Hmmm…
Interessant å se at MCAP-en for @Kalera nå er nærmere 250 MNOK ift verdiene for selskapene som er på OTC: https://www.notc.no/ 
Hvis Kalera kursen holder seg under $1 sammenhengende i mer enn 30 handelsdager, så kan de få et varsel fra Nasdaq om at de blir tatt av Nasdaq børsen hvis ikke kursen går over $1 igjen i løpet av en hvis tidsperiode. Som regel 90 eller 180 dager. Man kan unngå det ved å gjøre en spleis. Det er også en regel om minimum market cap for å bli værende notert på Nasdaq.
Utrolig at dette selskapet skulle krasje så totalt.
Har du link til den regelen? Vil lese mer om det… ante ikke at det var sånn…
Utrolig. De som kastet kortene -90% før Kalera gikk av Euronext growth. Nå har altså de som kom inn på de prisene også klart å komme seg -90%
Værre enn krypto
Uff…
Shortere angriper selskaper som man tror vil måtte gjennomføre en spleis fordi market cap som regel alltid blir lavere etter spleisen selv om den i teorien skal bli den samme.
Solgte aksjene mine rundt 2$ for å flytte pengene over til en annen konto og få tilbake på skatten. Planen var å kjøpe tilbake kalera, men hva i allverden skjer? Faller jo 10% hver eneste dag? Går selskapet konkurs? Dersom ja, er det ikke mer verdier i selskapet enn 20mill $?
Siste finansielle rapporten som ligger tilgjengelig investorsidene til Kalera, er for Q1 2022. Basert på dette, bør de ved et konkurstilfelle ha mulighet til å selge eiendeler til en verdi (fratrukket forpliktelser) som overstiger dagens markedsverdi.

Hei, jeg har akkurat fylt det skjemaet vi fikk forleden. Var det virkelig en konvolutt med i brevet? Da har jeg sannsynligvis kastet den.
Nei, det var ingen konvolutt med.
Hva er det man sitter igjen med per aksje i omtrentlige rene verdier? Må jo være noen verdier i selskapene de har kjøpt også, men samma det. Legges altså nederst i søppelbøtta denne.
Når det gjelder brevet som kom, så ringte jeg Nordnet, og de kunne melde at dette gjaldt aksjer/units eller noe som er tildelt oss utenfor deres kontroll. Noen med bedre innsikt i hva det gjelder? Sender vel bare tilbake med personnummer?
Ikke ekspert, men slik jeg forstår det så kommer USA til å ta en viss prosent i skatt dersom Kalera betaler utbytte. Det betyr at du kommer til å dobbeltbeskattet. For å unngå det må du sende inn skjemaet. Jeg fikk et TIN-nummer for et AS jeg eier Kalera i via ABG Sundal Collier, så det fyller jeg inn. For aksjene jeg eier som privatperson (Nordnet investeringskonto) så tror jeg det ikke er noe man kan gjøre.
Folkens, google computershare… de tar skyhøye avdrag og gebyrer. De har 2,8 stjerner i Google maps review (og annen adresse) men folk har dårlig opplevelse med dem.
Er det ikke mulig å unngå disse? Bare forholde seg til DNB?
Her er en review… ugh…
Som jeg har forstått det, og jeg forstår lite, men så er det brevet en registrering der TIN er ditt 11 siffrede person nummer, da Norge ikke har eget tax ID nummer.
Computershare er Kalera’s agent til å utføre skatt og oppføringer angående dine CVR, dine hittil og fremtidige.
Contingent value rights er utlovet dersom Kalera utbetaler sine milepæl lovnader.
Og etter som jeg forstår… er det et hodebry generelt, da “gratis goder”, aksjer er “gaver” og ikke innskudd du satt inn selv. For å skattefritt ta ut…
På ark 2 er antallet CVR du har men ikke “certified”…
Computershare ønsker garantert alle til å bruke dem som handler og selge aksjer for deg…
Men personlig vil jeg unngå disse, og heller overføre alt av CVR til DNB…
Hvis noe…
Når det gjelder kildeskatt så er jeg ikke sikker på hva computershare sin oppgave er.
Ettersom jeg trodde Norge og USA har avtaler klart og hatt det i flere mannsaldere allerede.
Tror ikke dere skal bekymre dere for utbytte på denn gutta boys. Smått utrolige 0,7$
Kalera var nok dessverre forut for sin tid, rip til alle oss aksjonærer.
Men det er ingen tvil at dette er løsninger vi kommer til å trenge en gang i fremtiden, bare synd for oss at det ble som det ble.
Hvordan det går med aksjekursen og hvordan det går med selskapet er to forskjellige ting. Hvis Kalera klarer å vise lønnsomhet på et anlegg så kan denne fly høyt (med litt hjelp fra makro). Jeg kommer i hvert fall ikke til å kaste kortene på dette nivået. It ain’t over til the fat lady sings (wiki: It cautions against assuming that the current state of an event is irreversible and clearly determines how or when the event will end. ), som det heter.