Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

50 mosker i Brand i Iran :fire:
Revolotions garde skyder protesers i sygesengen !!

:fire: :fire: :rocket: :comet:

DK

1 Like

Fryktes opp til 20000 drepte nå.

1 Like

Flere enn det… Muligens oppi 6-sifret anslår noen… :cry:

https://www.wsj.com/world/middle-east/trump-iran-decision-what-happened-0b645daa?st=VEBqV4&reflink=desktopwebshare_permalink

How Trump Went From ‘Locked and Loaded’ to Hitting Pause on Striking Iran

U.S. military officials were prepared for a Wednesday strike, but the president was advised it could lead to prolonged Middle East conflict

Har WSJ-abo, så legger ut med gavelenke. Håper de som vil lese får lest.

8 Likes

Datt litt av lasset når det ble klart Trump tok en TACO etter å ha lovet hjelp til demonstrantene.

Tror ikke Irans egne innbyggere vil klare velte et så pass voldelig regime - uten skrupler, og som kan gjøre hva de vil, - uten hjelp utenfa fra USA/Israel/Noen Andre. Og jeg tolker bildet slik at verken USA eller Israel virker interessert bidra til regimeendring?

At veldig mange blir drept nå som ingen blander seg inn tenker jeg er ganske så sikkert.

Så hva er sannsynlig utfall her? Hugger noen eksterne til eller vil regime uhindret drepe nok til at demonstrasjonene stopper helt opp?

1 Like

U.S. Navy is redirecting the USS Abraham Lincoln aircraft carrier and its carrier strike group toward the Middle East.

E.T.A 3-5 days from now, coming from the China sea.

5 Likes

Trump har væl fått order fra Moskva at ikke attackere Iran, da Iran er viktige før ryssland.

2 Likes

Spændende hvad der kommer til at ske

Går Trump i “Chicken” Mode :see_no_evil:

Eskalering !

Og TOUSI News !!

DK

1 Like

Og TOUSI !!!

Og Pahvali !

DK

1 Like

Det har han strengt tatt gjort forlengst hva angår lovnader om Iran.

5 Likes

Fortsatt mye personell og fly i bevegelse. Et hangarskip er på vei/nesten på plass nå? (og muligens et på vei fra us/karibien)

Baser over hele midtøsten er er evekuert. Israel forbereder for å bli angrepet.
Noe i gang eller bare trusselen om noe på gang. :man_shrugging:

7 Likes

Pahvali !!! — BE REDY :+1:

DK

1 Like

Ser ut som utfallet ble som fryktet.
Regimet vant denne gangen også. Ingen turte gripe inn.

Grusomt.

Man får bare håpe at dette regimet nå lever på lånt tid.

For de underliggende årsakene som gjør at dette startet klarer de neppe å adressere.

Nei, underliggende årsak vil aldri bli adressert med nåværende prestestyre. Men de siste ukers demonstrasjoner var noe annerledes en tidligere, og med et svekket Iran var dette tidspunktet.

Jeg tviler befolkningen vil klare dette helt alene mot et regime som skyr ingen midler, og er/var avhengig av help. Det ble det ikke noe av (så langt). Og med mindre USA/Israel gjør noe drastisk (og det toget tror jeg er gått nå) er det back til business as usual for prestestyret. Og nye demonstrasjoner i samme skala som de siste ukene blir nok vanskelig.

Jeg håper også regimet lever på lånt tid, men hvis det ikke tas nå så ser jeg ikke hva som skal velte regimet?

Kanskje Trump enda ikke ferdig med sin master plan?

3 Likes

Trump fikk sin 1991 uprising.

Er nok mange i Iran som trodde USA kom til å intervenere mot denne type massakre.

Ironisk nok trodde vel shiaene i Irak at Iran også kunne intervenere der.

1 Like

Synes VG konkluderer litt for tidlig og tror ennå det kan skje ting i Iran nå. Ifølge andre medier jeg har minst like mye tillit til som norske medier (som jo ofte gjengir regimets/islamisters propaganda fra slike typer regimer), så er det ikke kontroll der, selv om protester har avtatt etter den brutale slakten. Det er avventende stemning nå. Infrastruktur blir dog ennå angrepet og tatt ut inne i Iran, flere byer er ikke under kontroll, ingenting fungerer og flere fra militæret har tatt protestantenes side.
Prestestyret er avhengig av å hente hjelp fra islamist/terrororganisasjoner utenfra som skyter ned alle som beveger seg ute for å forsøke holde på kontrollen.

Men en intervensjon utenfra kan nok være helt nødvendig.

USS Abraham Lincoln er ca 3 dager unna predikeres det (tracker ble slått av for 2 dager siden som jo føles betydningsfullt), det sendes mye tungt militærutstyr den veien og 25000 soldater dirigert mot midtøsten siste døgn.
Israel er nå bedre forberedt på en evnt “lash out” mot dem enn de var forrige onsdag.
Trump er ennå hard, men vag i retorikken mot den islamistiske okkupasjonsmakten i Iran. Det hjalp neppe regimet at de har kommet med to trusler mot livet til Trump de siste dagene. Flere republikanere taler for å velte prestestyret og sammenligner betydningen av en slik eventualitet med berlinmurens fall.

Jeg er ennå spent på hva helga bringer og krysser fingrene for at Iran kan være helt fri fra det islamistiske terrorprestestyrets klamme og blodige fingre innen årets utgang og da styres midlertidig av reza pahlavi - fram til et demokratisk valg kan gjennomføres.

Uansett er det En helt forferdelig kostnad det iranske folk har betalt til nå… over 30.000 døde (frykter det reelle tallet er høyere) og flere hundre tusen skadede. Måtte det ikke være forgjeves.

Iranerne har for øvrig nå opprettet en webside som dokumenterer alle som er skyldig i å bidra til forbrytelser mot menneskeheten og å hjelpe regimet i deres nedslakting og massemord av egen befolkning. Anbefaler å oversette siden til engelsk/norsk om dere skal inn på den: Mozdoryab.com

19 Likes

Han har vel gitt opp fredsprisen nå så da smeller det vel igjen :man_shrugging:

1 Like

Kan være en idè å følge senator Lindsey Graham på X vedrørende Iran.
Han har mange utspill der som jeg tolker som at regimets dager kan være talte.
https://x.com/LindseyGrahamSC