Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Olkiluoto 3, som er det siste store kjernekraftverket som ble bygget i Europa ble besluttet bygget i 2002 og var endelig ferdig 21 år senere i 2023 etter utallige tidsforsinkelser og konstnadsoverskridelser. Kontrakten var opprinnelig et JV mellom Siemens og franske Areva, men Siemens klarte på magisk vis å ikke tape masse penger på dette mens Areva ble sittende igjen med svarteper (jeg var dessverre aksjonær i Areva, så jeg fulgte litt med på dette). At Tyskland besluttet å slutte med kjernekraftverk var først og fremst et resultat av dette prosjektet og at man så at ny kjernekraft rett og slett ikke var i nærheten konkurransedyktig med fornybar. Fukushima var bare den siste lille dråpen. Da denne beslutning som ble tatt endelig av Tyskland i 2011 så Russland og resten av verden ganske annerledes ut en i dag. I ettertid er det selvfølgelig veldig enkelt å si at den beslutningen aldri burde vært tatt - selv Merkel ville neppe hatt problemer med å innrømme det i dag.

7 Likes

… mens vi venter på Hinkley point C og Flamanville 3 (siste er kanskje ferdig?). Katastrofeprosjekter av en annen verden alle sammen. Forkjemperne mener at løsningen er å bygge mer, for bedre læringskurve og standardisering, f.eks. med SMR tilnærming. Og når fornybarandelen øker minker også noe av konkurransekraften, da den i økende grad kannibaliserer seg selv med å sende prisene i gulvet ved stor produskjon. Sånn sett går det an å argumentere for at “det er annerledes denne gangen”. Løser ikke Hormuz-floken akkurat, men sånn som verden er blitt nå sammenliknet med 2011 så må man nesten ta høyde for at det kommer flere slike konflikter i fremtiden.

5 Likes

Kanskje han plutselig tok seg tiden til å lese "National Security Strategy of the United States if America fra November 2025"?

Spotting an intelligent person, in the vein of Albert Einstein, involves identifying intense curiosity, adaptability, and the humility to admit ignorance. Key indicators include asking profound questions, connecting abstract concepts, and valuing understanding over being right. Min utheving.

how to spot intelligent person einstein - Google-søk

1 Like

Veeldig off topic, men det er noe av min teori for hvorfor kvinner gjør det bedre enn menn på aksjemarkedet.

4 Likes

Det er ikke snakk om ha rett, det er snakk om å gidde å lese et dokument skrevet av det en person som omtales som “en 4-åring”, how hard can it be…, det er på 25 sider i klartekst.

Så du legger altså til grunn at han ikke har lest det. Greit, du om det.

Edit: hvem er 4-åringen?

Tror nok han fint også kunnet ha benyttet DSM-5, ev. ICD 10/11 som matrise for analysen :smirk:

Btw, det er vel neppe appelsinkongen som har skrevet det, men snarere noe gråbrune eminenser i administrasjonen. Og nei, det er ikke vanskelig å lese det. Som igjen tyder på at det neppe er skrevet av Trump personlig.

8 Likes

Interessant siden Iran ikke har noen marine igjen, ingen offiserer igjen, ingen luftforsvar igjen, egentlig ingenting og USA ligger langt langt foran tidskjema i forhold til å oppnåp det de vil oppnå.

Hvis man tror på det USA sier da. Så “noen” har veldig lang nese.

4 Likes

Ja, ser ut til at det er USA denne gangen. Iran kommer fortsatt igjennom forsvaret til både USA/Israel og deres allierte. Så handling er sterkere enn ord. Iran har skiftet litt taktikk, men de sparker godt ifra seg ennå, så USA overdriver nok her.

5 Likes
4 Likes

USA har nok slått ut det som er av marine og luftforsvar, men det hindrer jo ikke Iran i å angripe. Ukraina har heller ingen marine, men Svartehavet er No-go sone for den russiske marine.

11 Likes

Spørs om ikke Trump finner på forklaring på å ikke gjør det han truer med allikevel da

5 Likes

Iran er svekket, men må innrømme (fra en som har fulgt landet i ekstrem lang tid) er jeg veldig overrasket over hvor mye skade de faktisk har klart å gjøre. Hadde ikke sett for meg et så sanksjonert land klare å handle slikt, men igjen så er det gode universitet der og kompetansen finnes.

Som nevnt tidligere har de ikke all verden med tid, de sliter internt også. IRGC blir svakere for hver dag som går og er nok svakere enn noen gang.

Når det er sagt, for et hodemist av et angrep på Sør-Pars. Der dret Israel seg pent ut.

4 Likes

https://x.com/r1m5150/status/2035128011838660830?s=46

2 Likes
3 Likes

Sidste fra TOUSItv ægte news inside Iran :+1:

:rotating_light: BREAKING: NATO Entering Iran War - Largest ATTACK Begins In Tehran

Ting sker inde i Iran – og lidt nyt fra Pahvali – er der knuder på rebet lige nu :thinking:
:rotating_light: LIVE: Anti-IRGC Iranians Prepare Ground Operation - Trump’s 48 Hour Warning

Hvor kommer pengene fra :blush:

Dansken

2 Likes

Jeg får gråere hår av denne strømmen av dårlige nyheter:
image

3 Likes

Bare så det er sagt 4500 soldater er ikke noe man vil bruke til å angripe på land. Muligens ta en øy eller tre. Mer sannsynlig er det vel at flere soldater vil brukes til å bemanne defensive systemer som kan ta ut droner.

EDIT
Det USA evt kan bruke soldater til er å angripe nedgravd infrastruktur for produksjon eller lagring av våpen. Det vil i så fall være en rimelig risky operasjon, men noe man vel ville funnet på å bruke spesialsoldater til. Det vil være vanskelig for Iran å samle en større bakkestyrke for å stoppe dem, de ville i så fall vært et lett bytte for luftangrep.

3 Likes
1 Like