Det brukes satellitter med infrarøde kameraer.
Problemet med ubemannede farkoster er å kunne styre disse. Under vann er rekkevidden på signaler utrulig dårlige. Om man skal styre de er det da gjerne trådstyrte. Om man skal gjøre noe mot et overflatefartøy må de ha store mengder sprengstoff. Da er jo forskjellen på en uuv og en torpedo minimal.
De har sikkert masse torpedoer, men igjen, rekkevidden er et problem for å nå amerikanske fartøy. Store UUVer som kan levere torpedo er kanskje noe for fremtidig krigføring, men spørsmålet er jo igjen hvordan skal man kommunisere med disse. De som klarer å knekke den koden kan nok drive med mye sjønektelse
Det stemmer.
Jeg tenkte kun deteksjon fra fartøyer
Så det du basicly sier her er at om man bare setter dem i en “kill everything” mode hvor de ikke trenger å kommunisere med noe og skygger banen selv så har man en ultra-effektiv deterrence? Altså de facto minelegging bare med miner som oppsøker alt som kommer innenfor rekkevidde?
Da skjønner jeg litt hva Kina holder på med / hvorfor, i hvert fall.
sry off topic her nå
Ville hangarskipgruppen klart å stanse f.eks 100 speedbåter med selvmordsbombere som kom mot dem fra alle retninger i 70 knop?
AI kom med en grei oppsummering på dette søket:
Satellitter med infrarøde kameraer ubåter - Google-søk
Satellitter med infrarøde kameraer (termisk avbildning) er en teknologi som kan brukes til å oppdage ubåter, primært ved å registrere den termiske signaturen (varmekjølvannet) som en ubåt etterlater seg på havoverflaten. Denne metoden er effektiv for å finne ubåter som opererer rett under overflaten (periskopdybde) eller som nettopp har dykket, men er mindre effektiv mot dypdykkende ubåter.
Her er hovedpunktene om bruk av infrarøde satellitter mot ubåter:
Hvordan det fungerer
Varmekjølvann (Thermal Wake): Ubåter produserer varme fra reaktorer eller motorer. Selv om skroget er kaldt, vil vannet som omrøres og varmes opp, stige til overflaten og skape et “termisk spor”.
Deteksjon av temperaturforskjell: Infrarøde sensorer måler svært små temperaturforskjeller (ofte mindre enn 0,1-0,2°C) mellom kjølvannet og det omkringliggende sjøvannet.
Overflateaktivitet: Metoden fungerer best når ubåten er på overflaten, i periskopdybde, eller nylig har forlatt overflaten.
Begrensninger
Dybde: Infrarødt lys trenger ikke gjennom vannet. Derfor må ubåten være nær overflaten for å etterlate et spor som er synlig for satellitten.
Havforhold: Sterke havstrømmer, bølger og blanding av vannlagene kan skjule eller spre det termiske sporet, noe som gjør det vanskelig å oppdage.
Værforhold: Skyer og atmosfæriske forhold kan forstyrre infrarøde sensorer.
Teknologi og Overvåking
Kombinerte sensorer: Moderne satellittovervåking kombinerer ofte infrarøde bilder med “Synthetic Aperture Radar” (SAR), som kan oppdage små krusninger på vannoverflaten forårsaket av en ubåt.
Norsk/Amerikansk samarbeid: Norge samarbeider med USA om å utvikle satellitter for å overvåke norske havområder, noe som kan inngå i havovervåking.
Ikke-akustisk sporing: I tillegg til termiske kameraer, forskes det på “ikke-akustiske” metoder som å oppdage magnetiske forstyrrelser (MAD - Magnetic Anomaly Detectors) fra rommet.
Nuclear Threat Initiative (NTI)
Nuclear Threat Initiative (NTI)
+3
Oppsummert: Infrarøde satellitter er et nyttig verktøy i en “lagdelt” tilnærming til ubåtjakt, spesielt for å overvåke strategiske områder, men de erstatter ikke tradisjonell akustisk sonar for å finne ubåter på store dyp.
Rapporteres om ikke i nærheten av å treffe hangarskipet.
Kom over denne skissen også uten at jeg er så inne på detaljer. Men senke hangarskip tviler jeg er noe Iran vil klare å utføre.
https://x.com/esomolekae/status/2028132255361622058?s=46&t=RepCHETtycudjqXu3cb2WA
Svaret er ja IMO. Mer enn 90% ville vært eliminert lenge før de var en direkte trussel. Disse hangarskipene har et imponerende forsvar fra støttefartøyene.
Det er alltid veldig spennende å følge en konflikt in real time, særlig på informasjonsfronten.
For man må være kvikk i vendinga for å få med seg hva som er viktig i “meningsdannelsen”.
