Kommer seg nå…
Snart smeller det
Vurderer å ta et lite lodd her, syke inntekter og fortsatt høye rater. Spent på hvordan ratene utvikler seg med tanke på jernmalm prisen har gått så mye ned siste uken. Det er jo ikke positivt akkurat. Men q2 kan nok gi et greit utbytte og kursen burde vært 20+
Dere som følger bulk: Hva tenker dere om kursen i JIN kontra andre bulkselskaper?
Har hatt aksjer her et års tid, og forstår ikke helt verdsettelsen opp mot det fundamentale.
Eide skip er 23 supramax / 2 panamax, 1 leaset panamax. Eide skip er gamle i forhold til andre selskaper, noe som kommer til å bli en ulempe ift rederier med nye skip, den leasede panamaxen er ny.
Likevel: Supramax-ratene ligger per i dag på 18-19 k, break even for JIN er vel under 8 k. Selskapet skuffer inn penger kontinuerlig og hadde per 2021 en gjeldsgrad på 27%. Tar vi f,eks Belships har de ny flåte, men til gjengjeld en gjeldsgrad på 192%.
JIN P/E: 0,64
Belships P/E 3,07
Greit nok at mange ble skuffet pga manglende utbyttebetaling tidligere i år, men det er jo ikke slik at pengene forsvinner ut av selskapet. Google betalte f.eks ikke utbytte på lang tid, før de etter hvert begynte med et tilbakekjøpsprogram. Kursen steg og steg, fordi investorene forsto at inntektene fortsatt er i selskapet.
Noen som har synspunkter på fair value her mtp at flåteveksten forblir lav i mange år?
Problemet er største eier som styrer selskapet som om det var deres 100% private.
Inntjeningen er formidabel, men pengene blir reinvestert i Asia og pengeflyten til aksjonærene er alt for lav.
Har hatt noen trader i Jin for tallene såg veldig bra ut, men her er noe som «skurrer» så jeg har valgt å holde meg unda. (Tror flere ser det på samme måte)
Men bevares jeg har da tatt feil før
Kjenner til brødrene Ng og deres romslige bonuser samt at en del av pengene kanaliseres til diverse andre investeringer. Men de har også investert i flåten de siste årene, samt at den delen vi faktisk får i utbytte pluss reinvesteringer i selskapet burde tilsi høyere kurs.
Jeg har lav nok inngang til at jeg henger med videre en stund, håper jeg ikke blir svindlet til slutt
I dårlige tider solgte de skip for å finansiere bonuser, i gode tider kjøper de skip for å slippe utbytte.
Trades kun på kurspotensiale denne…