Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Synes denne betraktningen fra linken din kanskje var den beste. Trump driter i hvem som styrer å lenge han kan veive rundt seg med å ha fremforhandlet “verdens beste avtale”.

The Iranian regime is under unprecedented strain, but beware ‘IRGCistan’

“An IRGC-run Iran could initially be a bigger regional and domestic threat, staking out even harder-line stances in seeking to consolidate power and focused on ensuring no other insider can outflank it. Second, it could seek to quickly gain the support of the Iranian people by showing greater flexibility for a deal with the United States in exchange for an economic boost in the form of sanctions relief. Third, it could lead to a period of confusion and jockeying for power in which Western states will have to decide how much to try to jump into the fray and influence the outcome.”

5 Likes

Ikke første gangen heller. Trump er villig til å ofre tusener på tusener for å selv kunne sole seg i glansen av sin egen propaganda; at han er en fredens fyrste som la alt til rette for at Irans befolkning kunne velge en ny sti. Vekk fra undertrykkelsen. Som er så bullshit som det kan bli.

6 Likes

Det å kaste boomerang er ikke bare en australsk, men en vestlig spesialitet.

På sett og vis så ligner Trump sin Iran-intervensjon på hans Venezuela-intervensjon, og da tenker jeg først og fremst på medias reaksjon, og hvordan diasporaen reagerer, men blir av sekundær karakter. Men også den konflikten han kommer i på hjemmebane med sin MAGA-base, og da tenker jeg jeg først og fremst på personer som Tucker Carlson, men også kjente personligheter, som garantert få her i Norge har hørt om, men plutselig blir nevnt i norsk media nå som de kritiserer Trump:

image

Hvor ofte har MAGA-supporterne Hodgetwins?

Først den iranske diasporaen, for den er lik den venezuelanske; slik tenkte den venezuelanske diasporaen:

Diasporaen var først og fremst overlykkelige for at de ble kvitt en diktator:
image

Og like ens den iranske diasporaen:

image

Har fulgt den venzuleanske diasporaen tett både før og etter Trumps fjerning av Maduro, og absolutt ingen av de var Trump supportere, men de var veldig glad for at Maduro ble fjernet.

Den venezuleanskediasporaen lærte seg imidlertid fort at de ikke burde feire for mye, og holde hodet lavt i Norge, for blant nordmenn flest så var indignasjonen og betydningen over at Trump hadde brutt folkeretten i Venzuela langt større enn all lidelse og skade Maduros regime hadde påført sitt land og sin befolkning.

Regner med at den iranske diasporaen skal oppdras på samme måte. Hvis de skal feire bør det være en moderat feiring, og selvsagt med en disclaimer om at folkerettsbrudd er verre.

Det virker som den jevne nordmann føler mye mer avsky for Trump sitt folkerettsbrudd, enn for de titusener regime har drept de siste ukene, for å ikke snakk om alt av vold, terror og folkerettsbrudd det iranske regimet har påført sin befolkning siste 47 år.

13 Likes

Du kan jo hylle trump så mye du vil.

Markedet forteller deg den andre siden av historien med dette chartet: US500 / Gold futures:

5 Likes

Du har fått med deg at «Maduros regime» lever i beste velgående? Lederen heter bare nå Delcy Rodriguez

11 Likes

Hva er den prinsipielle forskjellen mellom Russlands initielle angrep på Ukraina vs Trumps angrep på Iran?

Man må gjerne hylle Trump når man kan betrakte etterspillet fra et bakspeil, men faktum her og nå er at man ikke har den minste anelse om graden av suksess. Det man derimot vet er at det vil være fritt frem for folkerettsbrudd fra alle kanter. Gjemt bak oppkonstruert propaganda. Inkludert Kina vs Taiwan.

5 Likes

Jeg føler at dette var Trump og administrasjonens plan for utfallet av et regimeskifte i Iran.

Spøk til side; “alle” ønsker regimeskifte og frihet for folk i Iran. Det man spør seg, helt legitimt, er hvordan dette best mulig kunne/kan oppnås.

