Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

For å få et lite innblikk i hvor mye/lite produsentene får, gjelder Norge

Ja jeg regnet ca 42% (for og gjøre det enkelt) 230kr utsalg Kalera 100kr men i det regnestykke så er det eps 15kr hvis vi halvere det til 50kr snakker vi fortsatt 7.5kr eps og har du PE på 20 så er det 150kr per aksje. I 2022 estimater. Ganske spennende spør fu meg.

Fy faen, hvis noen lurer på hvorfor bonden er avhengig av subbsider for å overleve, så se på denne oversikten.

Du må vel ta med kostnadene med å produsere, høste, pakke og distribusjon også før du regner på EPS og PE

1 Like

Synes det var litt for enkel kalkyle ja :slight_smile:

Synes denne video snutten fra YouTube viser hvor stort dette kan bli på verdensbasis:)

Jeg gjorde det enkelt og brukte 25% margin så hvis de omsetter for 10mrd (ved 100kr per kilo) så får de 2.5 mrd eps.

25 % virker veldig høyt, er det noe du har fra selskapet eller er det fingeren i været?

For min del gir det mye mer mening å se på unit economics fremfor disse beregningene. Dette finnes i investorpres fra ifjor høst. Tallene ble mer eller mindre bekreftet i siste Q pres. Husk og trekk fra avskrivinger for anleggene også ellers får dere bare EBITDA å forholde dere til.

I disse dager så må en bruke litt mer tid og se på hvor realistisk det er at selskapene tjener penger og hvor lang tid det tar. Jeg har derfor prøvd og lage en oversikt som over for og få litt hjelp om det stemmer. Men tror jeg har en 0 for mye og at omsettning er 1 mrd ikke 10 mrd. (Litt Blue SKY scenario ja… )

Jeg ser og at de operer med antall salat hoder og tonn. Hvis vi forenkler og se på Orlando som er i drift som starte nå:
Orlando:
Salat hoder per år 5 100 000 selger de disse til kunden for 20kr og får 25% selv ca 5kr per hode. Da skulle det bli 25.5 milioner per fabrikk

Atlanta Georgia
Salat hoder per år 10 300 000 Samme kurs / pris som over 5kr per hode i revenue. 51.5 milioner

Ser vi på Capex på 5.9 milioner dollar så er jo det ca 50 mill nok per fabrikk (liten og 100-120 stor). De snakker om nedbetaling på 3.2 år (25.5 milioner x 3.2 år) 81.6 mil. Jeg tror det er litt lite at de får mer per salat hode men vi er nokk ikke veldig langt unna)

Men har vi 8 fabrikker i atlanta størrelse så blir det jo ca 51.5 mill x 8 = ca 400 mill nok per år. klarer de 6/7 kr per hode snakker vi 0.5 mrd og ikke 10 som jeg sa over. Så det var en 0 for mye og dobbel inntjening)

Så kommer veksten. target er 16 fabrikker inen 2022 Q4 (IHT noterings dokument. Som de faktisk ligger foran skjemaet på) så da er det mulig og oppnå 1 mrd om settning innen 2024 og de trenger de ikke så mye mer penger etter det (PGR gevinst fra alerede oppe og gå fabrikker og emisjonen som var i feb)

Alt i alt syntes jeg det ser meget spennene ut og kanskje de klare 250/300 mill i 2022 omsettning og 400/500 i 2023 og 1mrd i 2024. 37% EBITDA margin (skal ikke ta med EPS men dere får gjette selv litt)

image

image

4 Likes

Spennende endringer i topp 50 aksjonærer ref listen i dag. Tydlig at fler store fond etc kaster seg på megatrenden som denne type matproduksjon er. Blir spennende frem mot sommeren hva som kommer av meldinger.

