Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det er ikke alltid galt å avsette et brutalt regime. Men det bør forankres folkerettslig gjennom FN.
Tidligere generalsekretær Kofi Annan angret dypt på at verdenssamfunnet bare ble stående og se på nedslaktingen av mellom en halv million og en million mennesker i Rwanda i 1994.
Kambodsja under Pol Pot er et annet eksempel der vi lot folkemordet skje.

Trump og Netanyahus massive forsøk på å bombe fram en regimeendring må være en ren vitamininnsprøytning for Kina og Russland til å jobbe for en mer multipolær verden der Vesten ikke får sette alle premissene. Og der Vesten i sin schizofreni viser til folkeretten når det er hensiktsmessig og den sterkestes rett når det passer best.

8 Likes

Hva tenker du på?

Oddsen for at dette ender bra?

Eller oddsen for at den 12. imam dukker opp?

Kan seff være at det er fullt overlapp der. IDK, mange her med mer betting experience enn meg.

Setter oddsen for “bedre enn det var på fredag 26/2-26” til 50/50. For irans befolkning that is.

For det finnes mange scenarier her hvor “bedre enn” Khameneis (van)styre kan oppnås. Det betyr nødvendigvis ikke fullt demokrati eller ubegrenset religiøs frihet osv…

Selv i et “IRGCstan”-scenario hvor en ny (ganske svekket) supreme leader velger å droppe atomprogram, proxymilister i annenhvert arabisk land, og missilproduksjon i bytte mot at amerikanske selskap får tilgang til olje + at internasjonale sanksjoner oppheves, så kan jo den iranske befolkningens levekår faktisk bedres betydelig.

Mulighetsrommet er stort her mht utfall. Velger å tro at det 50/50 mellom “bedre enn Khamenei” og “dårligere enn Khamenei”.

Hvis det er den 12. imams komme du tenker på? 1/1000. Om han (garra han, og ikke hen, believe me) dukker opp, så er det mye jeg (og mange andre) må revurdere sporenstreks. Kan ikke se for meg at betting er noe man burde drive med, til dømes.

3 Likes

Jeg klarer ikke helt å se at man skal kunne rettferdiggjøre angrep mot andre land med “vi okkuperte de jo ikke”., men jeg ser delvis poenget ditt.

Jeg tenker vi kommer lengst om vi har fred og fordragelighet som grunnleggende verdi, og felles kjøreregler som gir like muligheter til alle land. Kort og godt en følelse av rettferdighet, som igjen kveler flammer av misnøye.

Jeg erkjenner at dette er utopisk, men det er lov å strekke seg etter et håp, samtidig som man lever med å erkjenne virkeligheten og agere ut fra den til enhver rådende situasjon.

2 Likes

Det beste for alle var om verden bestod av langt mindre drittsekker enn hva det faktisk gjør dessverre.
Hva som motiverer apekatter som feks regimet i Iran må bare gudene vite (bokstavlig talt der)

Nei mente iran sin sjanse til å treffe et hangarskip med ballistiske missiler.

Havet er stort og et hangarskip beveger seg fort. Men for alt vi vet får Iran direkte hjelp fra Russland og Kina til å gjøre et sånt angrep

6 Likes

Tvilsomt de hadde greid det med noe annet enn missiler hvor Target er “painted” heller pga jamming.
(Og selv da hadde de nok blitt skutt ned før de traff båten)

Er andre her som er betydelig mer militærkyndig enn meg til å svare på det spørsmålet.

Det er forsåvidt et interessant spørsmål for hvordan dette utvikler seg videre. Er vanskelig å se for seg en de-eskalering fra amerikansk side om noen hundre til tusen amerikanske liv går tapt. Hvor mye mannskap er det på et sånt hangarskip 5-6000?

1 Like

Du utelater rommet mellom verre og bedre. Det er jo ganske stor sannsynlighet for at det blir like ille som før.

For å si det som satanist og kirkebrenner Greven: Gidder ikke ta bussen, det er jævligere å gå. (ikke et ordrett sitat)

3 Likes

https://www.youtube.com/watch?v=f7-ZVauuPh0 om ikke israel klarer å skyte de ned, klarer uss lincoln det?

Båten er i bevegelse hele tiden. De holder ganske høy fart og. For å treffe med en ballistisk missil må målet være stasjonært. Missilet korrigerer ikke etter båtens bevegelser.

Mer sannsynlig om de skal treffe er at de bruker annen type missil som må skytes fra langt kortere avstander.
Der kan man bruke tracking mot mål på feks heatsignature, eller man kan manuelt “painte” Target med laser så følger rakett dit du peker.

2 Likes

De hadde McDonalds om bord før i tiden, så ja, 5000+ tror jeg stemmer. Var rundt 10000 i gamle dager slik jeg husker det.

1 Like

Bekrefter 3 amerikanske soldater drept.

Trump sa følgende om “oppfølging i Venezuela” i etterkant av uthentingen av Maduro, når pressen spurte om det nå blir invasjon og full krig:

Well, if you remember a place called Iraq, where everybody was fired, every single person, the police, the generals, everybody was fired and ended up being ISIS. Instead of getting down to business they ended up being ISIS. So I remember that

Mao, Trump ga klart og tydelig uttrykk for at han ikke ønsket å ende i en “forever war” med Venezuela, og opplagte tap av amerikanske liv, som alltid blir upopulært.