Så kan man alltids mene at målet helliger midlet, og at Folkeretten må vike når ledere i de største landene velger å ignorere den. Da har man dessverre samtidig stilltiende akseptert at Grønland blir amerikansk, Svalbard blir russisk, og Taiwan gjenforenes med China gjennom tvang.

De tre store er tross alt størst. Ikke store nok til å bølle for mye med hverandre, men store og mektige nok til å bølle med alle andre.

6 Likes

Skillnad er at man vil okkupere landet man angriper eller ei. (forskjellen mellom de eksempler og det som pågår i Iran nå altså)

Vi kommer vel fort til den neste iterasjonen av prestestyret også, med ayatollah Khimeini på toppen av den råtne pyramiden , hvis vi skal følge “tre små kinesere”-regelen her.

“The plan is that there is no plan”

Kan være at dette ender bra. Men det kan også ende på veldig mange andre kjipe måter, inkludert nytt hardline-regime eller internt kaos av apokalyptiske dimensjoner. Tror oddsen for at kjedelig utfall her dessverre er ganske høy.

Oddsen for at den 12. imam dukker opp i trengselstiden er imidlertid ganske lav, vil jeg tro.

Jeg noterer meg likevel bak øret at det nå er en skapt en ny presedens her for at vi også kan seile over Atlanteren med vikingeskip opp Potomac-elva og bare avrette US ledere vi ikke liker. Det er jo helt klart at nåværende US adm. utgjør en trussel mot Europa, og således må kunne fjernes.

7 Likes

Hva om Russland hadde begrenset seg til et sjokkangrep mot Kyiv, for deretter å innsette en Russland-vennlig president. Innafor?

2 Likes

Nei det sier jeg ikke, jeg poengterte kun forskjellen på å avsette et regime med å angripe for å grabbe til seg land.

I ditt eksempel der må man avveie “rett/galt”. Sikkert mange som er uenig at det er rett å avsette Irans regime også.

Statlig iransk media melder at Irans revolusjonsgarde har gjennomført et angrep mot det amerikanske hangarskipet «USS Abraham Lincoln» med fire ballistiske missil.

Angrepet er ikke verifisert av uavhengige kilder. Amerikanske myndigheter har foreløpig ikke kommentert påstanden.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/irans-guards-say-they-struck-us-aircraft-carrier-uss-abraham-lincoln/

Tenk om de faktisk klarer å senke et US hangarskip.

Da eskalerer dette fort noe jævlig.

6 Likes

Man skulle tro hangarskip er i konstant bevegelse under operasjoner som nå? Har de guidance på sine ballistiske missiler?

Tviler på dette stemmer. Da er det i såfall ikke ballistiske missiler de har brukt.

Man må i det minste kunne gå via Kongressen. Heller enn å kopiere Russlands metode ved å benytte seg av en bakvei.

2 Likes

Siden det er et investeringsforum. Olje og shipping opp. Hvor lenge vil oljeprisen holde seg høyt, om det eventuelt skjer?
Har satset litt i Vår Energi (VARO) det siste halve året, greie utbytter.

Har Iran i det hele tatt kapasitet til å stenge Hormuzstredet eller vil de bare få proxyene til å angripe skip? Hvorfor har de ikke allerede satt i gang tiltak for å stenge det?

Jeg tror ikke børsen kommer til å bli nevneverdig påvirket før det eventuelt skjer terroraksjoner mot vestlige mål på hjemmebane. Mine tanker.

3 Likes

Veldig lite sannsynlig, men tviler på at sjansen er 0?

2 Likes

Maersk meldte for litt siden de stopper sine passasjer, og to tankere har blitt truffet idag, så i praksis er det vel mer eller mindre stengt.

USA meldte også akkurat nå at de ser for seg flere uker og ikke dager med operasjon.

Minst 3 uker spike opp?

Mine tanker om morgendagen er: Oljepumping og oljefrakt mye opp, oljeservice endel opp. Mangler bare oljepumping i portisen selv.

7 Likes