Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det tror jeg på.
Så erklærer Trump at mission var å stoppe anrikingen.
Mission accomplished. Makeløs seier og de greiene der

4 Likes

Altså, premisset for utsagnene mine var

(antagelsen her er at den høye oljeprisen trigger korreksjonen)

Og påstanden min er at Trump ikke bare kan stikke. For Iran har sagt at de ikke vil avslutte krigen uten en fredsavtale. Mao, stikker Trump (dvs USA slutter å angripe), så vil Iran fortsatt angripe bakkemål og shipping. Mao, oljeprisen vil fortsette å være høy, selv uten at USA aktivt deltar i krigen. Mao, de amerikanske børsene vil fortsatt være tynget.

3 Likes

Forsøker

Og mislykkes. NATO er ikke Trumps personlige leketøy. Angrepet mot Iran er ikke fundert i noen FN-resolusjon. I motsetning til Libya. Finnes ingen inngangsbillett.

3 Likes

Enig i mye, men tror på lettelsesrally ved Taco hvis børsene har falt mye.
Men viser jo bare hvilket helvetes rot de har startet.
Blir ikke lett å løse denne floken. Dvs jeg tror ikke Trump er mannen som klarer det.

Det beste ville vært regimeskifte. Jeg tror det blir vanskelig. Iran kan bli et nytt Syria

Europeiske land (i NATO) har vel lært seg at det er lite vits å stille opp for eller gjøre deals med noen som kan snu på femøringen 3 måneder senere.

I know. Og jeg tror han faktisk kan finne på å gjøre det, når han skjønner at det bare er to alternativer her for USA: Eskalere (med alle omkostningene det har for hans allerede lave popularitet; reps kommer til å bli slakta i mellomvalget hvis mange amerikanske soldater dør, tror jeg); eller baile og forsøke å dekke over det med å starte faenskap et annet sted, f.eks Cuba. Tror faktisk det er det mest sannsynlige her.

Smoke & Mirrors hele veien.

6 Likes

Det er vel strengt tatt bare at det ikke er mulig å kåre en “vinner”. Hormuz stredet er en stalemate hvor partene kan sitte der stille i båten og stirre på hverandre.

Jeg regner med at Iran som militærmakt er rimelig tannløst når det kommer til å projisere styrke, produsere missiler og droner og finansiere og utruste proxy krigere rundt om i midtøsten. Sånn sett en Win for Trump.

Bakke krig kan vi utelukke. Det er et afganistan, asymetrisk krig mot gerilja som gjemmer seg huler.

Da gjenstår etterettning, presisjons strikes, og internt opprør eller subvertering. Israel er sikkert happy bare missil og dronefabrikkene har sagt “boom” og er et rykende hull i bakken.

1 Like

Riktig. Dette ender uansett ikke på NATOs bord. Det forhindrer ikke at enkelte europeiske land kan bidra med et eller annet.

Danmarks utenriksminister Løkke Rasmussen uttalte for noen dager siden at Danmark ikke utelukker å yte USA bistand. Det ville i så fall være en genistrek. Man rapper ikke Grønland eller noe annet fra en kampfelle som forsøker å redde deg ut av en skikkelig knipe.

Et annet spørsmål: Hva gjør Israel om USA trekker seg ut? Følger etter og nøyer seg med å ødelegge Libanon. Virker både enklere og mer kortreist.

2 Likes

Men det som er ganske lett for dem er å drive med terrorisering av skipstrafikken med enkle droner og små båter med villige jihadister som fort vekk kan sette fyr på en båt med jevne mellomrom. I et land med 90 mill innbyggere (hvorav mange nå har god grunn til å hate USA og Israel) og store områder man må ha kontroll på og gasstankere brenner jo ganske godt.

Så jeg er redd vi kan få en periode med mye usikkerhet selv om den aktive krigen avsluttes.

