Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Jobbe offshore - Bo i utlandet

Hei,

Noen her inne som jobber offshore men bor i utlandet, tenker da på land utenfor EU/EØS ?

Så lenge man har barn og kona som går på skole i utlandet så er det ikke noe problem å bli skattemessig bosatt i utlandet selv om man eier bolig i Norge.

Så da lurer jeg på om man leier ut boligen man har i Norge. Får man da husforsikring /innboforsikring på den uten noe problem. Man står da uten folkeregistrert adresse i Norge og da er mye vanskeligt. Samme med bil og bilforsikring. Regner med det ikke er noe problem da det er skokk med fotball spillere som bor i UK og har bil og bolig i Norge. Reiseforsikring vet jeg er umulig da man ikke har folkeregistrert adresse i Norge.

Som ansatt på norsk sokkel så er man jo pliktig medlem i folketrygden slik jeg forstår det ?

Barnetrygd opphører vell siden man bor utenfor EU/EØS og kun den som jobber offshore er med i folketrygden ?

Noe annet man bør være obs på når man søker om skattepliktig bosatt utenfor EU og jobber på Norsk Sokkel ? Mest redd for å bli meldt ut av folketrygden.

Fant dette på nett
" Hovedregelen er at personer som tar lønnet arbeid i Norge eller på norsk kontinentalsokkel er pliktige medlemmer i folketrygden fra første arbeidsdag i Norge."