Det lønte seg i forhold til min interesse og at det er morro å holde på meg. KJEMPE tapsprosjekt mtp. pris og tidsbruk hvertfall (spessielt jordbær).
Har desverre mistet de fleste bilder fra prosjektene, men har et bilde som sammenligner høstingen fra en chilli plante som sto i jord og en som ble dyrket hydroponisk. Plantene i vann blir dramatisk større, vokste mye raskere, og ga større og mer frukt. En annen fordel med hydroponisk dyrking er at plantene stort sett sto inne. Det minimerer risikoen for å få insekter og sykdommer (hadde f.eks problem med masse bladlus forrige sesong på chillier som sto i jord) og er mye mindre grisete.
Salat og grønt er ekstremt enkelt å dyrke og er det som egner seg best for folk flest som er interresert i hydroponi. Jeg har brukt en slik fra Ikea (tror de har slutta å selge de, men får kjøpt lignende på Hageland etc.). Her er det bare å passe på at plantene har nok næringsvann og plantene vokser kjapt. Dette er en billig og enkel måte å få ferske grønnsaker og krydder på. Krydder som basilikum, oregano etc. trives veldig godt i et slikt system.
Jordbær er ganske vanskelig ja. Har dyrket to sesonger, men er ikke blitt noe stor sukksess. Har mest gjort det for å “forske” litt på hva som funker og ikke funker. Da har jeg brukt er slikt (3D printet) tårn hvor vann pumpes opp og renner ned langs røttene i 15 mins intervaller (15 min på/av). Har brukt kraftige LED vekstlys inne og flyttet tårnet ut i sola (bor på sørlandet, så mye sol på sommeren) når temperaturen er blitt høy nok om natta. Smaken er det som er vanskeligst å få godt til med jordbær dyrket hydroponisk. I år fant jeg ut at jeg tror smaken er ganske avhengig av sollys. Når tårnet sto inne smakte jordbærene veldig lite med en slags “vannsmak”. Når de sto ute derimot smakte de mye mer jordbær.