Ja stemmer det.
Ja gleder meg til q2 her. Da kan vi se progresjonen i siste fabrikken.
GF er 23.6, og det vil i den sammenheng kunne komme informasjon om etableringen / aksjene i Kalera S.A (Kalera i Luxembourg). Det er rimelig å tro at den prosessen knyttet til etableringen av Kalera S.A allerede er etablert, og at ekstraordinær GF av den grunn vil kunne kjøres innen kort tid.
Er det tilfellet vil noteringen kunne komme raskt, men garantert samkjørt med meldinger om internasjonale lokasjoner / Q2 produksjon og salg, samt mulige oppkjøp.
Vi går en spennende sommer og høst i møte
Begynner nærme seg ting nå, veldig spennende etter en tom venteperiode som har herjet med kursen.
Jeg jeg har gjort en del research rundt for og se hva som skjer. Det er jo snakk om Bowery og at de prises til flere ganger Kalera. Av informasjon jeg finner så ser det ut som de har 2/3 fabrikker i drift (2 store og en mindre) og servere salat til 800 butikker. Men de har og hatt de fabrikkene en stund så det skulle vel bare mangle.
Kalera fikk jo avtale men Publix og det jeg fant nå er at de har ca 165 butikker de levere til bare til Publix. Jeg tror når de får de siste fabrikkene opp og gå i (Det er jo 6 fabrikker på Ca 7 mnd, med litt oppstarts tid så betyr det at de har alt oppe og går om ca 12 mnd. Tenk hvor mye salat og butikker de kan levere i hele USA…
Så lenge de fortsetter og levere på tid og på budsjekk så er det bare og kjøpe mer aksjer… Og om det blir dobbling/trippling av aksjekurs skal jeg ikke komentere, men for meg virker de meget godt priset og meget bra plasert/Timet i forhold til en oppstart av verden etter Covid19…
The retailer also has a deal with Orlando, Florida-based vertical farmer Kalera to bring microgreens and lettuce to 165 of its stores.
Aha, skulle jo legge med denne og. Her ser en mulighetene de neste årene.
Kalera er jo små og ikke nevt noen sted. Jeg tror USA noteringen kan hjelpe godt her.
Jeg har laget en liste for å sammenligne de største på VF. Den er ikke komplett og det er mulig jeg ikke har fått med alle. Uansett så er enten konkurrentene til Kalera veldig overpriset eller så skal den opp på nivå med de andre når den kommer på kartet ved US noteringen. Hvis denne listen stemmer så ligger jo Kalera langt foran de andre.
AppHarvest er i tillegg priset til 14.27 MRD
Ja, det stemmer. Jeg valgte å ikke sammenligne med de siden de dyrker i drivhus.
Ja rosinene i pølsa til Kalera er jo: (Tilbakers til Emision dokumentet) hvor hver fabrikk vil kunne betale seg tilbakers på 3.3 år. Jeg har jo regnet masse på dette for og se for meg hva de trenger (Det aller viktiskte er jo at de kommer til og tjene penger) Prøver meg på en ny utregning:
Houston:
Investerings kost for 1 fabrikk er jo 15.5 m USD = 1,5m usd (nedskriving 10 år)
ca 70 mann (Reff nyheter) estimert 50k USD per år = 3.5m per år
Div Kost (her er jeg usikker) men si 50% av personel = 1,8m per år
Raw materials =0,5m per år
Totalt per år 7,3 mill USD
Salg 1 dollar per salat hode x 12 mill = 12 mill = 56% = 44% margin er ikke så langt unna da
(De får sikkert litt mindre per salat hode men jeg ser utsalg er 2,99 dollar) og litt mer kostnader. så er vi spot on…
hvis de har 13 stk i 2022 og 9 per år etter det… si 22 fabrikker i 2024 (med ramp up og alt) det er ca
11 mill salathode per fabrikk er 242 milion salat hoder 1 dollar= 241 milioner dollar (og per nå er det 161 milioner aksjer + fremtidige emisoner= ca 1 dollar per aksjer i 2024. PE 20 = 160/170kr aksjekurs.
