Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Be my guest. Sett at Russland opprinnelig lyktes med å innta Kyiv, kaste Zelensky og innsette en håndplukket vennligsinnet. Ca det USA mener at de oppnådde i Venezuela og noe som ville vært en våt trumpisk drøm i Iran.

Man må gjerne vise til at Iran er slemme, Ukraina not that much, og man vil nikke bifallende med vestlige øyne. Det handler likevel om the eye of the beholder. Både Kina og Russland vil kunne mene at de bør ha tilsvarende spillerom når et annet land anses å true deres politiske og sikkerhetsmessige interessefelt. Derav den prinsipielle viktigheten av at internasjonale spilleregler respekteres for å stagge den sterkestes rett.

14 Likes

Så hadde Russland voldtatt, drept og torturert seg gjennom resten av motstanden. Sier Butcha deg noe? Har du sett hva Russland gjør med krigsfanger?

At du sidestiller Ukraina og Iran er rett og slett forkastelig.

7 Likes

Vi er basicly tilbake i vikingetiden hvor man bare kan seile verden rundt med skipene sine og gjøre som man vil langs kystene man kommer til. Har vært et lite intermesso siden Harald Hardråde falt ved Stamford Bridge i 1066, men det er over nå. Når det er sagt så har jo Iran tatt steget tilbake til Jahilliyah under prestestyret, så sånn sett er jo vikinge-approachen ikke spesielt anakronistisk å benytte.

2 Likes

Er det virkelig det jeg gjør? At jeg fremmer min personlige graderte mening? Nesten så man blir skuffet…

1 Like

Vel, du så ut til å slite med å forstå forskjellen her

Bare så det er sagt, jeg sier ikke at dette var rett, men det er et hav i forskjell.

Du legger merke til ordet “prinsipielle” i @Aaleby sitt sitat, ikke sant?

Den smarte og pragmatiske Haaland Matlary skriver apropos en kronikk i DN i dag om akkurat dette:

https://www.dn.no/globalt/iran/ali-khamenei/donald-trump/en-oppvisning-i-krigskunst/2-1-1951731

"
[…]

Her er etikken og folkeretten på kollisjonskurs og grunnen er at stater er best tjent med at de selv bestemmer regime i et land. Stadige kriger for regimeendring vil skape kaos i verden, men vi utviklet likevel en doktrine i FN på 2000-tallet som heter Responsibility to Protect ( R2P) hvor undertrykkelse av egen befolkning og grove brudd på menneskerettighetene kunne være grunn til militær intervensjon. Libya-angrepet i 2011, hvor Norge slapp 600 bomber, var det siste som fikk et slikt mandat fra Sikkerhetsrådet.

Men her var ingen andre enn USA og Israel involvert. Folkeretten spiller liten eller ingen rolle i deres beslutning, men Trumps poeng om at han muliggjør demokrati i Iran er likevel høyst gyldig. Angrepet kan muligens forsvares ut fra retten til forkjøpsangrep, hjemlet i sedvane og FN-paktens artikkel 51 – men amerikansk tolkning av forskjellen på forkjøpsangrep og preventiv krig er annerledes enn den vi holder oss med i Europa. Dette er en velkjent debatt fra krigen mot terror etter 9/11 der USA mente at terrorgrupper som kan angripe USA, kan angripes; noe europeerne ikke var enig i. I Iran-casen var det et angrep på Israel i fjor, et amerikansk angrep på kjernefysiske anlegg etter det; og nå altså en krig mot Iran fra de samme aktørene.

Her er det mye juristmat for lange måltider, men jeg mener at dette blir drøvtygging. Folkerettens elastikk er stor og det er mye variasjon i hvor langt strikken strekkes. Uansett kan vi slå fast at folkeretten ikke er hovedsaken – angrepet på Venezuela var også folkerettsstridig. Vi kan rope på folkeretten, men må konstatere at den spiller liten eller ingen rolle i beslutningsprosessene som teller.

Men der det er «real meat» i denne saken, er i maktpolitikken: Angrepet på Iran, sammen med angrepet på Venezuela og blokaden av Cuba, som vil resultere i slutten på det fryktelige kommunistregimet til brødrene Castro som har vart fra 1959, er tre slag mot USAs fremste motstander, Kina og Russland, som er deres allierte.

[…]

Å kunne trekke det aller lengste strået i en konfrontasjon – eliminere motstanderen – er den enorme makten dette gir ham. USA har en delvis inkompetent president som tar masse vill risiko, men han besitter en militær makt som er så kompetent og mektig at den gir ham seire han neppe hadde drømt om. Klart han vil fortsette å bruke dette gullkortet. Og paradoksalt nok gir det oss avskrekkende effekt, både mot Russland og Kina.