Følgende eksempel finner jeg litt bisarr, og man kan jo spørre seg hva tanken er.
For 8 timer siden kom nyheten om hvem som blir den nye lederen i Iran:
Synes den artikkelen er usedvanlig nøytral, særlig mtp siste døgns hendelser, nesten som en CV, “lang erfaring fra statlig institusjoner”:

Ikke noe om vordan han eventuelt er annerledes en dagens leder, eller noe kontroversielt, like kjedelig portrettert som en e-mail i bedriften om en ny avdelingsleder etter litt omorganisering.
Med en gang nyheten kom så goglet jeg fyren, for å se hva det er for en type:
Du verden, “strongly opposed to atheism and Christianty”, det var jo interessant mtp på ståsted, for det som er Irans sannsynlige fremtidig leder.
Men det går ikke lang tid før redigering av Wikipedia er gjort, etter en time eller to så den slik ut:
Og nå ser den slik ut etter litt redigering til
Og totalt er det som følger:
Alle punkter som omhandler “strongly opposed to atheism and Christianty” er fjernet fra Wikipedia.
Hvorfor er det så viktig å fort fjerne dette punktet? Og fremstille den nye lederen så nøytralt og ukontroversielt så mulig.
For jeg antar at det ikke er Alireza Arafi selv som har vært og redigert Wikipedia…
Jeg finner dette problematisk, for når navnet hans kommer ut så vil jo folk google og bruke Wikipedia for å finne et snap shot av hvem den nye lederen er. Hva er poenget med å fjerne informasjon i hurten og sturten?
Edit history er vel tilgjengelig på Wikipedia, er det ikke? Så man kan jo se hvem som har redigert, når, brukernavn, ip osv…
Hvor mange gidder å bruke den tror du? Og hvor mange redigeringer er det før man finner noe. Og hvis man finner noe så skal grave i noe som tar evigheter.
Mye lettere å bare vite at det er viktigst å følge med når ting skjer. Har lært litt siste årene, og luktet at det kom til å skje noe her, så mye enklere å bare ta screenshot av noe jeg tenkte “dette er jo litt kontroversielt”, ta seg en søndagstur og følge opp senere. Var med guttungen og så han tok årets første stup i Oslofjorden, det var gøy, jeg stod og så på.
Jeg tviler sterk på at opinionen og de store massen beveger seg “an mass” basert på redigeringer på wikipedia rundt den nye “lederen”.
Hva tenker du?
Hvis man bruker Wikipedia som sannhetsvitne så bør man ha kjennskap til hvordan artikler redigeres, og hvem som har tilgang til å redigere dem (alle, inkludert deg og meg, bare man er innlogga). Så på en måte er det du gjør her å kommentere at Wikipedia ikke er SNL (Store norske leksikon). Og så virker du å mene at Wikipedia skal være SNL.
Du kritiserer med andre ord Wikipedia for å være noe Wikipedia ikke er, og ikke prøver på å være heller.
Hadde du fremsatt samme kritikk mot SNL (hvor det er begrenset tilgang til hvem som kan redigere, og folk er ansatt for å gjøre dette), så kunne vi hatt en diskusjon rundt narrativdannelse og hvordan en aktør som SNL velger å fremme diverse diskurser og whatnot.
PS: Sist jeg sjekka hadde The Beatles-artikkelen på Wikipedia blitt redigert 17000 ganger (det er en stund siden). Hovedbeefen der i gården var om rekkefølgen på navnene skulle være alfabetisk eller den klassiske “John, Paul, George, Ringo”, og en del gnag om at man bruker “the Beatles” eller “The Beatles” når man omtaler bandet midt i en setning.
Trump: Iran har gått med på samtaler
I et telefonintervju med The Atlantic sier Donald Trump at Irans nye ledere ønsker å snakke med ham og at han planlegger en slik samtale.
– De vil snakke, og jeg har gått med på å snakke, sier Trump til avisen.
Fartøyer over eller under vann, pluss helikoptre, bruker sonarer, aktive og/eller passive. Tror ikke de har mye nytte av termiske observasjoner.

Interessant. Skulle Trump inngå en avtale med en ny religiøs/politisk ledelse som springer ut av det gamle regimet, vil vel endringen innad bli begrenset. Til manges skuffelse. Og vil Netanyahu i så fall godta å avslutte grusingen før den, etter hans oppfatning, er fullført?
Selges det de første dagene eller tenker du det er lurt å vente litt? Kan fort bli noen gode prosenter allerede i morgen.
Tippet markedet i USA går opp. Bitcoin flat over helgen
Tar med litt kontekst rundt bildet ditt.
Khameneis død endrer i seg selv lite. I verste fall virker det mot sin hensikt, hvis det mobiliserer både nasjonalisme og regimets støttespillere.