Hørte gjennom i natt og tror jo det KAN vokse bra ift dagens MCAP…
Det nevnes blant annet at om noen prøver å få tak i filene må de komme til f eks 10000 servere samtidig og at de har funksjoner for å oppdage om noen aktivt forsøker å søke opp alle delene av en fil og dermed la de laste ned falske versjoner i stedet. Det forklares hvordan de kan oppdage om filer har blitt manipulert og ha god sporing ved bruk av blokk kjede. De mener også de kan tilby meget bra båndbredde når det er tilstrekkelig antall “seeders” ift “leechers”.
Når de snakker om de store konkurrentene som Google drive, dropbox osv, så blir det sagt at selv om disse er veldig sikre tjenester (med brannmurer med mer) så lagrer de fortsatt alt på sentraliserte servere. De store konkurrentene vil også heller videreutvikle eget system enn å få 30 000 ansatte til å fokusere på noe nytt. Så de tror at de kan opparbeide seg uforstyrret i gjerne 4-5 år, og at dersom de store etter hvert velger å gå over til denne type løsning, så vil de gjøre det gjennom oppkjøp.
Det er også interessant med den cloud act regelen i USA, da myndigheter kan kreve innsyn i filer, som i podcast kalles “lovlig hack” (om jeg husker riktig, hørte podcast litt sent i går/natt). Spesielt advokat byråer velger derfor bort slike tjenester, da de ikke kan opprettholde integritet overfor kunder.
Det snakkes også om at alle andre filtjenester skriver om opplysninger til tredjepart i sine vilkår, noe som JS Security går helt bort fra. JS Security skal ikke ha innsyn i kunders filer, og sier at kunder skal ikke kunne stole på JS Security som ett firma, men de skal kunne stole på systemet til JS Security.
Veldig spennende å høre om samtaler med representanter fra Riksdagen ifm et cyber security center som skal opprettes (rundt 15-16 minutter inn i podcast), og JS Security har inntrykk av at de hadde godt inntrykk og var veldig imponerte over “teknikken” og hadde sagt noe sånt som at “det er akkurat det de trenger”. Kort oppsummert gikk samtalene “bra” og de håper å få deltatt videre, uten at visste for mye enda.
Det ble også kort nevnt noe om at de jobber med mikroprodukter, som eksempel ble det sagt wallets eller digitale pass, uten at han kunne si noe mer konkret.
Det var det jeg kom på i farten… hør gjerne gjennom selv og fyll inn mer eller korriger meg