Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Noen her (@Roc ++) virker å unnskylde Iran for alt mulig. De er til og med snillere enn oss for de brenner ikke Bibeler. Hvordan behandler de vantro og skeive?
Jeg tror ikke jobben er gjort. Trump var TACO igjen

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Her har du alle muligheter til å argumentere for din sak. Men bruker det til å gå på person og tildele meninger. Hjelper ikke akkurat din sak, og gjør også forumet dårligere. Bra jobba.

11 Likes

Er det mulig… :face_with_symbols_over_mouth:

1 Like

@rockybalboa mener at argumentene styres av motvilje mot Israel. Dette gjøres med masse ord, skjulte løgner og prat om alt annet enn tema. Antagelig rotet i en anti-vestlig holdning.

Hva med ditt svar @Aaleby , går det på sak/person?. (Skulle stått @Arodin )

Edit: sorry @Aaleby , jeg så ikke at det var @Arodin . Beklager så mye. My bad.

1 Like

Som er en hårreisende påstand når alt bunner ned i at man har motstridende meninger om et ytterst komplekst tema. Og en hersketeknikk langt under beltestedet.

5 Likes

Dette er jeg ganske enkelt uenig i. Jeg er enig med @rockybalboa om at særlig @Roc kommer med masse ord men unngår temaer der Iran vanskelig kan forsvares.
Hva med Irans «død over …….», behandling av vantro og skeive, undertrykkelse av eget folk, ytringsfrihet, proxy-hærer,.,.,bruk av heisekraner på politiske motstandere etc etc

Er de bare snille egentlig eller må vi for enhver pris unngå at Iran tar «en Bin Laden» (9/11) et eller annet sted?

3 Likes

Det er ingen som har hevdet at de bare er snille. Dette lukter whataboutism og lite annet. Handler om hvilken kontekst som blir diskutert der og da.

Og når tok @rockybalboa selvkritikk på Israels vegne? What goes around comes around.

8 Likes

Nei, det er akkurat dette det handler om - å stoppe en terrorstat.
Når det gjelder Israel er jeg nærmere ditt syn men jeg forstår at de er nødt til å eliminere Iran. De ble tross alt angrepet i 23 og ønskes utslettet.

2 Likes

Dette er fordummende. Det er aldri så simplistisk. Man kan ikke bare angripe andre suverene land basert på at de er “slemme”. Og @Roc har så vidt meg bekjent aldri glorifisert Iran. Kun diskutert på basis av sin tolkning av fakta. På en høyst saklig måte.

8 Likes

Det som er fordummende er å nekte å innse hva det handler om.
Takk for meg

1 Like

Man kan virkelig ikke falle ned på at de som problematiserer brudd på folkeretten blir beskyldt for å løpe terrorstatens ærend eller at man skal forsøke å kneble meningsmotstandere ved å stemple en side som mer noble enn den andre.

Man bør bry seg om det faktuelle grunnlaget for en ytring og holde seg for god til å ri på sin imaginære høye hest.

7 Likes

Litt lettbeint må vel være greit her inne:

1 Like

Hmm, kanskje ikke alt er knust likevel👀

Altså, du linker inn et intervju med John Bolton og mener vi andre her ikke innser hva ting handler om?

Bolton er en av den største krigshisseren og neoconhauken som er finnes aktiv nå. Han er i praksis et relikvie fra Bush jr era, men dessverre brukt av Trump også. Bolton er en av arkitektene bak USAs angrepskrig i Irak på bakgrunn av bogus WMD. Bolton ønsket så at man etter Irak skulle gjøre det samme i Liby, Syria. Tok litt tid, men fikk sin vilje. Bolton mener USA burde gjøre et «føre var» angrep i Nord-Korea (og slik risikere atomutveksling) og han fremmer for et regimeskifte av demokratisk valgt president i Venezuela.

Fyren pusher for enda høyere militærbudsjett i USA. Dette i landet som pt bruker 40% av det verden totalt bruker på militære. Budsjettet til USA er høyere enn de 9 neste landene på lista til sammen, men Bolton mener dette er for lite budsjett. Boltons favorittløsning er krig med påfølgende regimeskifte. Fyren har fått operert ut noen av sine fantasier tidligere.

Hvis det er typer som Bolton du får din kunnskap om Midtøsten (eller konflikter generelt) fra så forstår jeg mye bedre hvorfor du mener det du mener.

Hva angår presteskapet i Iran så har jeg ikke forvarer det. Det jeg har forsøkt å argumentere for er at det å angripe Iran er en svært idiotisk idé. Hvis det er atomvåpen man er redd så sett dem på en JCPOA igjen. Man hadde en god ordning, men etter at man tok den vekk har Iran lagt seg på en nuclear ambiguity profil som gagner ingen, men forsvarer ikke en angrepskrig. Det vi nå fikk sett var at Israel selv ikke klarte å hamles opp med Iran og USA forstod (heldigvis) at en krig var en dårlig idé. Det du nå sitter igjen med er et Iran som er mer samlet og styrket.

