Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Beklager hvis det er dumt spørsmål, men hvordan vet du det er salg og ikke kjøp? Kursen går opp som en respons på høyt volum, bruker ikke det å være et tegn på kjøp?

Jeg mener 6 mill i omsettning. (Her går jo kursen opp så da er det jo noen som kjøper opp kursen) Og selger de 6 mill vil det jo gå ganske raskt andre veien ja.

Teknisk sett er det jo begge deler. Man trenger både en kjøper og en selger for å få en handel. :wink:

Men du har helt rett i at når kursen blir presset oppover så er det på grunn av flere kjøpere enn selgere, eller at kjøperne er villig til å kjøpe til stadig høyere pris for å få volumet de vil ha.

Gøy med litt volum da, jeg sitter med en ganske stor post i Kalera for tiden, og kjeder meg litt. :laughing: Men har troa på at denne er ferdig konsolidert snart, så når vi får noen nyheter her så rykker det nok godt, tenker jeg. :rocket:

1 Like

Tenkte faktisk ikke over at aksjene må komme fra en plass :flushed:
Akk vel, kan ikke skjønne at noen skulle ville selge i disse tider.

Kjempepositivt med omsetning over, som Capaz skriver så konsoliderer denne fint på disse nivåene, før den skal videre opp.

Noe har skjedd et eller annet sted. For det ble plutselig voldsom interesse her nå. Sikkert oppdatert analyse eller noe fra DerAkt.

En enkel tommelfingerregel å huske på når det gjelder kjøp og salg, er at det finnes veldig mange grunner til å selge, men kun én for å kjøpe.

Ergo, man kan selge fordi man trenger pengene, fordi man vil investere i en annen aksje, fordi man vil sikre noe gevinst, fordi man vil rebalansere porteføljen (klassisk for fond f.eks.), fordi man vil kjøpe en eiendom osv osv.

Man kjøper normalt sett kun en aksje fordi man har tro på at den vil gi fremtidig avkastning.

Når jeg sier normalt sett, så er det fordi f.eks. indeksfond er “pålagt” å kjøpe seg inn eller vekte seg opp i selskaper som blir tatt inn i indekser.

Med Kalera som eksempel, det virker jo å være ganske god interesse i aksjen. Vil det alltid være tilgjengelige aksjer å kjøpe?

For oss småfolk vil det normalt alltid være tilgjengelige aksjer i selskaper som er notert på Merkur eller høyere. Unoterte aksjer (på OTC-listen) kan imidlertid plutselig være tomme for enten selgere eller kjøpere, så der har man en høyere likviditetsrisiko.

For større aktører som fond/institusjoner osv., så vil det ikke alltid være mulig å kjøpe/selge de volumene de behøver, uten å flytte prisen for mye.

Det blir litt som forskjellen i smidighet mellom elefanten og musen, hvis du skjønner. :wink:

Jeg har hatt enormt stor suksess med og handle på slike volumer, vi er heldige som ser disse så raskt. (Som regel er det en oppdatering fra meglerbord osv) se på Nordic unnmanned i går. Da så jeg volum start fra morgene kjøpe og fikk eventyr avkastning. Her har jeg så mye aksjer inne alerede at jeg ikke kan kjøpe mer (24k stk :dizzy_face:) så jeg er fulllastet. Dette er min nummer 1 i portofølgen.

Jeg handlet tidligere i dag på 45. Hadde egentlig ordre på 44, men ble utålmodig, fordi jeg synes jeg så allerede da at det var positive tendenser i utviklingen. Ser nå at jeg kunne fått på 44kr, men om ikke lenge så satser vi på at forskjellen der er lommerusk. :wink:

Gratulerer med den :smile:. Hvordan oppdaget du det, og hvordan visste du at dette ikke var et salg? Ventet du for å se om kursen gikk opp litt før du kjøpte?

Det jeg følger veldig nøye er volumer og gjerne trender (Som en bonus)
Se på Kalera i dag. rolig volum i starten så kommer det plutselilg store handler. Disse treffer på slutten av dagen. Det jeg ser etter da er de på følgende dagene, Hvis kurs har sunket med litt svakere volumer er jeg ikke begymrett. Kalera traff perfekt i stigende treng og fikk litt gevisnt sikring. 7/8 feb bryter den nesten trenden siden start og korrigere ned (På lave volumer) I dag (Se graf over) så kommer veldig bra volum i dag på stigende kurser.

Hvis den klarer og bryte 46± vil det være kjempe sterkt. Hvis ikke kan det være den vil ligge litt til under og korrigere ned. På lang sikt ser det velig bra ut.

Men så er det jo markedet da. Aksjen er jo enormt spenneded med innedørs salat dyrking og notering på USA markeder osv.

2 Likes

Utrolig lærerikt. :heart_eyes:
Så hvis jeg har forstått det riktig er det veldig mulig det kommer en liten korreksjon de neste dagene eller så bryter den faktisk trenden? Lager du trender for dag, uke og måned og analyserer deretter?

Bra med litt volum igjen. Ligger masse nyheter i pipeline og får de bekreftet SPAC så vil den gå videre. Se på AppHarvest i USA som den sammenlignes med. Går relativt bra. Utrolig spennende selskap som er posisjonert for fremtiden mht dyrking, vannbehov, nærhet til markeder etc. Burde snart også få oppdatering på åpning av fabrikken i Atlanta. Så her er det spennende tider i møte.

Fra aksjonærlistene ser man at 2 og 3 største aksjonær kjøpte ca 160.000 aksjer i går. Derav volumet. Det kan neppe være et dårlig tegn. Nyheter på gang ?

1 Like

Spot on. Det er akkuratt det jer har antatt i det siste. Det har vært flere gode milion + kjøp (desverrre så har det og vært en del salg som har holdt prisen nede) men når de store kjøper betyr det veldig mye. De sitter på mer informasjon en de fleste og får oppdateringer om drift normalt før. Ikke børs sensetivt, men hvordan ting ligger an. bare og sitte stille her ja…

2 Likes

Husk at de økte på tirsdag, ikke igår. T+2.

Ellers er det jo dette et veldig godt signal.

1 Like

Aksjonærlistene har 3 dagers forsinkelse, så det er ikke gårsdagens handel du ser der, det er tirsdagens handel. Hvem som handlet i går ser man ikke før på onsdag.

Når det gjelder å dele info fra aksjonærlistene er det henstilt fra @pdx å ikke ukritisk dele informasjonen du har betalt for som insider, i åpne tråder, i hvert fall ikke før andre insidere har fått mulighet til å reagere på informasjonen vi betaler for. Dette har vært tatt opp i andre tråder, men kanskje ikke i detalj her tidligere.

Anbefaler deg å dele info om endringer i aksjonærlister på chatten eller i eventuelle insider-tråder, spesielt før børsåpning. :+1:

Takk for tilbakemelding. Tar det på konto for fersk innsider :slight_smile: og så får vi se hva Kalera finner på fremover.

1 Like