det peise ut endel olje på markedet så han kan fortsette sine tweets om hvor stor success det har vært frem til mellomvalget.
Jo, med dagens situasjon å gjøre og midlertidig. Fra ditt eget screenshot.

Med tanke på siste avsnitt der er er det vel et forsøk på å få Oman til å ikke la USA tvinge gjennom skip på den siden da kanskje?
Syns fremdeles det er rart at enkelte skip er villig til å gjøre det enda. Det er vel indisk mannskap som ikke tør annet enn hva de får beskjed om vil jeg tro.
Det er mindre risky enn å verve seg i Russland og der gjør rundt 30.000 menn det hver måned.
Det er folk med mindre penger enn oss og dermed helt andre risk/reward tanker.
Problemet for den moderate faksjonen i Iran (som jeg påstår at finnes) er at det er mange som ser på USA som den store satan. Det er da lettere for dem å gjøre en avtale med Oman enn USA 
Anser det som totalt usannsynlig at det blir noe slags avtale mellom Oman og Iran som gjør at stredet er tilbake til vanlig ferdsel før USA trekker seg ut fra midt østen, inkl basene sine der.
Hvorfor i alle dager skulle Iran gå med på det uten? Så USA skal fylle opp lagre igjen for så å bombe de om 12mnd?
Nei her må nok tidenes kameler svelges av Trump, eller så er option 2 full bombing igjen. Noe annet greier jeg ikke se.
De er selv under blokade fra USA nå. Ikke akkurat ideelt for dem. Memorandum of misunderstanding hadde noe veldig vage klausuler om at Iran skulle avtale med Oman om hvordan passering av Hormuz skulle skje. Nå gjør Iran det og jeg ser for meg at det kan komme en memorandum of understanding til basert på bl.a. hva Oman/Iran har kommet fram til.
Det er nok ganske mange i Iran som ikke ønsker full bombing. Det har vært truet med å angripe kraftverk osv, det er ikke tomme trusler fra Trump. På den andre siden, så må Hormuz åpnes for Trump sin del…
Jeg vil anta at kameler svelges på begge sider og at det blir en løsning. Om der skjer før eller etter en eskalering? Vet ikke.