Jeg lurer på noe angående spac. Blir selskapet solgt etter at det er børsnotert? Hvilken påvirkning vil en slik spac ha på meg som investor, blir jeg kjøpt ut? Er vi helt sikre på at Kalera vil bli kjøpt opp av en spac?
Hilsen uerfaren investor
Jeg lurer på noe angående spac. Blir selskapet solgt etter at det er børsnotert? Hvilken påvirkning vil en slik spac ha på meg som investor, blir jeg kjøpt ut? Er vi helt sikre på at Kalera vil bli kjøpt opp av en spac?
Hilsen uerfaren investor
Wow, appharvest dundrer altså inn på børs med 43% opp. Etter gjennomført Spac. Ikke rart det har begynt å røre seg i Kalera i dag. Dette blir veldig spennende.
“SPAC” - Special Purpose Acquisition Company. Dette er et selskap som er opprettet og børsnotert som en ren pengepott. De driver ikke noe virksomhet utover å finne et oppkjøpsmål å slå seg sammen med. Da får oppkjøpsmålet pengepotten, aksjonærene i den oppkjøpte får aksjer i den børsnoterte SPACen. Etterpå er altå det børsnoterte selskapet eid av både SPAC-investorer og de opprinnelige investorene.
På meg virker det som om det oftest lønner seg å sitte på SPAC-siden (f.eks AppHarvest 43% opp).
Ok takk for svar Så dette vil ikke påvirke drift eller ledelse av selskapet? Basically bare endre navn.
SPACen bytter typisk navn. Så det ville nok hett kalera, men være et annet selskap rent juridisk. Så påvirker det eierstruktur og potensielt styret.
Jeg ser for meg et skrekkscenario der hovedentrepenør blir kjøpt ut og tar med seg sitt hatt og takker farvel. Så selskapet mister sin innovasjonsevne og går konk. Er jeg helt på bærtur?
Tviler på at det er noen fare. Det er mer eller mindre likt som en vanlig børsnotering.
Helt feil😅 kalera som har tatt initiativ til å gå inn i en SPAC (skallselskap) som allerede er listet i USA, derfor vil en notering i USA (Nasdaq) gå fortere Det er de samme folkene som drifter og eier Kalera son før.
Noen som har sett nærmere på aksjonærliste-endringen? Virker som INTERACTIVE BROKERS LLC har solgt/overført til Citibank (og så har citibank økt litt). Den posten er tredje største aksjonær. Hvordan er relasjonen interactive og citi? Noen som har hatt stor eierpost her via interactive og overført til Citi?
Ser forøvrig at DZ PRIVATBANK S.A kjøper også.
Det stemmer, og det er nesten litt irriterende at FREYR slo Kalera på å være først ute som norsk AS i en SPAC. Når det er sagt så er det jo greit å komme etter AppHarvest da de jo nå har satt en norm for denne type notering. En 4x på dagens verdsettelse hadde jo vært helt OK
Så utrolig trist. Kalera er det selskapet i min portefølje jeg mener har best ide/produkt, opprinnelig var strategien min long hold. Blir trist hvis Kalera blir voldtatt av et hedgefund.
Sykt å tolke spac som negativt
Grafen jeg reagerte på viser en antydning til at spac ikke er gunstig lansiktig. Derfor skrev jeg det jeg gjorde.
Sammenlignet med en IPO, så er det ikke noe billigere med SPAC. Så blir jo prisen/utvanningen i større grad vill gjetting.
Vil være vesentlig om de klarer å komme seg på Nasdaq så tidlig som mulig. Ingen tvil om at vertikal indoor farming er det neste. Her blir det førstemann til mølla. En av de store fordelene til kalera er hvor hurtig de kan sette opp bygg og hvor fort de kan vokse.
De har jo en helt fantasisk plan om bygging av nye fabrikker. I desember meldte de jo om 3 nye og regner med at det er mye som kommer nå snart. Klarte og kaste meg inn igjen i denne i morges… (hehe solgte på 39 for en stund siden og kjøpte igjen på 38,75…typisk) men har heldig vis jobbet bra med pengene i mellom tiden…
Fortsatt god gang på appharvest. Dette var vel det tyske bloggere og mente. Og kursmål på 70kr (og emisjonsprisen var ‘kun’ 30kr)
Fra tyske blogger 21.Jan.21:
Her skriver han: «Kalera: Et spørsmål om tålmodighet». Han peker på at konkurrenten AppHarvests SPAC-notering raskt kan sette Kalera i rampelyset. «Vær tålmodig!», oppfordret Doepke.
Kalera var +12% på sitt høyeste i dag. På noen tidpunkter var Kalera “dagens vinner” på Oslo | euronext.com. Og det uten en børsmelding!
Ja, da er det vel noe nært forestående, les; SPAC, NASDAQ ol
Det som er konge er jo at fra siste melding :
Kalera’s Hawaiian location will be the Company’s eighth facility announced making it one of the fastest growing vertical farming companies in the United States
Hvis en ser det som jeg har lagt inn før over hvor mange lokasjoner de skulle ha i 5 stk planlagt i Q4-20 mens de nå er oppe i 8. For meg ser det ut til at de er foran skjema og kanskje kommer det en opdatering på dette på Q4 resultatet om kort tid. Hvis vi da i tilegg får informasjon om hvordan det går med USA så tror jeg det kan bli en Meget spenneded aksje frem over.
Vil vi klarer en ATH i dag over 41kr ?
Hørte slutten på en pengepodd nyøig hvor Kaøera var temaet. Måtte smile da Bjørn Sættem pekte på 2019-omsetningen som et bevis på dyr kurs. Kalera prises naturlig nok på fremtid.
Ambisjonene til Kalera er jo nesten grenseløse, veldig spennende. Leste på et annet forum at en fabrikk i Oslo var en av de første utenlandske de ville presentere. Det hadde vært megakult.
Den største triggeren på kort sikt er US notering, og da skal Kalera skal prises som de andre.