9 Likes

Da forutsetter du at presidenten i USA har en grad av moral som jeg er stygt redd han mangler. Trump kan jo heller se på det som mulighet til å “gjøre noe” med Grønland mens danske fartøy er langt unna :man_shrugging:

4 Likes

Du kan ha rett. Men jeg antar det er omkostninger av ymse art for USA som har gjort at Grønland fortsatt er dansk. Trump frykter nok ikke selv omdømmetap. Men både i administrasjonen og i Kongressen finnes det tross alt noen noe mer sensitive politikere.

Nå blir Donald sur på Tulsi også :rofl:

« USAs etterretningssjef: Iran gjenoppbygde ikke atomanrikingen etter angrepet i fjor

PUBLISERT KLOKKEN16:31 IKRIGEN I MIDTØSTEN

Onsdag deltar Tulsi Gabbard i en høring i Senatet. Etterretningssjefen uttaler seg blant annet om Iran-krigen.

– Iran gjorde ingen forsøk på å gjenoppbygge sin anrikingskapasitet etter at den ble ødelagt i et amerikansk-israelsk angrep i juni 2025, sier Gabbard ifølge AFP.

Hun viser til operasjonen «Midnight Hammer» som var rettet mot tre av Irans atomanlegg.

Uttalelsen strider med president Donald Trumps begrunnelse for den pågående krigen, som blant annet var å «eliminere den overhengende atomtrusselen» fra Iran.

Iran-krigen eskalerte etter flere forhandlingsrunder hvor USA krevde at Iran skulle stanse anriking av uran.

Iran sier at landets atomprogram kun er til sivilt bruk.

7 Likes

Sidste fra TOUSItv – live lige nu !!
:rotating_light: BREAKING: Armed Iranians Target IRGC In Tehran - Mullah Leader In Iran Killed By IDF

DK

1 Like

Verdt å lytte til

Ett av poengene: Bare å glemme at iranerne har etterlatt noe av faktisk verdi i kjente bygninger ala dette. De er forflyttet til ukjente lokasjoner. Eksakt som irakerne under Irak-krigen (vedkommende var både aktiv under krigen og som våpeninspektør i etterkant).

1 Like

Spurte grok om denne personen var verdt å lytte til. Aldri hørt om fyren selv. Her er svaret jeg fikk.

9 Likes

Takker for oppklaringen. Evig fascinerende at han er så klokkeklar på at USA begår krigsforbrytelser og samtidig presterer å sympatisere med Russland.

Tenker likevel at det er høyst plausibelt at Iran har flyttet det som måtte være av verdifulle produksjonskomponenter og annet av verdi til ukjente lokasjoner.

Det skal ikke mye til for at den informasjonen blir delt med USA med tanke på hvor upopulært regimet er.

Absolutt ikke umulig.

Jeg så 15 minutter av filmen med Scott Ritter mens jeg googlet ham fordi det var noe kjent med navnet. Det første jeg så var at Klassekampen omfavnet ham, så jeg ble litt skeptisk.
Men, skader ikke å høre fra flere sider (bortsett fra Glen Disen for min del) før man gjør seg opp en mening.
Ritter hadde et poeng om at Trump ikke klarerte med Kongressen. Det er jo et poeng.

Uansett,- this is a mess.
Jeg venter på børskorreksjon, og Taco :sweat_smile:

Stalemate innebærer jo at ene spilleren førlorar umiddelbart, per automatikk.

Blir nok ikke så mye sitte stille i båten her, uten USA pakker nok sammen og reiser hjem. Saudi o gulfstatene får rydde opp, hvis de kan. Ellers tar Iran i praksis over oljeproduksjonen i området.
Houtiene kan attackere i rødehavet også og pløtslig så har Suadiene veldig vansklig å få ut noen olje…

2 Likes

Var det noen her som fortalte historien fra en landsby i Sør Amerika hvor den hvite misjonæren ankom en ny landsby. En av de første menneskene han møtte var ordføreren. Han var også landsbyen taxi sjåfør. Men hvordan ble du ordfører spurte han? Nei, de 30 forrige ble drept. Så da var jeg nesten mann på lista. :fire:

1 Like