Hvordan fungerer dette i praksis? Liten innføring i SPAC? Og hvordan settes pris?
Gratulerer med investorer. Dette er jo knall bra må man si. 3 nye fabrikker + dette denne mnd. Og teknisk så er vel denne duket for enda mer(hvis den kommer igjennom 32/33
Et SPAC er et børsnotert skallselskap der eneste formål er å kjøpe opp og merge (reverse takeover) med et annet selskap som en snarvei til børs.
Litt usikker på hvordan det blir for eksisterende aksjonærer i kalera, men resultatet ved en avtale blir i hvert fall at spac’et endrer navn til kalera og aksjen handles videre på sannsynligvis(?) nasdaq.
Fant denne på shareville
Presentasjonen hos Arctic, veldig bra innføring i selskapet, og ikke minst hvordan de skal tjene penger. Must see.
Dette er for øvrig forklaringen på hvorfor kursen begynte å gå før alle meldingene den siste tiden. Meget spent på 2021 her.
Synsingen er nok ikke helt på viddene hva gjelder å ha blitt kontaktet av SPAC. De leter jo alle etter partnere. Vekslingsforholdet vil være bra for KALERA all den tid børsmarkedet er så sterkt. Poenget er at i et så sterkt marked vil de fleste heller gå med egen IPO, heller enn via SPAC.
Hørte i går at Pershing LLC (UK) nå er inne i KALERA, de har jo en monster-SPAC (PSTH) … Presiserer at dette kun er et rykte, jeg har ikke gått aksjonærlistene i sømmene…
Konklusjonen på SPAC kommer nok raskt. Håper for all del at selskapet ikke blir oppkjøpt.
Til alle nye auksjonærer, stem på Kalera , slik at vi får auksjonærlister her på Tek.
Pershing LLC i Kalera er vel klient/clearingkonto. Jeg tror ikke det er pershing som er reelle eiere.
, og der kom nytt kursmål på KALERA fra Arctic Kursmålet kom i dagens investorbrev fra Arctic, inkludert en god konkurrentanalyse med betryggende data på hvor stor avstand det faktisk er mellom KALERA og de øvrige.
2021 lover allerede meget godt. Dette blir moro
Og hva var kursmålet?
70, men det tror jeg faktisk er konservativt når selskapet er notert i USA
Men fortsatt en dobling av forige kursmål, og viser at kalera vil være et røverkjøp en stund til. Blir å laste det man klarer før notering i Us.
Er denne tilgjengelig på nett noe sted?
Edit: Sikter til analysen fra Arctic
Kursmålet fremgikk i et nyhetsbrev fra megler i Arctic. Jeg vektlegger kursmålet lite for min del, annet enn retningsgivende slik de ( megler) ser det. Jeg gjør mine egne vurderinger fortløpende, og slik jeg ser tallene fra selskapet opp mot teknologi / faktiske resultat så har jeg sterk tro på at selskapet ved notering i USA vil bli priset på linje med / over sammenlignbare selskap i USA. Kalera ligger i dag ca 40 - 45 % under sammenlignbare selskap, og disse har ikke kommet på langt nær så langt teknologisk / produksjonsmessig.
OK… Var konkurrentanalysen som ble nevnt jeg først og fremst jaktet på, lurte på om den var tilgjengelig noe sted.
Men takk!
Klipper inn fra mottatt info som berører mange andre selskap:
"In the US, 95% of all salad is produced in California. If you for instance live on the East Coast, it would take up to 8 – 10 days for that salad to arrive at your grocery store. Kalera’s locally produced salad would be fresher, more environmentally friendly and is sold towards grocery stores at the same price as salad from traditional farming. In theory you could have salad on your plate that have been cut from its root the same day.
In my view Kalera seems like one of the few vertical farmers who will make money first. Why? Because the main issues for many vertical farmers is reaching breakeven-levels. Many of the competitors have used millions and millons on R&D. While Kalera’s competitive advantage is their scalable, straightforward building process. We anticipate avg. price per saladhead at USD 1.06, and by subtracting USD 0.4/0.25 in Cogs/opex per head, you get EBTIDA per head at USD 0.41. That is very hard to compete with for competitors to achieve.
Kalera have recently released a message that Bank of America will help “investigate strategic opportunities, possibly using a SPAC”. A SPAC is short for “Special Purpose Acquisition Company” and is normal practice in the US for fast-tracking listing on NYSE or Nasdaq. I find it hard to believe that a company as green as Kalera, that also will have substantial earnings the coming years, will be priced at EV/EBITDA 10x. Beyond Meat (a producer of plant-based meat substitutes) is expected to deliver 21e/22e EBITDA of USD 72m/110m with a market cap of USD 8.6bn or 120x/78x the 21e/22e EBITDA. I do not find it realistic to hope for similar multiples for Kalera, but a US-listing will surely attract investors that are not looking at Euronext Growth Oslo, or are even mandated to invest on Euronext Growth Oslo. That should give momentum for a tremendous upside.
To sum up, why buy?
- Locally, environmentally produced salad sold at very competitive prices, and even profitable.
- To own a company that most likely will be listed on Nasdaq during H1/2020.
- Investing in a company which trades at a discount to peers, and is under high demand from the US investor base. Aerofarms/Bowery and Plenty are all priced upwards of USD 1billion, vs Kalera at m.cap USD 610m.
- By end/22e, the Kalera targets 16x large prod. facilities, and will have in total 22x facilities either under operation and or construction at that time. Based on 22x facilities, NIBD of USD 235m EV/EBITDA multiples between 10x/15x/20x/25x should imply market cap of USD 550m/940m/1.33bn/1.723bn by 2022e/2023e, this is compared to current market cap of USD 610m"
Kurs på 70kr høres fornuftig ut. At de falt på lavt vlum siste dagene er bare sunnhetstegn. Denne tror jeg blir en av årets beste investeringer. De kommer med 10-12 nye fabrikker og de 8 planlagte vil være ferdige i år.
Notering på USA vil være meget bra. Husk emisjonen før alt dette var 30kr
Enig i at 70,- virker fornuftig frem mot notering. Antar vi vil få informasjon før 15.2.21 på valg av SPAC vs. IPO på Nasdaq.
Etter notering er alt mellom 70,- og 125,- logisk, sammenligner du derimot med andre “grønne” noteringer i USA så er alt mulig.
Jeg liker bakkekontakt, og ikke overprising, så alt mellom 70,- og 125 i 2021 er ekstremt bra. Selv holder jeg på aksjen LONG (minst 3 - 5 år) da dette er rett måte å drive landbruk på i dagens teknologiske samfunn. Det å dyrke ute med maksimalt 2 innhøstinger på enorme landområder i all slags vær med sprøyting osv… ja, det henger bare ikke på greip for min del.
Så blir spørsmålet om KAL blir kjøpt opp / fusjonert med PLENTY før de blir for store? Softbank eier jo store deler av PLENTY, og de hadde nok gjerne ønsket seg kontroll på teknologi og produksjonskapasitet. Kanskje kommer en SPAC-merger der Softbank slår sammen PLENTY og KAL… hvem vet?
Alt i alt er KAL min favoritt i 2021, fulgt av VACC og CNANO.
Han her (Just have a think) lager gode videor. I dag slapp han en om vertical farming. Interessant det han sier om at det kanskje blir mulig å dyrke korn på samme måte. Da slipper vi kanskje matmangel som følge av klimaendringer: https://www.youtube.com/watch?v=zCoC5o6x_Sw