Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

I Serbia, så hadde vel maktapparatet støtte i befolkningen. Det samme kan vel ikke akkurat sies om Iran. Postet over at de bomber militærbaser, politistasjoner osv. De bryter mao ned diktaturets evne til å kontrollere befolkningen. Greit nok at alle på toppen har en gevinst i å se maktapparatet beholde makten, men hvor langt ned går det? (Jeg tror egentlig ganske langt ned, det er tross alt religion med i bildet).

7 Likes

Fra E24:
Gassprisen i Europa (TTF) faller med rundt syv prosent, skriver Bloomberg.

Før nyheten var gassprisen opp rundt tre prosent for dagen.

De viser til en omtale i New York Times av at Iran skal ha henvendt seg til USA for å diskutere mulige vilkår for å avslutte konflikten, ifølge anonyme kilder.

Offisielt har Iran vært avvisende til å forhandle med USA og president Donald Trump etter USA og Israels angrep mot landet, skriver Bloomberg.

Fallet i gassprisen demper seg etter hvert noe.
Oljeprisen dempes med rundt én dollar fatet til 82 dollar fatet. Ved nyttår var oljeprisen 60 dollar fatet, og før angrepet mot Iran i helgen var den på 73 dollar fatet.

2 Likes

Aner at dette er å frigjøre den eneste befolkningsgruppen som allerede er væpnet / stridsdyktig og jeg antar, allerede har fått våpenstøtte fra US / israel.

4 Likes

Også kan man spørre seg om dette er et gode for Iran (jeg tenker ikke på maktapparatet). Det høres heller ut som starten på en borgerkrig.

3 Likes

He is widely viewed as one of the architects of the regime’s repression

Det tror jeg du får rett i. Forventningene om et totalt regimeskifte fra et konglomerat av en opposisjon er så stort i Iran at den videre utviklingen i landet er ute av både Trumps og regimets hender.

1 Like

I vanlige konfliker så er ikke disse i de mest olje/gass-rike delene på planeten. Det er det nå. Dette kan komme at drive inflasjon på en helt annen måte enn “normalt”. Ikke bare inflasjon, men også marginer hos mange selskaper kommer at gå ned. Så jeg vibber at effektene blir mer langvarig og værre enn vid “standardkonflikter”.

1 Like

Turkish defence ministry says ballistic missile fired from Iran towards Turkey has been destroyed by NATO air defences in the eastern Mediterranean — Reuters

3 Likes

Greit nok, men høy oljepris over tid, vil kjølne økonomiene globalt,og da reduseres vel inflasjonen noe også,og vi kan få deflasjon.

https://www.wsj.com/world/middle-east/israel-is-blowing-up-irans-police-state-to-clear-the-way-for-a-revolt-1015b37e?mod=mhp

If the bet is that airstrikes will finish the job from above while Iranians complete it from below, it’s a bet that rests on no clear historical model,” said Ali Vaez, director of the Iran project at the International Crisis Group. “It also ignores the resilience of entrenched authoritarian systems like the Islamic Republic

Ref det jeg postet over om angrep på militære/politi

Trøbbelet er jo at alle de paramilitære styrkene trekker inn blant sivile.

Klart, Israel driter jo hundre null i om det går med en jenteskole eller ti, fordi de driter i hva slags tilstand Iran ender opp med til slutt.

6 Likes

Chairman of the Joint Chiefs Gen. Caine: Iran’s ballistic missile fire is down 86% from day one.

Drone launches down 73%.

3 Likes

De paramilitære står nok ikke like sterkt hvis de må menge seg med sivile som når de har sine egne baser å være i utenom når de dreper sivile som protesterer mot regimet. Jeg tenker det også vil påvirke kontrollstrukturen. Det sitter ikke nå en leder i en base og kan sende ut de paramilitære ut når det passer han. De vil være spredt utover. Hvis det er noen paramilitære som ikke vil slå ned evt opprør, så er det nok vesentlig lettere å bare snike seg unna.

2 Likes

Drømmen må jo være at man får så total air supremacy over iran at man bare kan henge over der med droner og regelrett ta ut paramilitære som prøver å skyte opp nye demonstrasjoner.

2 Likes

Jeg vil tro de allerede er der hvis de hadde hatt like mye overvåkningsdroner som f.eks. Ukraina. Greia er at angrepsdronene har kortere rekkevidde. Hvis ikke er man over på dyrere våpen som ikke kan brukes mot en og en.

Reaper og lignende tenkte jeg på nå. De har jo lang rekkevidde og laserstyrte bomber

Like so

https://www.youtube.com/watch?v=dIPZblR15TU

Du kan ikke bruke laserstyrte bomber mot enkeltsoldater…

The U.S. will use an unlimited stockpile of precision gravity bombs.

Mao, USA har skaffet seg luftherredømme og kan fly hvor de vil over Iran og slippe glidebomber.

Wall Street stiger pga samtaler
Hvordan vurderer dere sannsynlighet for slutt på krigen kjapt nå?

USA har vel ikke oppnådd noen av målene de satte seg? Bl.a. å avvæpne Iran? Hvis de bare stopper nå, så vil jo Iran bare bygge opp enda større missilstyrker. Mao, jeg har ikke den store troen på noen fred. Spesielt når den nyeste ledere til Iran iflg artikkelen som jeg har postet lengre oppe i tråden var mannen bak undertrykkelsen i Iran…

6 Likes

Trump har neppe lyst til å fortsette med Iran-krig særlig lenge. Han leser meningsmålinger og har dette mellomvalget til høsten. Dessuten kan det jo hende at han av og til lytter til eksperter som kan forklare om de fallgruvene en langvarig krig innebærer. Men han må jo presentere resultatet som en seier, og der er han ikke nå.

Israel er neppe fornøyde før atomanleggene er eliminert, alt av militære anlegg gruset og regimet styrtet. Dette er anledningen Israel har ventet på i en årrekke.
I de siste to årene har Israel angrepet mål i sju-åtte land, og man sitter med følelsen av at en dag uten minst et par flyangrep er for Netanyahu en helt bortkastet dag.
Det er neppe noen som har en noenlunde korrekt oversikt over tallet på døde og skadde etter Israels mange angrep de siste årene.
For Israel er det vel bare forsyninger av våpen og ammo fra USA som begrenser hvor lenge de kan holde krigen mot erkefienden gående, i tillegg til i Libanon og Gaza.

Sett veldig langt utenfra virker krigen som et særdeles planløst og uferdig prosjekt som det kanskje heller ikke er mulig å fullføre.
For Trump kan jo krigen være en grei avledning fra Epstein-filene, selv om de jo ikke forsvinner,
For Netanyahu er krig ikke noe dårlig alternativ til de korrupsjonssakene han har hengende over seg når det nå nærmer seg valg.
Kort sagt, umulig å spå med med noen troverdighet om krigens varighet.

11 Likes