KALERA AS: ATLANTA FARM OPERATIONS UPDATE
ORLANDO, Fla., June 15, 2021 - Kalera recently opened one of the world’s largest indoor vertical farms in the Atlanta, GA market. As one of the fastest growing companies in the controlled environment agriculture industry, Kalera completed this project on-time, in less than a year. The Atlanta facility incorporates the latest in facility design and system enhancements that include improvements to stack irrigation, climate control systems, air flow, and new generation state of the art grow lights which when tuned will generate higher yields and enhanced cost efficiency per unit produced.
Initial operations in late April and early May demonstrated the efficiencies related to these design improvements and the positive impact on plant yields. In order to meet demand from new customers, Kalera has accelerated the facility commissioning process and has increased the production capacity.
Recently, the facility began to experience intermittent faults of electrical components that drive the grow lights. The intermittent outages have forced delays in shipments to new customers, which negatively impacted revenues in May, and will do so again in June, and July. These shipments are now expected to occur in Q3 and Kalera has received no customer cancellations as a result of the delay. The root cause of this electrical issue was identified last week and correct electrical components have been sourced, are being manufactured, and are expected to be delivered within the month. Installation is anticipated to be completed in early July, at which time normal production and order delivery to Atlanta market customers will resume.
Kalera’s Orlando farm production continues to perform in line with expectations for throughput and tray yield and is unaffected by this temporary electrical issue in Atlanta.
Kalera’s Houston farm construction remains on track and on budget and is set to begin operations in a few weeks. The Houston farm is 25% larger than the Atlanta farm and is set to be Kalera’s largest facility. As Houston includes a similar electrical design to Atlanta, Kalera has already ordered alternate electrical components for Houston such that any delays to production at this farm will be minimal.
All other future Kalera facilities beyond Atlanta and Houston including Denver, Columbus, Seattle, Minnesota and Hawaii have incorporated alternate electrical design and components and will not be affected by this issue experienced in Atlanta.
and i am out.
Mulig litt rask avgjørelse, ser den hopper opp og ned, men skal ikke være med nedover så da får en heller holde seg ute.
Dette var jo en mikset melding. Først det negative med lys issues, men som heldigvis er ett mindre problem og alerede fiksett, men så har man Houston som blir levert på ±2 uker som er meget bra.
Jeg tror at Houston nyheten er viktigere at det ikke var noe store forsinkelser der. Selvfølgelig så er må vi prisen inn litt usikkerhet med oppstart av store anlegg og hvis det kun er 2mnd ± så mener jeg vi er i rute og vi kan snart begynne og se på alt det spennede som skal skje.
Kalera’s Houston farm construction remains on track and on budget and is set to begin operations in a few weeks. The Houston farm is 25% larger than the Atlanta farm and is set to be Kalera’s largest facility. As Houston includes a similar electrical design to Atlanta, Kalera has already ordered alternate electrical components for Houston such that any delays to production at this farm will be minimal.
Kjipt med litt produksjonsissues. Bra det ble rettet kjapt. Ellers ser det jo meget bra ut.
Etter og ha lest meldingen på nytt er det jo omtrent utelukkende positive ting som kommer frem. At noen lys-komponenter må byttes ut har svært lite og si for Kalera,et selskap i ekstrem vekst.
Viktigste fra dagens melding er dette, -Kalera’s Houston farm construction remains on track and on budget and is set to begin operations in a few weeks. The Houston farm is 25% larger than the Atlanta farm and is set to be Kalera’s largest facility.-
Liker at de alltid leverer på tidsfrister.
Kom greit inn igjen i dag, litt flaks med dårlig børs. Nå får en bare legge litt i kista, også se det ann litt.
Fin trade.
Ja, her skaper media en fin kjøpsmulighet
Ja, Oslo er litt “tullebørs” hvor noen utvalgte bjellesauer leker seg med “husmennene”
ABG`s "stjerneanalytiker skal ikke inn på min liste over de jeg mottar tips fra, for å si det sånn. Han kan umulig ha lest seg opp på caset, hva som skal skje fremover av nyetablerte åpninger, samt noteringsnivåer opp mot “peers”. Det er nesten så jeg mistenker ham for å baisse for å skape åpning…