Vi ønsker mer enn noe annet at USA svekker Russland; nå blir dette annen ordens effekt av krigen mot Iran."

7 Likes

Jesus Kristus.

Hvor mange terror-organisasjoner a la Houthi, Hezbollah og Hamas har Ukraina sponset som har aktivt drevet terrorisme mot Russland og Russlands allierte? Hvor mange ganger har Zelensky gått ut og sagt “Død over Putin”, “Død over Russland”, “Død over øst-europa”, “Død over BRICS”? Hvor mye STATSSPONSET gjengkriminalitet via Ukraina i omegnet rundt Russland finns det? Som har ført enorme mengde ulovlig narkotiske stoff inn i Russland for å finansiere egen terrorvirksomhet MOT Russland? Hvor mange ulovlige atomprogram har Ukraina startet på med et åpenbart mål om å flate ut Moskva? Hvor mange masseødleggelsesvåpen har Ukraina ervervet seg pekende østover? Hvor mange titallstusen Russere som demonstrerer mot Ukrainske myndigheter har de lemlestet og drept? Hvor mange folkerettsbrud har Ukraina mot sin russisktalende befolkning? Hvordan behandler Ukraina 50% av befolkningen sin (kvinnene)? Danset Ukrainere i gaten når Putin angrep? Støtet omtrent 100% av Ukrainske diasporaen Putins invasjon?

BTW hvor FAEN har “folkemord”-gjengen vært de siste månedene, både fra samtlige massemedie sin side og Espen Bin Eide et al?

8 Likes

Merker at jeg har null ork til dette. Du og spesielt @thanis får mene eksakt hva dere vil.

Er Iransk bombing av Saudi, Qatar, UAE etc en strategi for å tvinge frem Amerikansk bakkeinvasjon?

Det er vel en strategi for å gjøre det mest mulig kostbart for USA og landets allierte.

USAs befolkning + gulfstatene har ca. null lyst på en bakkeinvasjon. Så det er trolig en bevisst eskalering for å få dem til å deeskalere. Hormuz og olje handler fort å prøve å tanke børsene, noe resteprestestyret antar kanskje kan gjøre at Trump får kalde føtter.

3 Likes

USA burde lytte til sin forsvarsminister fra første del av vietnamkrigen:

Timestamp: 1:20:45

“We are the strongest nation in the world today - I believe we should NEVER apply that economic, political or military power unilaterally”

I sterk fare for å begi seg inn på en diskusjon om norsk politikk: Barth Eide og Støre har i veldig klare ordelag offentlig fordømt hvordan Iran har behandlet og drept demonstranter i januar og februar:

Forøvrig misforstår du poenget til @Aaleby totalt - uten at jeg gidder å forklare det for deg heller når han ikke gjør det

4 Likes

Det gjør jeg ikke; Jeg godtar bare ikke at en “prinsipiell analyse” av disse to konfliktene skal fjerne tiår med kontekst og bakteppe - som er diametralt forskjellige.

Og historien om at nå er det fritt vilt for Russland og Kina er like fjern. Hvis Japan hadde i 50 år vært styrt av noen som skriker “Death to China” og aktivt utviklet atomvåpen så hadde Kineserne grepet inn før du kunne blunket - helt frikoblet fra hva Trump har gjort siden 2016. Om Trump ikke hadde eksistert, så hadde spilt null forskjell. Dette er åpenbart. Og en VIKTIG prinsipiell forskjell mellom inngangene i de to konfliktene.

11 Likes

Her misforstår du også ser jeg - uten at jeg gidder å forklare det for deg

McNamara var et stort fjols.

Har du hørt om “McNamaras’ morons”?

Fyren burde vært henrettet for landsforræderi.

Jeg har lest historiebøker ja. :wink:

1 Like

https://x.com/naessrobert/status/2028580795930096059?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Jeg gjettet 300, realiteten er rett under 500…

1 Like

https://www.wsj.com/world/gulf-states-in-race-against-time-to-repel-irans-counterattack-96c16802?st=wQFgM5&reflink=desktopwebshare_permalink

Kort sagt, gulf-statene bruker pac-3 missiler osv mot shahed droner. Det spørs hvor mange Iran har.

Verst er det egentlig for Ukraina som nå vil slite med å få nok.

1 Like
2 Likes

Kuwait har visst kjøpt lufvernet av amerikanske bedrifter(ikke bekreftet), god markedsføring i så fall at de klarer å skyte ned amerikanske fly :stuck_out_tongue: Planlagt, eller er amerikanske fly ikke så vanskelige å skyte ned? hehe

3 Likes