Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det kunne vært en strategi, men så langt har de jo ettertrykkelig bevist at de ikke har noen plan, så da tenker jeg vi kan utelukke strategi, men at det derimot en plan om å fylle egne lommer…

Spoiler alert: Se på hvem som tjener på økt amerikansk droneproduksjon?

2 Likes

Kan ta tid denne krigen!

Samtaler med USA: – Vi ser ingen grunn

Iran er ikke interessert i samtaler med USA, sier landets utenriksminister Abbas Araghchi. Han avviser Trumps utspill om at Iran ønsker å avslutte krigen.

3 Likes

Dette knekker ikke Kina, det styrker Kina. Mange skip med tilknytning til f.eks. Kina og India har fått seile gjennom stredet.

Hva betyr det?

6 Likes

Iran vet inderlig godt hvem som vil ha mest stamina i et forventet scenario med langvarig oljepris til langt over 100 dollar fatet. USA sitter på ingen måte med noen ess i ermet. Et resultat av elendig planlegging og utopisk selvtilfredshet.

12 Likes

På tide å la 4D-sjakkens dager være talte. Finnes ingen masterplan, utover at all mighty USA er too big to fail. Oppildnet av den tilsynelatende suksessen i Venezuela.

5 Likes

Iran produserer ca 500 droner dagen om jeg husker riktig. Garantert bygget seg opp et heftig lager

4 Likes

Tja,.antar de ikke er i stand til å produsere så mye, nå som produksjonsfabrikker er bombet!

Så man skal ruinere land og våpen arsenal på å skyte ned gressklippere. Betryggende at de har bremset produksjonen altså. Men dette har vel Iran forberedt seg på i årevis.

5 Likes

Altså, Ukraina bruker mindre penger på å skyte ned droner en Russland bruker på å produsere dem. Problemet er at noe kommet gjennom.

Når det gjelder Iran og produksjon, så er den nok hardt rammet. Greit nok at du kan skjule og bygge inni fjellhallen, men innganger og utganger kan tas ut.

En greie her er at Russland vil forsyne Iran hvis de ikke klarer å lage nok selv. Det er i hvert fall min antagelse. Hvor mye er en dag med oljepris på 100$ og opphevede sanksjoner verdt for dem? Enormt.

4 Likes

bilde

:thinking: Så 1 uke side, trenger ikke hjelp for Iran er i knestående. Nå trenger at vi hjelper fordi vi “alle” er avhengige av oljen gjennom Hormuz. Helst av Special Forces og mineryddere. Og samtidig er høyttenkning om neste feide i egen bakgård igang. Betryggende for alle allierte vil jeg tro, at mannen har fokus…

F… det er vanskelig forstå at US lar en enkelt mann med strategiske evner som ikke holder til å vinne i ludo, få være hærfører og prate høyt samtidig.

Har noen over there, har el presidente Trump, tenkt tanken “hvor villig er en coalition of the willing er denne gang?” etter å ha pisset på de fleste av dem som var villige i afgansistan.

10 Likes

Man befinner seg altså i en verden hvor USA krever definisjonsmakt overfor andre suverene stater. Med bruk av militærmakt om landene nekter å føye seg. Helt mindblowing. En gjeng kristenfanatiske som hærførere.

11 Likes

Er det noe nytt? I det minste kan man argumentere for de har en bedre grunn denne gangen enn mange av tidligere “kampanjer”

1 Like

Det er noe nytt (les Cuba) at det ikke skjules bak en skittentøyspakke. Ala kjemiske våpen. Eller atomvåpen i tilfellet Iran.

2 Likes

Ja eneste forskjellen jeg ser er at dagens president bare sier rett ut hva han styrer med, + en hel del fjas ekstra.
Sett vekk fra det så er jo det akkurat slik USA har styret på i mange tiår.

1 Like

Som er en vesensforskjell. Krigen i Irak fikk støtte i befolkningen nettopp grunnet skittentøyspakken. Og det lille av støtte mht krigen mot Iran stammer fra det samme (selv om man denne gangen knapt brydde seg med å hente støtte på hjemmebane), altså hindre atomvåpen. At en amerikansk president og hans kristenfanatiske undersåtter skal bli så høye på seg selv at de kjører sitt eget sololøp uten å hente støtte fra egen befolkning er en skremmende utvikling. For å si det mildt

9 Likes

Vel, det er da noen forskjeller. F.eks. har vel en amerikansk president aldri tidligere truet et Nato-alliert land med å ta fra det deler av sitt eget territorium med militær makt ala Grønland?

7 Likes

Når evnen til å forutse dominoeffekter utelukkende strekker seg til neste dominobrikke…

Tankene går i retning at det klassiske George Bernard Shaw-sitatet: Democracy is a device that ensures people shall be governed no better than they deserve [elns].

Nei. Men når man ikke skjønner forskjellen mellom å bølle seg til det man vil ha og det å få det på andre måter, så er dette resultatet.

Må innrømme at det både er skrekkinngytende og fascinerende å se et land ha en autoimmun reaksjon av denne typen. Tenderer i retning implodering dette.

13 Likes

Ja, nå truer Trump Nato dersom de ikke hjelper han ut av de konsekvenser hans egen krig har skapt…

9 Likes

Skal se hele greiene ender med at han bare gir seg faen og trekker seg ut med “Stor seier, vi knakk hele regimet”, så lar resten av verden råtne med delvis stengt stred i åresvis fremover.

Jeg har null troen på han der er villig til å svelge en eneste kamel.

7 Likes

Er som å leve i Æsops fabel dette.

Først går vedkommende hen og fremmedgjør alle rundt seg og agerer som en total fjottkuk [Grønland, Ukraina ++++ anyone?]

Deretter skal han ha hjelp til å øse ut av en båt som han selv har kjørt rett på en mine.

Textbook Æsop [ASS-OP?] dette. Lord.

Hva var det den 80-tallsfilmen med Schwarzy het igjen? Total Retard?

11 Likes