Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Må si meg enig der. Det at vi nærmet oss emi fra okt er smått utrolig etter å ha akkvirert Vindara, og annonsert et par nye lokasjoner. Ikke lett å forstå bevegelsene i aksjen, nei

Denne aksjen har mye å gå på. De bygger plants mye mye billigere enn sammenlignbare konkurrentene. Er vel 70 andre selskaper som driver med dette, men ikke alle er big size plants som Kalera. Jeg kjøper med et smil på dagens kurs.

1 Like

Ja tror ikke dette er en dum investering. Nå nevnte de og at den første internasjonale fabrikken sikkert blir annonsert snart. :+1:t2:

1 Like

Hadde vært morro med Oslo :smiley:

1 Like

noen som har en teknisk analyse av Kalera å kanskje kan legge ut et lite sammendrag?

Tror ikke Oslo er aktuell nå. Det er for “langt unna” en evt SPAC-partner og Wall Street (les: NASDAQ). Bedre å gå for flere installasjoner i USA og samtidig gå i gang i Europa. Vi får bare vente å se :wink:

Kalera AS – Notice of Extraordinary General Meeting

2 Likes

AeroFarms to Go Public in $1.2 Billion Spring Valley SPAC Deal

The deal with the special purpose acquisition company gives the combined entity an equity value of about $1.2 billion, the companies said in a statement Friday, confirming an earlier Bloomberg News report. It will be led by David Rosenberg, co-founder of AeroFarms, and trade on the Nasdaq under the ticker “ARFM.”

AeroFarms to Go Public in $1.2 Billion Spring Valley SPAC Deal - Bloomberg

Alle kaller seg best i verden…

Founded in 2004, AeroFarms is widely recognized as the world leader in vertical farming.

AeroFarms - An environmental champion, AeroFarms is leading the way to address our global food crisis by growing flavorful, healthy leafy greens in a sustainable and socially responsible way.

Snitter du disse to noteringene så bør vi se en notering av KALERA på mellom1,5 og 2,5 BUSD
Dette da basert på progresjonen i selskapene, der KALERA absolutt har kommet lengst med bredere produktbredde. I tillegg sitter KALERA med VINDARA som eiendel, alene en solid implisitt merverdi.

Dagens kurs på KALERA er 725 MUSD

2 Likes

Areofarm sin SPAC Spring Valley beveger seg ubetydelig i går, nyheten blir tydeligvis mottatt med et gjesp i markedet. Stort volum, nesten en 1/3 av aksjene omsatt.

Må jo være en form for manipulasjon med det volumet uten kursendring?

Ikke godt å si, det er jo sannsynlig at dette trigger noen flaggmeldinger. Det er ikke meldt noe enda som jeg kan se.

Men det kan se ut som at SVAC kan ha rotet det til med denne avtalen:

SHAREHOLDER ALERT: Monteverde & Associates PC Announces an Investigation of Spring Valley Acquisition Corp. - SV

SV 10.06 0.15 1.51% : Spring Valley Acquisition Corp. - Yahoo Finance

Satt og så igjenom Kalera igjen (Etter og ha kjøpt noen flere lodd på onsdag til 36kr. (Nå har jeg ganske mye her ja…)

Men jeg liker jo denne sliden så godt at hva mer kan en gjøre en og kjøpte flere aksjer…
I q4 produserte de 765 tonn og bare de neste 12 mnd skal de gå opp til 9245 tonn per år. Og etter dette anonserte de enda en fabrikk så det blir ferdig på 12 mnd så det er ytterligere + 10-12% så da er vi over 10 300 tonn med salater per år. revenue for q4 var 226k med litt ekstra utfordringer pgr covid. men hvis vi bruker det som referanse kan revenue være (226x4 er 1000 mill fullt år (Som er ca 7% av hva de får om ett år) 1000/7 = 103 x 100% = 103 000 000 omsettning for 2021 Q2 og ut over eller 25 000 000 per kvartal . Det skal ikke stå på mulighetene i dette selskapet i hvertfall…

1 Like

Selskapet oppgir salg i tonn pr år. Det som kunne vært interessant hadde vært å vite hva de får i gjennomsnittspris pr tonn/kilo. Dette vil selvfølgelig variere med de forskjellige produktene, men det vil sikkert regnes i en gjennomsnittspris når vi kan sammenligne solgte produkt mot inntekter.

Salat veier lite og du får mye på en kilo, tenk på det du kjøper i butikken. Det er gjerne 100-300 gram i en pakke og dette koster i Norge 15-30 kroner ca.

Hva tenker dere de får pr kilo, 4-5 dollar netto?

Dette var også et spørsmål fra en analytiker på Q4 casten, CEO ville ikke svare pga konkurranse hensyn, noe som er forståelig.

Jeg har gjort research nå:

Kalera får 2.29 Dollar per pakke, hver pakke inneholder 85g. Det er (8.5 kr x 2.29$ = 19.6kr per pakke eller 23 øre per gram. x 1000 er 230kr per kilo) Så hvis vi sier de selger til butikk for 100kr per kio så har butikkenen 130% margin. klare de og produsere 10 000 tonn eller 1 000 000 kilo x 100kr blir jo det 1 000 000 000 kr i omsettning fra og med Q2 2022. klarer de 25% margin på sikt er jo det 2.5 mrd earnings og det er 164 mill aksjer i selskapet. 1.5kr EPS. Her må jeg ha gjort noe feil , det er for godt til og være sant…

image
image
Kalera expands indoor vertical farming footprint: 'We're going to take a lot of market share'.

1 Like

Sorry her er link til pris per salat: (Kjøpte 1650 aksjer til i dag… fikk til 37.20kr)

Kalera expands indoor vertical farming footprint: 'We're going to take a lot of market share'.

Takk Silver

Det er nok flere ledd her, Kalere selger nok til grossist som selger til butikker/kjeder. Ikke umulig at de har kuttet ut grossistleddet på en del av leveransene. Uansett ser dette veldig bra ut.

Tror nok du mangler et punktum foran en del av nullene: 10 000 000 000 mrd i omsettning

Det er kr eller 10mrd ja. :+1:t2:

Bruker de plastemballasje? Det liker jeg dårlig. Ellers er jeg fan.

Dette har det også være spørsmål om på en presentasjon. De har fokus på dette. De må rette seg etter myndighetenes krav, men ønsker å pakke inn mer miljøvennlig når dette blir mulig. Det er jo hygienekrav som styrer dette. Det virker som at Kalera er spesielt gode på dette med hygiene. De setter opp fabrikkene sine med spesielle luftfiltere og behandler maten på en meget tillitsvekkende måte. For de av dere som så bilder fra Aerofarms anlegg i forbindelse med deres IPO/SPAC så la dere kanskje merke til at de hadde satt opp sine anlegg i noe som så ut som et skittent verksted.

Virker som at Kalera er langt fremme også på dette.