Er det noe spesielt nytt som har skjedd du vil ha svar på eller tenker du på ift siste statement fra Trump om at han har satt på pause “energy destruction” og er i “samtaler”?
Jeg tenker det er bra at infratrukturen får bli mest mulig urørt. Det kommer jo en tid etter krigen og om det iranske folk skulle greie å få sitt regimeskifte og få kontroll over landet, så er det i alles interesse egentlig at de har mulighetene til å bygge opp landet sitt og skape mest mulig velferd for sitt folk og regionen med de ringvirkninger det kan få. At Trump/USA snakker med noen (og hvem han snakker med tro?) er jo ikke unormalt. USA snakker med alt og alle som vil snakke, men det trenger ikke bety så mye. Kravene er satt og de er nok særdeles vanskelige å møte for IRGC. (Kravene fra Irgc er jo bare latterlige/fullstendig urealistiske imo). Så ift alt “snakket” mellom parter, så er det heller bedre å kommentere dersom snakket fører noen vei, tenker jeg. Inntil det er det bare støy.
Om du har en reell interesse av mine tanker generelt sett, så er dette noen av dem:
Krigen går sin gang. Flere av Usa sine uttalte mål - hindre utsikten for Iran til å lage atombomber, svekke militær infrastruktur og missilkapasitet og svekke støtten til proxyer - er vel på mange måter oppnådd, men det gjenstår vel ennå noe der. Så det vil vel fortsette en stund til med bombing.
Når det kommer til regimeskifte, som ikke var et uttalt mål, så er det noe som evnt ligger frem i tid.
Problemet med Hormuz er vel en ventet og varslet problemstilling som tiden får vise hva det endelige utfallet blir av. At det er blitt en internasjonal kattepine er det jo ikke noe tvil om og at det har svekket verdensøkonomien er realitetene. Og det er vel droner som er blitt jokeren som gir Irgc noe makt og en stor gevinst akkurat her per nå ift å holde verden som gissel.
Det som kanskje er litt merkelig (men ikke så overraskende gitt politikernes bindinger/narrativ) er at nasjoner som vel har mest egeninteresse av å holde åpent Hormuz ikke har vært mer aktive tidligere. Det er jo Asia og Vest-Europa som lider mest av dette såvidt jeg har forstått(?)
Om det kommer bakkestyrker inn i bildet, så antar jeg det kan være for å få forsøke å få kontroll over Hormuz-stredet (evnt Kharg Island - som jeg trodde tidligere og ennå kan være aktuelt). Hva utfallet av det blir aner jeg ikke, men en begrenset operasjon over et begrenset område gir mening og jeg tror sannsynligheten er stor for at det kan skje.
Alle disse ryktene som svirrer i media og og såkalte lekkasjene som kommer om at "Trump gjorde det, Israel styrte det, Usa snakker med den og den, “taco” ditt og datt, det var en miskalkulering av Hormuz etc etc, synes jeg det ikke er verdt å bruke mye energi på egentlig. Mye av det er rykter presentert som nyheter i diverse aviser med en agenda, mye er synsing (som jo er lov), mye er forskuttert sinne basert på opplysninger som viser seg å ikke være korrekte eller bruddstykker av helheten, mye av det er “horn i siden til Trump-journalister” som vinkler alt inn for å bekrefte bildet de har av han. Man kan si mye om han, men det meste av disse karakteristikkene er egentlig totalt uinteressant ift Iran-krigen.
Jeg synes det meste av dette er støy som ikke er verdt så mye og viser seg i etterkant at ikke var pålitelig info eller riktige spekulasjoner. Jeg liker bedre å få nyhetene direkte fra der de kommer og gjerne i sin helhet så man vet kontekst, ikke via en journalists narrativ/tolkning av det som ble sagt og gjort. Da har man råmaterialet og kan gjøre seg opp sin egen mening.
Tousi, som jeg liker å følge for å holde meg oppdatert, har selvsagt også sitt narrativ og tolkninger – han er en eksil-iraner som hater regimet og islamisme og ønsker sterkt et regimefall – og man må jo stole på hans oversettelser siden jg ikke snakker persisk selv (men det er flere iranere i chatten som ville korrigert han om de var falske).
Det vises der flere videoer inne fra Iran, han videreformidler opplysninger fra mange kilder i Iran (og man aner vel at han sitter på litt flere opplysninger enn det han deler på enkelte ting). Og kanskje viktigst av alt ift dette er at han har truffet utrolig bra på hva han tror kommer til å skje hele veien, så man er ikke så overrasket/forferdet hele tiden.
