Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kahoot! (KAHOT)

Minner meg om Meltwater-“skambudet”. De har med seg store eiere i budkonsortiet. Da blir det trolig lite attraktivt for alternative budgivere, som vil betraktes som hostile av store eiere/ledelse. Bare å selge til 35 og komme seg videre.

"Budet fra investorgruppen blir gjort gjennom et nyopprettet norsk selskap ved navn Kangaroo Bidco, som er opprettet av Goldman Sachs Asset Management.

Øvrige medlemmer av konsortiet er General Atlantic (største eier), den danske Lego-eieren Kirkbi Invest (åttende største eier), Eilert Hanoas Glitrafjord as (nest største eier), samt visse andre investorer og personer i ledelsen."

2 Likes

Var det jeg kom fram til også, så valgte å selge nå for 34,69 kr. Slipper jeg å vente på at budprosessen skal fullføres og kan reinvestere pengene nå.

Hvorfor? Selv om de har med seg store eiere går jo ikke budet gjennom med mindre de har over 90% av aksjene. Dermed burde jo sjansen vare stor for at budet blir avvist, kjenner ikke prosentandel retailaksjonærer i Kahoot, men regner med det er en del.

Da er det jo selvsagt en sjanse for at kursen synker under 35 igjen, men samtidig signaliserer jo budet i seg selv at de ser på 35 som et godt kjøp, det i seg selv sender jo et signal til markedet.

Jeg kom fram til at hvis budet blir avvist, så vil sannsynligvis kursen droppe en del, sannsynligvis til rundt 30 kr. Siden oppgangen i dag skyldes budet. Da kan jeg eventuelt vurdere å kjøpe meg inn igjen.

Jeg er ikke så sikker på det, det ligger en verdsettelse i budet. Folketrygdfondet flagga forøvrig kjøp i dag https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/135687

I alle tilfeller er det vel lite sannsynlig at prisen vil bevege seg over 35 fram til oppkjøpet er avgjort. Ikke vært borti denne situasjonen før, men skulle tro kursen nå bare blir liggende å vake under 35 fram det er avgjort om det blir salg eller ikke.

1 Like

Har Trygda kjøpt eller de fått tilbakelevert aksjer de har lånt ut til shorting?

Hvis aksjene er lånt ut til shortsalg inngår de jo fortsatt i Folketrygdas eierandel, så kan ikke se hvorfor det skulle måtte flagges. Men korriger meg om jeg tar feil.

1 Like

Du tar feil.
I det en aksje er utlånt disponerer ikke trygda den, dvs at de må melde om de låner ut såpass at de bryter terskelen ved 5%.

Det er derfor man kaller tilbake aksjer ifm generalforsamling feks.

I dette tilfellet tror jeg trygda ha vektet seg opp da de ikke er fornøyd med budet. Ikke fått tilbake aksjer fra utlån.

1 Like

Jeg tror de da allikevel stikker av med dine aksjer for 35. Har i hvert fall skjedd meg med et annet slikt bud.

https://www.dn.no/bors/kahoot/kistefos/goldman-sachs/kistefos-sier-nei-til-kahoot-avtalen-god-corporate-governance/2-1-1488288

Det er jo et ganske fair bud tatt i betrakning at Softbank forsvant ut døra på under 20kr?

Jævlig kjipt selvfølgelig for de som kom inn på topp.

https://www.dn.no/bors/kahoot/kistefos/goldman-sachs/kistefos-sier-nei-til-kahoot-avtalen-god-corporate-governance/2-1-1488288

1 Like

Jeg vil tjene godt på dette budet, men har ikke tenkt å selge.

Hur monga procent har sveaas?

Litt over 2% stod det vel i DN.

4 Likes

Dette budet går aldri igjennom og er så uetisk og stygt fra ledelsen i Kahoot. Det gjenstår null tillitt og respekt til Hanoa og gjengen, eneste riktige vei videre når budet formelt er avslått er å bytte ut ledelsen, kahoot vil klare seg fint hvis ikke bedre videre! Blir vanskelig å sitte som en investor i selskapet videre med en ledelse man har null respekt og tillit til.

2 Likes

Hvem har initiert dette budet tro, er det Hanoa selv🤔?

Det hele fremstår ganske uryddig for å si det mildt.

Hva er egentlig tidslinjen videre nå og når vil en avgjørelse skulle tas?