Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Da starter vi det mest spennende året i Kalera sin historie i hvertfall. Nå er det vel 8 fabrikker som er nevnt og skal bli ferdige fortløpende. I tillegg kommer det vel 15 til i år som blir startet eller i hvertfall ferdige i 22. de skal på børs i USA og få enda mer eksponering på det markedet. Skulle ikke forundre meg om at det kommer flere kontrakter / Avtaler med store selskaper ettersom de «tar over hele USA». Det betyr de kan lever ferskt hele året til de aller største kjedene og få kjempe deals på plass.
Lykke til med aksjonærer og godt nytt år :partying_face: (skål for oss og kalera 2021)

Takk for deling av video. Dette viser potensialet til vertikal farming og Kalera. Vi er heldige som får muligheten til og komme inn så tidlig via Merkur/eurogrowth. Dette er min største investering nå med 24k aksjer. :sweat_smile:

2 Likes

Hva skjer…

1 Like

Tydlig at analysen til arctic har nådd ut :fire:

5 Likes

Brukte fridagene til å lese meg opp på dette selskapet og gikk inn i dag. Spennende altså.

3 Likes

mulighet for å videresende brevet? :slight_smile:

Ligger deler av det litt opp i tråden her.

Sluttkurs 36, ATH :fire:

3 Likes

For en start på året. Min største investering er opp over 10% på høyeste omsetning noen gang og Oslo børs faller 1%. Tror det er mange som vil posisjonere seg før de skal på børs i USA. Likte og videoen over hvor viktig dette kan bli i fremtiden. Her er det bare og laste opp …:+1:t2:

3 Likes

Ja, dette ble nok litt ketjupeffekt. Tipper mange har lest seg opp i jula, noteringen i Usa nærmer seg og flere vil se analysen til arctic med kursmål 70 nok. Her blir det videre oppgang.

3 Likes

Stemmer for meg, lest meg opp i jula. Og synes dette virker som et godt case, de er bra posisjonert innen en bransje som er veldig viktig for samfunnet på så utrolig mange plan.

Tok posisjon på 36.00, spent på fortsettelsen her:)

1 Like

Meget kult konsept! Er derimot litt bekymret for at dette blir vanlig praksis i enhver husstand i fremtiden, da dette kan gjøres av alle.

1 Like

Da må det gjøres veldig, veldig enkelt. Vanlige mennesker får ikke til vanning eller noen verdens ting over tid. Tror faktisk ikke vanlige mennesker hadde orket å klippe av salatbladene .

2 Likes

Da jeg har dyrket hydroponisk selv (salat og grønt, paprika, chilli og jordbær) på hobbybasis, kan jeg si at et fåtall interreserte vil kanskje ha dette hjemme. Men for å bli selvforsynt av salat og grønt krever det nok mer enn det vanelige folk er interresert i å investere, både plass og tid. De som dyrker selv gjør det nok mest pga. interesse.

Jeg har kjempe tro på hydroponisk dyrking, spessielt vertical farming. Dette vil nok ha en stor plass i fremtidens byer.

4 Likes

Lønte det seg i forhold til pris og kvalitet? Må vel ha endel utstyr, bruke noe tid, og kanskje legger det til strømregninga også? Kan gå med på å betale premium hvis kvaliteten er premium.

Jordbær må vel være den vanskeligste av disse?

Det lønte seg i forhold til min interesse og at det er morro å holde på meg. KJEMPE tapsprosjekt mtp. pris og tidsbruk hvertfall :sweat_smile: (spessielt jordbær).

Har desverre mistet de fleste bilder fra prosjektene, men har et bilde som sammenligner høstingen fra en chilli plante som sto i jord og en som ble dyrket hydroponisk. Plantene i vann blir dramatisk større, vokste mye raskere, og ga større og mer frukt. En annen fordel med hydroponisk dyrking er at plantene stort sett sto inne. Det minimerer risikoen for å få insekter og sykdommer (hadde f.eks problem med masse bladlus forrige sesong på chillier som sto i jord) og er mye mindre grisete.

Salat og grønt er ekstremt enkelt å dyrke og er det som egner seg best for folk flest som er interresert i hydroponi. Jeg har brukt en slik fra Ikea (tror de har slutta å selge de, men får kjøpt lignende på Hageland etc.). Her er det bare å passe på at plantene har nok næringsvann og plantene vokser kjapt. Dette er en billig og enkel måte å få ferske grønnsaker og krydder på. Krydder som basilikum, oregano etc. trives veldig godt i et slikt system.

Jordbær er ganske vanskelig ja. Har dyrket to sesonger, men er ikke blitt noe stor sukksess. Har mest gjort det for å “forske” litt på hva som funker og ikke funker. Da har jeg brukt er slikt (3D printet) tårn hvor vann pumpes opp og renner ned langs røttene i 15 mins intervaller (15 min på/av). Har brukt kraftige LED vekstlys inne og flyttet tårnet ut i sola (bor på sørlandet, så mye sol på sommeren) når temperaturen er blitt høy nok om natta. Smaken er det som er vanskeligst å få godt til med jordbær dyrket hydroponisk. I år fant jeg ut at jeg tror smaken er ganske avhengig av sollys. Når tårnet sto inne smakte jordbærene veldig lite med en slags “vannsmak”. Når de sto ute derimot smakte de mye mer jordbær.

3 Likes

Stilig! Min onkel er pensjonert gartner og dyrker nå jordbær i drivhus på semi-hobby basis, der han tidligere hadde roser. Han forklarte at mye avhenger av bølgelengden på lyset, som bør være forskjellig i vekst- og frukt-faser. Og jordbær foretrekker noe mørke om natta, slik mange andre planter gjør. Frukt blir visstnok mindre og søtere av å vokse nært toleransegrensen.

Anyways. For å komme tilbake på tema så tror jeg din erfaring illustrerer at hydroponisk nok ikke er løsningen for alt av frukt og grønt, i alle fall ikke enda. Er mye rart evolusjonen har fått til som vitenskapen ikke har overskuet enda.

Hvorfor dukker det ikke opp noen driftsinntekter på proff.no ?

Fant noen bilder:
Hydroponisk chilli:
image

Her er jord planten til venstre. Den vokste seg større i starten, men mindre blader og færre blomster

image
Jordbærene i tidlig fase (rett etter de ble plantet om)

image
Kan gjøres veldig enkelt, her en brusflaske kuttet på midten med toppen omvendt vei. Viktig med sølvfolie for å holde lys ute (næring i vann + lys = algevekst). Billig enkel måte for å få litt grønt.

Ja, riktig at det avhenger av bølgelengden på lyset og hvor lenge man har lys på. Brukte timer på lys for å kontrollere hvor lenge det var på og av etc.

3 Likes

Det finnes allerede meget enkle produkter på markedet for de som ønsker å begynne med dette i hjemmet.

Jeg har selv hatt det som hobby, men det vil nok være for spesielt interesserte i veldig lang tid. Den interessen har myyyye å si.

1 Like