Ja jeg det er ekstremt lave omsettnings volumer i denne. I går så vi effekten av at noen få aksjer (I forhold til verdi) gjør at verdien synker fort og den svinber mye. Ser at det er kjøpere som tar i mot på rundt 36,5/37,5kr. Jeg gleder meg til Q1 resultatet da vil vi vel nesten ha 1 fabrikk 100% oppe og går og så q2 så kommer atlanta
In Q2 2021, Atlanta-area customers, which include foodservice and retail leaders across the region, will begin receiving delivery of Kalera’s locally grown clean, safe, nutritious, price-stable, long-lasting greens

Finnes det noen info om R&D og evt. fremtidige produkter for Kalera? Salat og krydder er bra det, men potet, ris, mais, soya og proteinrike planter? Har fått med meg at det har vært flere smitteutbrudd i USA (husker ikke om det var salmonella eller e-coli) knyttet til romano-salat, så de og andre cleanroom-produsenter bør vel ha et fortrinn i så måte.

Kalera AS: Minutes of extraordinary general meeting

Første innhøsting i Atlanta annonsert på Twitter i går ettermiddag. 11 mnd brukte de på å få fabrikken produksjonsklar.

2 Likes

Ja nå kommer det til og gå slag i slag med nye fabrikker som starter opp og blir ferdige. Dette blir spennede og følge. Får de på plass USA noterign og så kan vi virkelig få fart på aksjen.
Ser ut som aksjen er litt avventende nå. Lave volumer og sidelengs, Mens vi venter…

AppHarvest gjør også strategiske oppkjøp, slik Kalera gjorde med frøselskapet Vindara. De kjøper et selskap som utvikler roboter og AI. Kalera har vel tidligere uttalt at roboter ikke er noe de så langt ser på som lønnsomt/godt nok utviklet, men det kommer nok snart. Blir spennende å følge dette fremover.

AppHarvest Acquires Agricultural Robotics and Artificial Intelligence Company Root AI to Increase Efficiency
AppHarvest Acquires Agricultural Robotics and Artificial Intelligence Company Root AI to Increase Efficiency | AppHarvest (gcs-web.com)

Norge er også med i utviklingen og har et selskap som utvikler landbruksroboter.

Norske robotselskaper har gjort sitt inntog | Finansavisen

THORVALD – AUTONOMOUS MODULAR ROBOT DELIVERING AGRICULTURAL SERVICES (sagarobotics.com)

Dagens kurs på KALERA før kommende årsrapport den 21.4.21 er 5,9 MRD NOK
Presentasjonen vil nok bli fulgt opp med annen informasjon (SPAC-partner?, nye lokasjoner?, oppkjøp?).

Det er lov å spekulere i aksjekurs etter forhandlet fusjon med SPAC all den tid KALERA ligger godt foran AppHarvest (APPH) som nå er priset til 14,1 MRD NOK…

Blir en travel siste halvdel i april for CEO og CFO :slight_smile:

EDIT - kalkulatormodus:
Må skyte inn at jeg absolutt ikke ville tatt sjansen på å selge poster på dagens nivåer. Da ville jeg heller fylt opp med begge hendene i påvente av reprisingen etter fusjonen. Som jeg har sagt før så ser jeg pris mellom 17,5 - 22 MRD NOK som realistisk opp mot sammenlignbare. Da selger jeg ikke på dagens pris (5,9 MRD NOK).

3 Likes

En måned med få substansielle nyheter fra Kalera. Er vel ikke helt i henhold til de forventningene som CEO meldte på en webcast i mars. Vi får håpe at CEO følger opp de forventningene han har meldt tidligere når årsrapporten blir presentert den 21. april :wink:

1 Like

Av de posisjoner jeg har, er KALERA den jeg anser som tryggest, også i forhold til mulige korreksjoner. Aksjen er en sunt spill på trenden hvor tradisjonelt landbruk vil tape, ikke bare i produksjonseffektivitet, men ikke minst når miljø skal inkluderes i kalkulasjonen.

Tror vel, når neste generasjon kikker i bakspeilet, så vil landbruket i gamle dager se ut som akkurat det. Utdatert, og litt pussig.

1 Like