Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Jeg vil heller kjøpe produktet istedenfor å gjøre det selv. Derfor drikker jeg kjøpt øl og lager ikke ikke mine egne klær. Grønnsakene mine vil jeg gjerne handle i butikken, men de er gjerne kortreiste og med så lite kjemikalier som mulig. :blush:

3 Likes

Stor del av satningsområdet til Kalera skal være til resturanter/kjeder. For at de skal få helt ferske kortreiste grønnsaker.
I styret i Kalera sitter bl.a Kim Lopdrup, konsernsjef i Red Lobster, verdens største sjømatrestaurantkjede.

1 Like

Tanker rundt deres mangel av inntekt?

Anbefaler deg å bruke tid å lese deg opp på selskapet. Da forstår du tallene.

Jeg lager eller dyrker det jeg ikke får tak i til en akseptabel pris og kvalitet. Dvs øl kjøper jeg, brød baker jeg. Finnes svært få gode bakerier nord for Finse.

Så det er altså dine tanker rundt mangel av inntekt. Javel.

Jeg vet ikke om du troller eller ikke, men helt seriøst, hvis du ikke forstår hvorfor selskapet ikke har inntekt så må du lese deg opp på selskapet.

Det er rett og slett uansvarlig å investere i selskapet hvis du ikke forstår noe så elementært.

1 Like

Ingen grunn til å bli ufin. Kritiske spørsmål må tåles for å holde et nyansert perspektiv.

Hadde du gjort som oss andre og satt deg inn i caset, så hadde du skjønt at det ikke er et kritisk spørsmål engang.

Jeg vet ikke om du blir klokere av dette svaret men, saken er at de ikke er i en fase hvor det forventes at de har vesentlige inntekter enda. Kom tilbake godt uti 2022 hvis det er ett viktig kriterium for deg.

1 Like

Inntekter er rett rundt hjørne (i hvertfall fra noen fabrikker) men som sagt er vi i oppstarten på ett selskap som frem til nå har forsket og testet konseptet. Minst 8 fabrikker oppe å går i 2021 :+1:t2:
Men opptil 25± i 2022 så da kommer inntektene. Og hvis vi får bekreftelse på at inntektene kommer til og bli som planlagt vil vi se en meget pen kurs om kort tid (kanskje 70+ :+1:t2:)

2 Likes

Har du enda aksjer? Vurderer et inntog her når jeg får mulighet. Hva ser du for deg ifm en eventuell listing på NASDAQ?

Selvsagt ikke.

“Listing på nasdaq” som trigger er haussematerialet og har ingenting med det fundamentale å gjøre, så det ignorerer jeg inntil en dato annonseres.

Ja, nå tenker jeg på den faktiske effekten av en listing på en større børs. Ikke perioden før. Vil jo anta at grunnen til at de vurderer det er for å få tilgang til et større kapitalmarked.

Jeg skal ta en vurdering når jeg vet når de skal listes. Saken er at vi er inne i en gigantisk boble som jeg tror skal blåses mye mer opp før den sprekker. Men, det vet jeg ikke. Så jeg ser ingen grunn til å ta konkrete vurderinger om dette fordi det er 100% avhengig av om vi fortsatt er i ett bullmarked som elsker alt som smaker av grønt når dette eventuelt skjer.

Det fundamentale i Kalera liker jeg, men om en notering i utlandet er superbull eller meh kommer an på sentiment på det tidspunktet, ikke det fundamentale i selskapet. Vesentlig suksess er allerede priset inn.

1 Like

Sier ikke at du har feil, men har du tenkt på prisingen konkurrentene har? De har ikke kommet like langt som Kalera, men er priset til ca det dobbelte i nylige emisjoner.

Kalera er et interessant selskap, helt klart overpriset, men det er det mye annet som også er. De treffer et par trender som godt kan ta de langt: de er grønne (oh yes), fokus på vegetar, i tillegg så har de et litt udefinert bonde i byen hipster element. I tillegg har du US-notering som ligger som en gulrot fram i tid.
Men det er et luftig selskap som skal eies når markedet er bull, ikke ellers

1 Like

Jeg tar den typen vurderinger når det er en dato å forholde seg til. Dog mener jeg at selskapet ikke er direkte sammenlignbart med mange andre selskaper. De har en smalere og mer spesifikk forretningsmodell som er klar til utrullering, og de unngår mange av de vanskeligere problemstillingene rett og slett ved å fokusere eksklusivt på salathoder kontra andre produkter.

Forøvrig er jeg 100% enig med zappa: ikke ei dette selskapet i ett bearmarked.

1 Like

Ekte investorer kjøper og holder gode selskaper i lang tid enten det er bear eller bull-market. Det har vist seg å være en bedre strategi enn å prøve å time markedet. Her har man nærmest ubegrenset vekstpotensiale så jeg ser ingen grunn til å selge dersom f.eks. S&P faller 10 eller 20 prosent.

1 Like

Det har ingenting med meg å gjøre.

Forøvrig er det mange “ekte investorer” som har investert i rævva selskaper og holdt hele veien ned og blitt utradert. Men de hører man ikke så mye om.

4 Likes