Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Om pressekonferansen i går som dempet troen på snarlig angrep

"
Would Trump strike Iran to make good on his vow that “help is on the way” after the brutal suppression of protesters? Or is he taking an out, based on apparent and questionable assurances from a source in Iran that executions would stop?

“We’re going to watch and see what the process is,” he told reporters.

Everyone is waiting to see what Trump does next.

And he loves it, as he sits behind the Oval Office desk, flinging out threats, subterfuge and insults like a conductor leading an orchestra — but conjuring not harmony but worldwide chaos.

Asked how he could trust pledges from an Iranian regime that just imposed a brutal crackdown and killed at least several thousand of its own people after decades of severe authoritarianism, Trump left Americans with one of his classic cliff-hangers.

“We’re going to find out,” he told reporters. “I’ll find out after this. You’ll find out, but we’ve been told on good authority, and I hope it’s true. Who knows, right? Who knows. Crazy world.”
"

Som CNN skriver videre, Trump sitt lederskap er bare surrealistisk og bisart

6 Likes

Jeg tror vi ikke skal tro så mye om noe som helst som kommer fra gjengen i det hvite hus. Så får de med nesegrus beundring si at det er en fordel å være uforutsigbar.

En ting er iallefall sikkert, ingen annonserer i forkant, i morgen kveld 23:00Z vil vi bombe fienden til helvete.

Og med all militær rørelse der så er det forberedelser på “noe”
og strategisk sett, så er det kanskje kommet dit at nok er nok nå, bedre å hogge hodet av slangen enn å prøve å forsvare seg mot all verden geriljaer og proxymilitser

lesestoff: Iran-Supported Groups in the Middle East and U.S. Policy https://www.congress.gov/crs-product/IF12587

8 Likes

DK

Premisset for den youtuberen forsvant like etter at han streamet det:

Iran reopens airspace after temporary closure forced flights to reroute

https://www.reuters.com/world/middle-east/germany-cautions-flights-over-iran-lufthansa-rejigs-middle-east-operations-2026-01-14/

Foreslår at vi dropper kildeløse youtubere og AI-genererte videoer i denne tråden

2 Likes

Trump har bare den retorikken som de fleste som er i ferd med å gå inn i en krig har.
Han ønsker ikke røpe noenting på forhånd.
Ingen sier på forhånd noe klart om hva de skal. Men det finnes tegn. Krigsskip på vei, stor aktivitet av amerikanske militære fly i naboland, stengt luftrom over iran i natt, pahlavi/graham-uttalelsen, senate-republicans x-meldinger., trumps uttalelser.
Jeg tror det er overveiende sannsynlig at Usa angriper og kommer det iranske folk til unnsetning (og muligens Israel også).
Er mine 5 cents ihvertfall… (litt farget av tousi-tv og goldie ghamari ,er jeg dog)

5 Likes

Alle er enige om at det ikke er lurt å annonsere når man går til angrep. Men Trump har IKKE en retorikk som de fleste. Og det er retorikken CNN (og jeg) reagerer på.

Om man kaller det krig er det jo vanlig å annonsere det, men det vil selvfølgelig Trump ikke kalle det uansett hva han gir ordre om.

3 Likes

Hvis man ønsker å ha en “credible threat”, så må man samme hva ha våpnene klare.

Det er mange ting i krig som ikke er lovlig, men å bløffe er altså ikke en av de tingene.

3 Likes

Denne youtuberen har ligget 2-3 dager i forkant av msm hele veien og har direkte-linker inne i Iran og er like troverdig og kredibel som annen media i norge, cnn etc imo.
Det er veldig nyttig å følge tousi tv om man ønsket holde seg oppdatert om situasjonen i iran.
Foreslår at alle selv gjør en vurdering på hvilke kilder de regner som verdt å hente informasjon fra.
Og foreslår at debatten holder seg på sporet om hva som skjer i iran og hva man tror skjer i iran - og nedtoner irellevante sidespor som hva man synes om trump etc… (den debatten sporer bare helt av hele tiden og er bare forsøpling imo)

4 Likes

Var sikkert for kjapp med å dømme youtuberen @Sorene lenket til. Var utløst av å ha scrollet forbi veldig mye AI-genererte greier lagt ut av den samme brukeren i ukrainatråden det siste året eller to.

4 Likes

selv om kilden er kredibel, så er dette youtube livestreamere som produserer mer content pr dag enn du rekker å konsumere.

Sånn sett så vil jeg foreslå litt “kildekritikk” på at innholdert konsentreres til å lenke direkt til intressante timestamps, heller enn å linke inn mer content enn det er timer i en dag

7 Likes

DK

1 Like

DK

2 Likes

DK

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

DK

SIDSTE nyt fra Iran !!!

DK

2 Likes

Pressekonferansen til kronprins Reza Pahlavi. (link skal være med timestamp men hvis ikke det funker, så starter den etter ca 15 min)

Starter med noen hjerteskjærendee klipp og bilder fra Iran.
Pahlavi fremstår som en kunnskapsrik og mild person. Trist og alvorstynget men med ansvarsbevissthet overfor kallet fra det iranske folk som ønsker ham tilbake og han ønsker midlertidig å være en figur som sammen med andre kan lede landet i en overgangsperiode frem til det kan holdes demokratiske valg.
Han fremstår, imo, med en stoisk ro og verdighet og han svarer godt for seg på flere språk.

7 Likes

Live lige nu !!!

Kemikalier mod demonstranter :face_vomiting: :face_vomiting:

Dansken

2 Likes

DK