Så han er en av få jg vet om som får ut mye råmateriale og reelle skildringer fra inne i Iran.
(CNN får vel også ut reportasjer derfra — som regimets “gjester” og de vises jo kun det som irgc tillater og har nært til null troverdighet imo).
Inntrykket jeg sitter igjen med er at bombingen er støttet av langt de fleste og det jubles, ropes “takk Trump”, “takk Bibi” og “godt gjort” på videoene av/fra bombenedslag. Det ropes også ennå taktfast død over IRGC og Javid Sjah fra hustakene på natta.
Man ser også denne støtten til angrepene og Pahlavi igjen i den iranske diasporaen rundt forbi i verden og også i Norge ved f.eks Sarah Gaulin, Masudh Gharakhani og Mahmoud Faramand – og om det er noen man skal lytte til i dette spørsmålet så må det vel være dem som er i mer eller mindre grad direkte berørt av dette.
Hva gjelder veien videre, så er det jo å håpe at man kan fortsette å svekke IRGC og ta ut flest mulig av dem. Bombingen vil nok fortsette en stund til av strategiske IRGC-mål og baser, flere “topper” vil bli likvidert og Irgc vil bli desimert ytterligere. De fleste sjekkpunkter er nå ubemanna/forlatt i Teheran visstnok og Irgc gjemmer seg under broer og i tuneller i frykt for (spesielt) droner. Siste er at Mossad har infiltrert fabrikken som lager hermetikkmat til IRGC og plassert eksplosiver i dem som da har tatt ut flere IRGC-medlemmer. (litt i samme stil som personsøkere og walkie-talkie-eksplosivene som tok ut flere fra Hizbollah) Death by Tincan der, altså…
IRGC er for øvrig visst så svekket at de nå har begynt å verve barnesoldater ned i 12-årsalderen. Ble vist på Tousi fra en debatt på iransk TV der dette ble nevnt og hyllet (selvsagt). For nå kan de bli martyrer slik som barna i Irak/Iran-krigen og det moralske kompasset på dette var det selvsagt ikke noe i veien med for de vervet jo ikke barn ned 9, 10 og 11-årsalderen gad vite, kun "voksne 12-åringer.
→ Denne svekkelsen gir jo håp om hva som kan skje i ettertid av bombeangrepene når motstanden inne i Iran er ment å komme ut på gata.
Det er ikke Usa og Israel sin oppgave å foreta et regimeskifte (det er opptil iranerne selv når/om regimet er så svekket at det er mulig) men de er jo absolutt interessert i dette og gir en hjelpende hånd med å svekke IRGC mest mulig i den fasen krigen er i nå. MEN de vil ikke gå inn med store tropper og ta kontrollen over hele landet selv - er hva jeg tror.
Så den siste fasen og muligheten er opp til det iranske folk å eventuelt benytte seg av. Det er ihv, uten at jeg kan tallfeste, store mengder soldater fra hæren/Artesh som har meldt seg for dette (og også noen fra IRGC som ikke kunne leve med januar-massakren). Det finnes visstnok flere tusen organiserte adskilte små enheter (3-4 personer i hver om jeg husker riktig og adskilte for at de ikke skal være like sårbare om IRGC fanger og torturerer noen for opplysninger). De er for øvrig også bevæpnet nå, så de står ikke helt forsvarsløse og det har også vært foretatt sporadiske angrep mot irgc-sjekkpunkter av dem. Bl.a sett en video av en drive-by-shooting fra et av sjekkpunktene.
Det er malen som ble fulgt i Syria som er ment å skulle følges ifølge Tousi som har kontakter i “the vanguard” eller “the immortal guard” som de kaller seg (som jo spiller på sjahens personlige livvakter pre 1979). Man skal ta kontrollen over byer en og en og til slutt ende opp i Teheran og kaste regimet en gang for alle.
Hva som skjer der gjenstår jo å se, men det går ennå an å håpe, imo, men er langt fra skråsikker på noe som helst - da det igrunnen synes umulig å vite hvor sterke/hvor mye svekket regimet er. At de er svakere enn noen gang/på veldig lenge er det vel ikke tvil om ihvertfall.
Det var noen av mine tanker og spekulasjoner. Ta det for hva det er - Jeg er bare en enkel sjel og er ikke sikker på mye.