Det andre jeg har argumentert for er at om Iran skal utvikle seg til et helhjertet demokrati (:crossed_fingers:) så må slikt komme innenfra. Regimeskifte instruert av Israel og USA vil aldri fungere. Iran har faktisk forsøkt å utvikle seg mot et demokrati 2 ganger tidligere, både tidig på 1900 tallet og på 50tallet men deres første folkevalgte presidenten Mossadeghble dessverre avsatt i et CIA/MI6 ledet kupp fordi han ønsket å nasjonalisere Irans olje og man satte inn Shahen igjen. Irans befolkning er smarte og vet hvordan det skal gjøres selv. Dessuten så er Masoud Pezeshkian ganske moderat og presteskapet var ikke like sterkt som før, noe som dessverre endret seg etter at Israel gikk til angrep nå.

Til sist, ser du med andre klager over at jeg skriver langt. Ja, Midtøsten er ikke et helt enkelt tema. Det er mye kontekst og historie som har vært foranledning til det man ser i dag. Det er derfor vanskelig å skrive noe av substans på 3 setninger. Hvis du ikke liker det jeg skriver så er det bare å ignorere meg.

As hoc: Hvis du lurer hva Bolton drev å fremmet sammen med de andre neoconhaukene (Cheney, Wolfowitz, Rumsfeld etc) så kan denne klassikeren fra general Wesley Clark kanskje være en fin påminner

10 Likes

Jeg tenker at israel ikke hadde angrepet uten Hamas og Hizbollah sine angrep på Israel finansiert av Iran, eller houthiene sine angrep på shipping, også finansiert av Iran.

Israel tok ut veldig mye mer enn atominstallasjoner, men også mye utstyr som Iran nå må erstatte i stedet for å eksportere dritten.

Etter hva Iran har gjort i Ukraina, så tenker jeg det bare er synd dette skjedde nå, ikke for tre år siden, før Iran fant ut at å eksportere våpen til Russland for bruk mot Ukraina var ok.

Synes det er mye fornuftig i resten av det du skriver.

3 Likes

Siden du nevner Ukraina. USA og store deler av Europa støtter Ukraina med penger, våpen, intel etc. dette fordi Russland gikk til angrep og okkuperer deler av Ukraina (med mål om å ta resten). Europa gjør dette ut av solidaritet, men også ut av egen nytte og sikkerhet fordi de er redd for at Russland skal spre seg, ta øvrige baltiske land, Polen osv. Stemmer dette med din forståelse?

Dette er analogt med det som har skjedd i Palestina. Europeere utfordre pogromer kulminert i at Tyskland utførte holocaust. Vesten bestemte så at jødene skulle få mer enn halvparten av Palestina slik at staten Israel ble opprettet. Israel har så okkupert ulovlig større deler av Palestina enn det de fikk og slik drevet ut palestinere til Libanon, Jordan etc. Palestinerne har drevet motstandskamp og omliggende land som ikke har vestlige støttende regimer har støttet den palestinske motstandskampen. Israel på sin side har jobbet aktivt og passivt sammen med USA med å fjerne regimer i nabolaget som har støttet palestinerne (Libya, Syria, Egypt, Irak). Det største landet i regionen som støtter palestinerne er Iran. Iran har støttet den palestinske motstandskampen ved å støtte palestinere som kjemper (Hamas, Hisbollah) og andre land som kjemper mot Israel til støtte for palestinerne (Houtiene, Assad). Iran gjør ikke dette kun for at de støtter palestinerne, men også for egen sikkerhet….de har sett hva som skjedde med Libya, Irak etc Dette er akkurat slik som Europa ikke kun støtter Ukraina fordi de synes synd på ukrainerne, men også for egen sikkerhet.

Nå vet jeg at flere kommer til å være dypt uenig i sammenlikningen, men så er det flere som ikke klarer å sette seg inn i situasjonen som startet helt siden sionistbevegelsen ble lovet Palestina fra britene, et land som britene selv ikke eide.

4 Likes

De trenger tydeligvis mye større budsjett for hindre gærninger som Putin, og kanskje Xi.

Det vi fikk sett var at Israel fikk luftherredømme fra start av. Iran var forsvarsløse.

Hvor har du det fra?

Vi er uenige om alt. Jeg mener Iran er en terrorstat som skaper krig i hele regionen. Da er det naturlig å tenke at det er Iran man må gjøre noe med, ikke unnskylde for alt mulig.

3 Likes

Siden konflikten er i en fase der den ikke lenger påvirker børs så stenger vi tråden. Som stadig sporer av

3 Likes