Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Jobbe i bank - rådgiver - interessant/god lønn?

Jeg har vurdert å søke jobb i bank og ser det stadig er jobber som “finansiell rådgiver” og liknende utlyst.

Ut fra temaene som forumet dekker ville jeg tro det var en del bankfolk i omløp her.

Er arbeid i bank interessant og givende?
Hva ligger egentlig en normal lønn på for de som er finansielle rådgivere e.l. i en bank.

“finansiell rådgiver = selger”.

Så du må like salg, Så vil sikkert noen si at du må ha litt tvilsom karakter siden målet er å maksimere profitten til banken… ikke kunden.

4 Likes

Ja, jeg ser jo det ut fra utlysningene at du må være litt på hugget. Antakelig en del stillinger med provisjonsbasert lønn?

Tviler egentlig på at banker lønner så godt og det er sikkert ikke lurt å spørre om lønn sånn umiddelbart. :slight_smile:

Lov å spørre om lønnsnivå i første interjuv runde

1 Like

Vent med å prate om lønn til du vet om du er keen på jobben :slight_smile:

Det er som regel et fast punkt på intervju(ene) etter førstegangsintervjuet.

2 Likes
1 Like

Takker for svarene! Litt interessant, men kjedelig hvis jobben i stor grad er å oppsøke nye kunder og være som en slitsom klegg i folks hverdag. Får vurdere og ringe for å forhøre meg litt.

Ser lønnsnivået ligger mellom 540 - 680 alt ettersom. Ikke så interessant å gå ned i lønn heller.

1 Like

Forståelig! Tror jobber innenfor forvaltning er vesentlig mer givende, enn å ringe rundt til fremmede å pushe fondsandeler. Bare slik jeg tenker. :blush: Det er selvfølgelig “lettere” å få jobb i ett stort salgsapparat

1 Like

Du må definitivt ha et selgergen, for jeg blir oppringt av min “rådgiver” hvert år og det er jo basically som en coldcall å regne.

7 Likes

De har sluttet å ringe til meg :joy:

5 Likes

Jeg spurte hvordan de kunne anbefale fond med 2% årlig kostnad. Var ikke så lett :joy:

1 Like

Om du ønsker å gå denne veien burde du være genuint interessert i det faglige først og fremst, som finansmarkedet, personlig økonomi og makroøkonomi. Salg er sekundært, selv om enkelte her inne fremhever det som en primær-egenskap, slik er det ikke. De fleste yrker har en fraksjon av salg, om det så er eiendomsmegler, personlig-trener o.l. I tillegg er den en vesentlig forskjell mellom større og mindre aktører.

Det som faktisk kreves er kunnskap om følgende emner:
Personlig økonomi
Makroøkonomi
Finansmarkeder, metoder og portefølje
Produktgrupper
Regelverk
Grunnleggende regelverk
Etikk og God skikk

Det er strenge krav til autorisasjon i tillegg er bankene gjennomregulert og finanstilsynet følger bransjen med argusøyne.
Hos alle de større aktørene ville du fått sparken relativt fort om du var “tvilsom” og om det er spørsmål ved integritet.

Denne kan være grei å se for flere:

6 Likes

Ok. Jeg er stort sett mest interessert i mennesker, så bør muligens styre unna. :blush:

Diskutert dette før, men det er mange fond som leverer mer enn sine kostnader i gjennomsnittlig alpha over tid. Kostnadsdebatten for aktiv forvaltning har dessverre blitt fryktelig ensidig og dummet ned i Europa. Ser man på de mest sofistikerte amerikanske institusjonene så bruker de fortsatt masse dyr aktiv forvaltning - og det gjør de ikke fordi de gjerne vil betale mer enn de må. De gjør det fordi de netto får en god risikojustert alpha.

2 Likes

Å jobbe som rådgiver tror jeg kan være spennende og givende. Jobber man for et seriøst selskap kan man lære mye om mange ting. En utfordring/fordel(?) er at man har mange roller og skal kunne noe om mange ting. Er nok en rolle der man kan utvikle seg mye om man vil, og som kan åpne mange dører om man er litt fremoverlent

2 Likes

DnB prøvde å selge meg fondene de har blitt saksøkt for. :see_no_evil:

5 Likes

Hahahaha - point😂

1 Like

Forståelse for makroøkonomi, finans, bank og kredittmarkeder er grunnsteinen for en dyktig rådgiver. For å bli blant de beste må man i tillegg være dyktig på kommunikasjon og salg. Dette vil påvirke lønnsnivå selv i mindre sparebanker hvor det opereres med fastlønn fremfor provisjon. For å sjekke lønnsnivå, sjekk ut kalkulatoren på finansforbundet.

Jeg var finansrådgiver i Storebrand i 20 mnd. Var kjekt og interessant. Fikk et veldig godt inntrykk av selskapet og syns de holdt høy etisk Standard i forhold til det med kunden kontra bunnbunlinje osv.

3 Likes

Men du fikk en bedre jobb?

Har egentlig en flott, sikker jobb idag, men etter noen år så blir man av og til nysgjerrig…