Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Siden denne konflikten i høyeste grad påvirker markedene. Lager vi tråd

5 Likes

Ref Israel-Hamas War Day 190 | Iran Launches Direct Attack on Israel; IDF Confirms Dozens of Attack Drones Dispatched - Israel News - Haaretz.com

Iran Launches Direct Attack on Israel; IDF Confirms Dozens of Attack Drones Dispatched

Andre runde med droner sent avgårde og cruisemissiler også påvei skrives det nå på reddit… ubekreftet.

Flott anledning for Israel å knuse j…

Ta ut atomprogrammet deres, og minimere deres militære kapasiteter!

:muscle::v:

2 Likes

Hva tenker vi oddsen er her? Det er vel ingen som vinner her, men hvem kommer best/dårligst ut?

1 Like

Droner brukrr 9 timer, cruisemisiler 2 timer og balistisk 15min.

1 Like

Israel har atomvåpen.

Et meget dårlig trekk. Men hva annet kan en vente av en dødskult?

2 Likes

Israel har godt luftvern, jeg tror ikke Iran har noe i nærheten så godt. Det er vanskelig å stoppe alt Iran sender

https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/as-israel-waits-for-potential-attack-what-are-irans-missile-and-drone-capabilities/amp/

Det du sier er at Israel har null sjangs hvis det eskalerer dit?

Kommer ikke til å bli brukt.

Jeg sier at Israel har atomvåpen. Det har ikke iran. Så israel kan eskalere lengst

1 Like

Beklager, leste litt fort der😊

Oddsen? Som en tippekamp, litt usmakelig?

Israel har aldri tapt en krig, de har banket dritten ut av motstanderne sine selv om de har vært underlegne. Og med USA sin støtte er det INGEN fare for Israel.

Men dette er en videre og ny type eksaliering av hele Midtøsten konflikten(e), det er helt klart.

Israel startet denne krigen med vitende og vilje da de bombet den iranske ambassaden i Syria. Vanskelig for meg å skjønne hva de ville oppnå med dette sikkerhetsstrategisk nå. Jeg er kynisk nok til å tenke at det først og fremst handler om at Netanyahu forsøker å bite seg fast som stasleder vha. en krig, but prove me wrong.

17 Likes

Fortsatte, ikke startet.

2 Likes

Greit nok, men de visste at de eskalerte og så og si tvang Iran til et motangrep da de tok ut ambassaden i Syria. De oppnådde jo ingenting med det militært i seg selv. Ja, de drepte iranske offiserer, men det svekker neppe Irans forsvar i særlig grad.

7 Likes

Aron Lund, a fellow at US-based think tank Century International, says the bolder Israeli attacks are to some degree a response to likely increased Iranian arms deliveries to Hezbollah via Syria.

“But I think more generally it reflects the Israelis taking the gloves off and putting a lot more effort into degrading Hezbollah and Iran’s logistics,” he told Al Jazeera

Israel prøver å slå ut iranske proxystyrker i Syria, så angrep derfra blir svakere?

5 Likes

Tja, leser at Israels angrep på den iranske ambassaden i Syria skyldtes at den iranske generalen som var med å planlegge det palestinske angrepet på Israel 8/10-23 befant seg der.

At Iran har vært involvert hele veien er neppe noen overraskelse, but still.

Vi kommer til å se mange kratre og brann i Iran også snart.

10 Likes

De tok ut en drøss med viktige toppfolk.

4 Likes