Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Jobbe i bank - rådgiver - interessant/god lønn?

Hva står det som stillingstittel på de jobbene sa du?

Mulig jeg er blitt ordblind - men jeg synes klart og tydelig det står “Bedriftsrådgiver” :wink:

I en bank jobber Bedriftsrådgivere med bedriftsmarkedet og finansrådgivere med privatmarkedet.

Slik er det ihvertfall i DNB, Nordea, Danske Bank og Sparebank 1.

Meen dette har jeg visst ikke peiling på i følge @aksjefokus

1 Like

image

Kanskje ikke bedrifter, men de med mer penger enn mannen i gata.

Investeringsrådgiver for Premium-kunder.

Premium kunder= Formuende privatkunder

Finansielle rådgivere jobber med privatpersoner og/eller bedrifter (B2B). Som regel enten eller, men ikke alltid. Dette er vel ikke den mest interessant diskusjonen :sweat_smile:

1 Like

Ja, som jeg er inne på lenger oppe i tråden så er ikke finansiell rådgiver noen beskyttet tittel. Så man kan jobbe med hva som helst egentlig.

Men i banker så benyttes tittelen ganske eksklusivt om dem som jobber i privatmarkedet. Visste ikke at det skulle være verdens undergang å komme med den lille fun facten.

Da er pissekonkuransen ferdig. La oss komme tilbake til temaet. Lar alle poster stå, men sletter videre pissekonkuranse.

3 Likes

Hehe, uansett. Til trådstarter vil jeg si at man kan jobbe et par år som finansrådgiver og få mye igjen som er i tillegg til lønna. Man får god opplæring. Storebrand kurset meg for 500 000 første året. Fløy meg til Oslo og Bergen månedlig i nesten to år og betalte hotell overnattinger i hytt og pine. Men det jeg tenker mest på er dørene det kan åpne videre. Jeg ville ikke vært bankrådgiver i 40 år, men jeg vil ikke være megler så lenge heller så det er vel få yrker man vil det. Men man treffer mange kontakter som kan bli nyttige og lærer litt om hvordan en del av finansverden opererer og tenker. Jeg vil absolutt si at det var interessant å jobbe i Storebrand. Er nok interessant å jobbe for Tinn Sparebank også.

1 Like

Heter det ikke wealth management hvis man er finansrådgiver for premiumkunder i privatsegmentet? :stuck_out_tongue:

Kjært barn har mange navn.

I DNB heter det Private Banker. I Nordea Investeringsrådgiver Premium. I Danske tror jeg det heter Wealth Manager eller noe slikt.

Gir du økonomiske råd i ditt yrke så er du en finansiell rådgiver om det så er til en bedrift for å plassere overskudd, innskuddspensjon, eller private som skal plassere penger til pensjon/sparing/investering. I enkelte tilfeller som f. eks å plassere overskudd for en bedrift og formuende så er det nesten samme operasjon. Hvilken stillingstittel de forskjellige aktørene benytter er helt irrelevant for debatten. Felles for de aller fleste er at de er Autoriserte Finansielle Rådgivere.

Alle bommer på enkelt aksjer og spesielt i de med stort utfallsrom, men ser så klart at du prøver å bruke det argumentet for å diskreditere andre for å styrke ditt eget argument. Vi har alle sett den metoden der benyttes før.
Jeg har også vært veldig klar på risikoen i det selskapet. Ønsker du virkelig å prate om enda ett emne som er utenfor ditt kompetansefelt?..:man_shrugging:

1 Like

Nei, det var det som var debatten.

Alle storbankene har det til felles at stillingstittelen “Finansrådgiver” / “Finansiell rådgiver” refererer til en medarbeider som jobber med privatkunder.

Så finnes det selvsagt folk som gir finansrådgivning til bedrifter og sånn også - men de har en annen stillingstittel.

Som du ser av åpningsinnlegget så lurer fyren på hva stillingstittelen “finansiell rådgiver” i en bank innebærer. Det har jeg svart på ettersom jeg har godt over et tiårs erfaring med saken.

Jeg har fått svarene jeg trenger, også på PM så dere trenger ikke krangle videre her. Make love osv…

3 Likes