Kom noe tilfeldig over ett selskap på svenske spotlight børsen som driver med desentralisert lagring av data ved bruk av blockchain teknologi. Dataene krypteres og deles da opp før det spres ut på blokk kjeden rundt om i verden. Tanken er da at selskaper m.m. er mindre sårbare ved ett hacker angrep, da data ikke vil være lagret på en intern server.
Jeg er litt usikker hvordan ting henger sammen, men forstår det slik at tjenesten DELTA/NET eller Security-as-a-service (nytt navn) er tjenesten som håndterer kryptering, sharding osv, så fordeles data ut på Main NET (nå bare POC nett (proof of concept?) og deretter Alpha NET (test nett) før det blir bygd ut til Main NET). Det har blitt nevnt P2P, så lurer på om dette er en peer 2 peer tjeneste på samme måte som f eks tidligere PirateBay.
IPO
Teaser
Memorandum
Når jeg først begynte kladde på innlegget lå kurs mellom 5,15 og 5,4 SEK, men denne har bykset opp litt etter hacker angrepet på svenske COOP butikker.
Antall aksjer per juli 2021: 6 333 334
Aksjekurs per 29 juni 2021: 5,35 SEK
Aksjekurs per 07 juli 2021: 5,90 SEK
MCAP per 07 juli 2021: 37 366 670 SEK
Utestående opsjoner: 1 333 334
Dessa teckningsoptioner, som ges ut vederlagsfritt, ger innehavaren rätten att under perioden 2-13 maj 2022 teckna nyemitterade aktier till en kurs uppgående till 8,50 SEK. Det krävs en (1) teckningsoption för att teckna en (1) ny aktie.
Antall aksjer etter 13 mai 2022: 7 666 668
MCAP ved en kurs 8,50 SEK etter opsjoner er innløst: 65 166 678 SEK
Det jeg lurer litt på er hvordan slike små selskaper skal klare å konkurrere mot de store aktørene som Google, Microsoft osv. Og hvor kjapt kan ett slikt P2P nett være når filene er spredd utover og må nøstes opp som en hdd som ikke er defragmentert?
Men det positive er at de allerede har fått en kontrakt i 2020 som de omtaler som en «større kunde», og de har samtaler med «två representanter från Sveriges riksdag gällande regeringens satning ‘‘nationellt cybersäkerhetscenter’’». De har allerede litt omsetning, og med fokuset på cyber security, spesielt etter økende antall angrep under corona og med stadig voksende IoT sektor, så tror jeg de uansett vil få noen kontrakter – de har jo allerede engasjert 2Prove AB som har en kundebase på 200 selskaper. Og med dagens MCAP skal det ikke så store kontraktene til før denne seiler opp.
Siden mye virker å være litt på test stadiet enda har jeg ikke våget å gå inn med aksjer direkte, men jeg har tatt noen lodd i form av opsjoner som kan omgjøres til aksjer med kurs 8,5 SEK i mai 2022. Så velger å se det an litt fremover hvordan utviklingen av produktet går og om de får inn noen kontrakter ila 21H2/22H1.