Kanskje det blir en forever war i Venezuela, men så langt tyder lite på booths on the ground i større omfang i Venezuela.

Ut fra hva hva Trump har sagt, og hvordan det foreløpig går har han ikke nødvendigvis ønsket et regimeskifte, men en kursendring fra Kina, Russland og Cuba-aliert, til et land som følger USA sine instruksjoner, og enn så lenge ser det ut til å ha blitt en kursendring i Venezuela, uten at det har blitt en stor-krig.

Nå er selvsagt Iran “a different beast”, og man kan ikke skifte en mullah med en annen mullah som er USA-vennlig, det er absurd. Det som virker å være Trump sin plan, er å få iranerne selv til å kaste prestestyret.

Trump sier tydelig:

A short time ago the United States millitary began major combat operation in Iran. Our objective is to defend the American people by eleminating eminent threats from the iranian regime. A vicious group of very hard, terrible people.
When we are finished, take over your goverment. It will be yours to take. This will probably be your only chance for generations

For meg høres dette ut som at ballen kastes over til det iranske folk, og de må gripe den.
Har ingen tro på at Trump ser for seg booths on the ground, eller at USA skal vikle seg inn i en forever war.

Så får man jo se hvordan dette utvikler seg.

Så kan mange sikkert være skuffet over at Trump ikke viklet seg inn i en regime-endringskrig i Venezuela, og det var helt klart at Nobel-pris vinner Machado ville at Trump skulle følge opp, og styrte det sittende regimet.

Men det gjorde Trump altså ikke. Jeg tipper at hans tanke er at det ville blitt veldig kostbart, og blitt en “forever war”.

Dessuten har jeg en teori om at Trump “lurte” Machado, og at han aldri hadde til hensikt hjelpe henne til makten. Mest fordi å vikle seg inn i en krig med Venezuela ville blitt kostbart og upopulært på sikt, særlig i MAGA-basen, som er blitt lovet “no new wars”, men jeg har en mistanke om at Machado ikke er første-valget fordi hun tilhører WEF-sfæren, (World Economic Forum).

Som er en eksklusiv klubb, der få får innpass, bare folk med innflytelse i på forskjellige områder i samfunnslivet er der, soft power og kommende hard power.

Bortsett fra Børge Brende er det få norske i denne kategorien:

Hvis Trump har defacto mulighet for å innsette en person til å lede et land, så er folk fra WEF sin liste om “Young global leaders” neppe hans førstevalg.

Så får vi se da, det er fort gjort å forregne seg i Midtøsten.

1 Like

Flytevester blir kanskje unødvendig da?

Men spøk til side, du som har senket en US carrier, hva tenker du er sjansen for at iranske ubåter kan få til det samme? Er greia at de blir oppdaget lenge før de er nære nok til å gjøre noen skade? Jeg har genuint ikke peil på slikt.

Sidste nyt fra TOUSItv

:rotating_light: LIVE: Saudi Arabia To Launch WAR In Iran - IRGC Has MELTDOWN On Streets

Der tales om de 4 misslier mod Hangarskib i starten af indslag – ikke verificeret.
Pas på ikke at komme til at græde sammen med Hylekoret :rofl:

‘MURDER’, Putin Fumes At Khamenei’s Death, Warns US & Israel

Dansken

2 Likes

Har for lite kjennskap til Irans ubåter til å ha en kvalifisert mening, men i “mitt” tilfelle så var det mye “size matters”.

Dette var gamle kobben-klassen; små diesel-elektriske ubåter, vanskelig å detektere, svært lydløse propeller utviklet i Norge. Kunne snike seg inn bak forsvarslinjene som bestod av utallige fartøy over og under vann, pluss helikopter.

3 Likes

Er diesel/el vanskeligere enn atomubåter pga de kan sees via fly pga strålingen de kan se?
(mener på de kan detektere atomubåt fra stråling, utrolig nok)

Er nok ikke strålingen de ser, men varmen fra reaktorene. De brukes til å produsere damp som igjen driver generatorer som lager strøm til elektromotorer.

Dieselelektrisk ubåter lader batterier med dieselmotorer når de er i overflatestilling, eller når de snorkler. Da er de sårbare, men når de er neddykket er de mer eller mindre usynlige.

3 Likes

Kjølevann fra reaktorer kan detekteres, men atomubåter støyer vesentlig mer enn konvensjonelle. Vet ikke om vestlige land som bruker sniffere for å detektere kjølvann. Dette er det primært russere som har/hadde.

Tror sjansen for at de iranske ubåtene skal kunne snike seg inn på amerikanerne er minimale.
Kiloene deres er neppe operative, resten er dvergubåter som opererer i grunne farvann, neppe langt fra base

2 Likes

Burde ikke Iran ha skaffet seg noen UUVs? Kanskje fra Kina? De er visstnok ledende i verden på slikt (jeg baserer dette kun på en eller annen gammel Red Line podcast-episode jeg hørte for noen år siden). Mange nok UUVs samtidig = trøbbel, vil jeg tro?