Fatter ikke R/R ved å være fullinvestert eller noe i nærheten av dette her og nå. Det finnes en reell mulighet for at Trump tar en TACO om det underliggende presset (fra Mr Market blant annet) blir for stort. Retningen her og nå derimot er train crash. Og avstanden blir bare mindre og mindre. I beste fall går alt bra. Man kan kjøpe seg inn igjen med krigens påvirkninger som forvitrer mer og mer. Men i verste fall? Som er en høyst plausibel og kanskje endog sannsynlig mulighet…?
Det kan også være at dette er en legit transport til konserten:

Men trenger man egentlig å finne ut? Eh, nei.
Hvordan blir situasjonen for Iran hvis alle gulfstatene har ukrainsk AA? Iran sitter da igjen med sine ballistiske missiler som neppe er lette å produsere nå.
Hva tror du / dere tidsrammen for dette kan være?
Ukraina har sagt de kan eksportere 10000 aa skyts i måneden. De har også sagt det tar tre uker å trene opp en operatør. De sier hitraten er 80%.
Jeg vil tro 2-6 uker. Først ute vil være S-A. Jeg vet ikke med resten, hvor langt de er kommet med det politiske.
Iran sliter med at de ikke kan sende avgårde massive mengder droner, det vi har sett er opptil 50 om dagen. Russland sender avgårde rundt 1000 av gangen for å få gjennom 8% ish.
Fortsetter med spørsmål, jeg:
Finnes det noe estimat for hvor mange aa skyts pr. mnd gulfstatene trenger samlet?
Dette må da i så fall kunne være en potensiell gamechanger (for Ukraina, for Gulfstatene)
Ok, så det du egentlig sier her @Christian er at senest medio mai i år, så kan Irans kapasitet for å skade div. bygninger og installasjoner i nabolandene fra luften være mer eller mindre gone?
Synes som alltid at det er interessant å følge med på online-indikatoren som alltid viser frykt eller optimisme i markedet 24/7; prisen på Bitcoin. Man kan si hva man vil om det i forhold til aktiva, men den er uhyre sensitiv for det som skjer i markedet og siste tre dager har den vært tilnærmet flat, men er faktisk høyere nå enn fredag ettermiddag.
Om det skyldes at pakistanske skip får passere eller ignoranse vet man jo ikke, men ingen grunn til å holde på shitcoins på en søndag hvis markedet skal tryne på mandag.
Jeg tenker 10000 burde gi grei dekning til å begynne med. Problemet er vel heller å få nok operatører.
Også merker jeg at 2-6 uker kanskje er optimistisk. Det burde være nok til den mest kritiske infrastrukturen byer osv vil ta mer tid.
3 ukers kurs? Var det ikke snakk om det?
Ja, men hvor mange trenger de? 5-10000? Du må ha tre skift og kunne takle femti droner sendt til samme sted.
Det blir mao litt tungt for 200 ukrainske instruktører.
Også har du dette da
Vanskelig å stoppe alle angrep
Kan de ikke gjøre det de alltid gjør der nede? Importere folk? 10000 indere med noenlunde innsikt / kapasitet står sikkert og tripper om å få disse (trolig helt greit+ betalte) jobbene allerede?
Som er en ypperlig temperaturmåler på at markedet fortsatt satser kronasjene på TACO. Her vil fasiten komme iløpet av uker og den enes gjetning er ikke nødvendigvis bedre enn den andres.
Hvordan Trump skal kunne avslutte det hele iløpet av uker uten å ende opp med halen mellom beina, vel… Og hvorfor Israel skal trykke på stoppknappen hvor alt man har oppnådd er et mer innbitt iransk regime…
Han kan jo dø da.
Eller bli fjernet, selv om han nok skal få raljere noen måneder til, før det skjer.
JD Vancerati kommer til å avslutte dette som bolsjevikene (uten noen sammenligning for øvrig) avslutta WW1 – for enhver pris.
Trump skulle nok veldig gjerne tatt en TACO, men det han hater enda mer enn resesjon er å bli sett på som en taper. Hvis USA trekker seg ut nå tror jeg ikke Iran åpner Hormuz likevel. De vil ha erstatning og garantier for ikke å bli bombet igjen,- og de vil se Trumpen blø.
Tror dette tar lang tid = resesjon
Fra wsj:
Saudi Arabia’s Defense Ministry said the kingdom’s air defenses had intercepted and destroyed 10 drones “in the past few hours.”
The United Arab Emirates said its air defenses intercepted 16 ballistic missiles and 42 drones coming from Iran, bringing the total number of intercepted ballistic missiles to 414 and drones to 1,914.
The Kuwaiti national guard’s “Duty Force” shot down four drones “at the sites under its protection,” the state news agency KUNA reported.
Sirens also rang in Bahrain, where the Interior Ministry urged citizens to “remain calm and head to the safest place.” The tiny Gulf country’s military later said air defenses neutralized six drones in the past 24 hours, according to the state news agency BNA.
The Israeli army told people to go to “a protected space and remain there until further notice” while defensive systems were operating to intercept the incoming threat of “missiles launched from Iran.”
16 ballistiske missiler var jo endel. Ikke så mye droner egentlig.
Man skal passe seg for å glemme at det også vil være innovasjon i Iran rundt droner og raketter/missiler. Man trenger ikke veldig sofistikert utstyr for langdistanse for å treffe amerikanske mål i naboland.
Er jo ikke uten grunn at stort sett alt unntatt kritisk personell ved de amerikanere basene der nede har flyttet inn på ulike hoteller. Etterretningen til Iran tenker jeg har rimelig god oversikt over hvor mange av de bor. p.t.
Denne legger til grunn en 60 % sannsynlighet for at krigen er over innen to - tre dager; månedsskiftet mars / april. Det blir uhyre interessant å se.
Det der må vel være en 3 ukers gammel analyse? Er vel ingen med vettet i behold som tror ting er løst innen et par dager?
Den er datert en time siden.