Men hvor mange av de overnevnte er greit priset i forhold til hva de har i inntekt?
Nettopp. Selskapene går knallhardt ut og «alle» guider skyhøye inntekter i fremtiden. Alle skal bli ledende innenfor sitt område. Høye kursmål kommer deretter. Når realiteten inntreffer og guidingen ikke nås, knuses aksjene som de nevnte over. «Buy the dream»…
Hva mener du med «greit priset» ift inntekt? Mener du bunnlinje eller topplinje?
Du spurte om prising ift inntekt:
Pexip:
Har ARR på 100 millioner dollar, er verdsatt til 4,2 mrd kr og har 1 milliard kr i cash.
Dvs 3,2 mrd for sjappa.
p/s = 4
Så og si gjeldfri.
Xplora:
Ender mellom 350-500 mill kr inntekt og prises til 1,024 minus 130 mill cash så du betaler
900 mill for sjappa.
P/s = 2-2,5
Så og si gjeldfri.
PatientSky: Mcap 703 mill
Inntekter 2021: 200 mill
Gjeld: 350 mill, 100 mill cash.
P/S 3,5
Det er her det er store uenigheter blant investorer om dagen. For hvis man verdsetter slike selskaper så bruker man metoder som ikke diskuteres blant norske investorer. Man ser eks på EV/ebitda, EV/EBIT, EV/opFCF på 12-24 mnd basis. Det er sånn selskapene blir verdsatt dersom de skal bli kjøpt opp, så p/e, p/s osv er med men blir mindre vektlagt. Jeg mener hvertfall det er en uenighet blant investorer hva man bør se etter og hvordan man skal regne.
Føler hele Norge hater vekstaksjer om dagen, men hele poenget med vekstaksjer er jo nettopp at det er høye multipler pga veksten. Du kan ikke få det ene uten det andre. Hvis du finner vekstselskaper med lave multipler er det bare å kjøpe med begge hender.
Det mest ekstreme caset jeg mener oslo børs har nå er Autostore… Mcap 135 milliarder
Revenue:
2020: 170 m usd
2021 guide: 300m usd (p/s = 50)
2022 guide: 500 musd
En annen tech aksje som ikke har ryket som resten er Crayon. Kan være verdt å følge med på.
Hvilke selskaper på børsen er “greit priset” i forhold til inntekt, og hva bestemmer dette?
På grunn av den lave renten er mange selskaper blåst opp. Folk har glemt dotcom boblen. Før priset Atea og liknende selskaper med P/E 6-10, stadig har fått høyere P/E verdier og nå er over 20…
Analytikere og meglerhus hadde skapt dotcom boblen og samme folk hausser diverse aksjer nå. De er selgere og må leve av noe…
Hos DNB Markets står Kahoot-aksjen til et kursmål på 83 kroner. Før dagens kursoppgang lå aksjeprisen på litt under 50 kroner. Maaø ser verdi i Kahoot over tid, og mener læringsselskapet har et stort potensial i flere segmenter.
Finstad er i likhet med Maaø positiv til Kahoot sin framtid, og har stor tro på selskapet.
Tror du på det du leser?
Hehe… Tar det såklart med klyper salt.
Men greit med bekreftelse om du har trua eller ikke. ved en aksje.
Jeg har trua på Kahoot, trur de vil levere veldig gode tall neste kvartal.
Bruker du seriøst DNB sine kursmål som et slags sannhetsbevis? (eller kursmål generelt for den saks skyld)
Jeg kjøper ikke dot-com argumentet! Jeg kjøper en god del høyere prising, mega QE boost og Nasdaq boble. I Norge er det ikke i disse selskapene i nærheten av like ekstremt.
-Prisingen på selskapene ved .com var latterlige, selskapene var i en tidlig adaptiv fase i en industri man ikke visste egentlig hva var enda. Ingen ante noen ting om tech engang, man hadde så vidt fått pc og mobil.
-Mange .com selskaper var rene informasjonskanaler hvor selskapene gikk på børs og var konkurs innen 1-2 år(!)
-I Norge hadde sentralbanken 7,5% rente(!) og Japan som var super viktig på den tiden gikk inn i resesjon. 7,5% vs rundt 1% er nada.
Kahoot er en læringsplattform med hundretalls millioner av brukere, Clever tilbyr 80.000 skoler i USA undervisningsmateriale. Det er substans i investeringene.
Pexip blir brukt som et kommunikasjonsledd av USAs militære og regjering, brukte 2 år med samarbeid og testing for å bli enige om å bruke pexip. Bare se for deg hvor mye USA elsker militæret sitt og krever det ytterste av kvalitet for kommunikasjon. Det er ikke tulle-investeringer vi snakker om.
Mange blir skremt av en mulig renteoppgang på 1%, men dagens marked er ikke sammenliknbart rett og slett. Markedene er mye mer spesifikke, og rentene med en liten oppgang er sensitiv men da bør man holde seg unna selskaper stor gjeldsgrad, og de selskapene med høyest vekstrate! De nevnte ovenfor har ikke uhåndterbar gjeld dersom det skulle stige en prosent.
Jeg tror kursen har nådd bunnen eller er veldig nære bunn. På det ukentlige chartet ser man følgende:
Etter swing high i januar 21’ falt kursen tilbake til fib .786.
Tilsvarende har skjedd igjen fra swing high 06.sept så har kursen falt tilbake til fib .786. Dette sammenfaller også med den stigende trendlinjen som strekker seg helt fra mars 20’.
Folk er av natur livredde når kursen faller mye. Men på ett eller annet tidspunkt så kan det være smart å ta noen lodd. Hvis man legger litt enkel TA til grunn så tror jeg et slikt tidspunkt er omtrent nå.
Jeg har også den trendlinjen som en fin støtte her for en weekly higher low, og holder enda. Tenkte å øke på fredag men ønsker å se at den snur her til uken som kommer. Liker ikke at MACD er i ferd med å krysse ned i weekly, men dette er ikke bekreftet enda…
«Dog season»? en del tapere stiger voldsomt i dag
Observert det samme - pleier vel å være slik i “final innings” av et megarally -
sinkerne kommer til slutt.
Men on-topic: siden Kahoot har falt uforholdsvismessig mye ifht. andre aksjer så har den jo også mer å gå på til oppsiden? Noen steder må folk parkere pengene før det rakner helt …
(Sist gikk Kahoot fra 36 til 75 kr - denne gangen høyere bunn rundt 45 kr - litt kreativ matte gir target rundt 84 kr )
Tech har jo blitt kjørt i Norge, kan fort bli litt comeback siste del av året/mot januarmåned ettersom alle norske investorer allerede har hørt på alle andre og posisjonert seg for høyere renter og energieksponering… Hvem tør å gå motsatt av det alle maser om dagen, og kjøre full tech reprising når det faller 50-70% som det har i noen av aksjene?