Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Analyse av Kalera Q2 11.08.2021

Navn: Kalera Q2 2021
Dagens kurs: 33
MA50: 29,55
MA100: 30,95
MA200: 33,81

Forretningside: Vertikalt jordbruk.

Hva viser rapporten om omsettning og salg, og hvordan har det sett ut i tid? : Økning i salg 1 år: 116%. Økning salg 1 kvartal 45%.

Resultat per aksje, vekst og akselerasjon: EPS 19: -0,092, 20: -0,087. 21Q1: -0,029, 21Q2: -0,047. PE ratio: -701.
Hvordan ser guidance ut?: Forventer produksjon fra Houston i september 2021. Denver forventes åpnet i slutten av 2021/starten av 2022. Begrunner underskudd med oppstartsfase.
Hva tror analytikerne?: Arctic securities: Kjøpsanbefaling, kursmål: 50 kr. Fant ingen andre.
Fortjenstmarginer: Ingen fortjeneste, oppstartsfase.
Hvordan ser industrien ut og hva er selskapet markedsposisjon?: Ifølge kalera: Raskest voksende vertikal jordbruk bedrift. Kalera har 130 ansatte. Med kvartalsinntekter 21Q2 på $489 000. Apphavest har 500 ansatte. Kvartalsinntekt 2021Q1 var $2 300 000. Appharvest har en mcap på $1 200 000 000. Kalera har en mcap på $608 500 000. Dvs appharvest har 2x mcap til kalera. Pris appharvest: $12. Pris kalera: $3,77. Appharvest pris 3,2 ganger større enn Kalera. Appharvest har 4,7 ganger større kvartalsinntekter enn Kalera.
Potensielle katasylatorer (nye produkter, tjenest, studier): 2 nye produksjonsfasiliteter er i oppstartsfasen. Spesielt Houston.
Hvordan har selskapet gått gjentemot lignende selskaper i sektoren?: Overaskende stor positiv korrelasjon mellom appharvest og kalera. Ved skrivende stund, rykker Kalera ifra. Appharvest klarer ikke å levere resultater.
Pris og handels volum:
Likviditetsrisisko: Har ikke kvantum nok til at dette skal være et problem.
Annet: Bommet litt på Houston og Denver produksjonslokaler.

Konklusjon: Hold. Selg rundt 40-45.

Kalera AS: Notice of extraordinary general meeting

Jeg har vært med på Kaleras reise fra like etter IPOen (kr 30) på GROWTH i oktober 20, og er i utgangspunktet super bull på selskapet - det ser dere av handelsmønsteret mitt under.
Legg særlig merke til kjøpet på kr 46 :joy:
Men, akkurat nå er tiden for å selge (eller holde om du har en fin inngang og ikke gidder å trade)
Spesielt tatt i betraktning hvor aksjemarkedet befinner seg…
Kjøp heller når RSI nærmer seg 30.
Lær av mine feil.
Eller gi blaffen - jeg deler bare egne erfaringer:-)
Dette er IKKE rådgivning.

Grei strategi det. Problemet er bare at det kan komme en børsmelding med dato for Nasdaq-notering og da kan aksjen gå 10-20 prosent. Da må du løpe etter ballen og kjøpe på raskt stigende kurser :slight_smile:

Det er også mange som handler aksjer som har momentum. Nå har denne steget fint i en god stund og begynner å få momentum. Da er det kanskje flere som hiver seg på, man får anbefaling i Investech osv.

Ja, jeg har tatt muligheten for Nasdaq-notering i betraktning - men tar allikevel sjansen på å stå på perrongen en stund.
Nasdaq er i ATH, C19 herjer fortsatt og AppH (som representant for agtech) ligger med brukket rygg.
En eventuell markedskorreksjon vil knuse kursen i alle selskaper som ikke tjener penger, og jeg synes det lukter en rufsete høst.

Det var fantastisk momentum da jeg kjøpte på 46 :sweat_smile:

OK. Jeg føler i hvert fall at det er trygger å selge aksjer når den er i ATH. Nå er vi et godt stykke under ATH, så da er jeg ikke sikker.

Et interessant spm er om man kan finne ut når momentumet er i ferd med å snu. Fallende volum kan være en indikator…

ATH i Kalera ble satt under hypen rundt SPAC’en til AppHarvest - jeg tror ikke verdsettelsen kommer tilbake dit med det første.

Legg merke til volumet nå sammenlignet med den gang…

Ser ingen grunn til å sammenlighe AppHarvest og Kalera, annet enn at begge dyrker grønnsaker. App har drivhus og dyrker primært tomater i Appalachian området. Kalera driver med vertikal dyrking og dekker et mye større område.

6 Likes

Greit oppsummert.

1 Like

Helt enig med deg @Asker

Jeg vil bare oppfordre eventuelle ferske investorer der ute til å være forsiktige med inngangen sin her - that’s all.

Jeg liker caset veldig godt, men ble sittende veldig skjevt med en altfor stor andel av porteføljen min😅

Kilde: Vertical farming firms get global ambitions | Food Dive

Climate change, population growth and food scarcity have made indoor greenhouses and vertical farming attractive solutions to global problems.

I mine øyne har @Kalera en sentral plass i landskapet hvor klimaendringene utfordrer det tradisjonelle landbruket.

Kjøpet av &ever GmbH vil vise investorer at selskapet har globale ambisjoner. Det vil gi positiv effekt når selskapet løftes på NASDAQ :slight_smile:

2 Likes

Bra analyse. :slight_smile: Håper du kan fortsette med slike analyser fremover. Når det er sagt så burde kanskje denne analysen tatt mer hensyn til kjøpet av &ever GmbH :wink:

1 Like

Takk for tilbakemelding. Du har nok rett, Gikk litt for raskt i svingene.

I dag kl 1430: Hva betyr megatrendene for norsk matindustri? - Arendalsuka

1 Like

Kursalarmen gikk av på 30 i dag gitt.
Kanskje det blir litt salat på meg igjen snart😇

Godt å være tilbake med en liten start på hele 500 salater til kr 29:-)
Blir ikke overrasket om den selges ytterligere ned…

2 Likes

Kalera AS: Minutes of extraordinary general meeting - &ever acquisition

Da er det jo fint å dyrke innendørs der man bruker 95% mindre vann :ok_hand:t2:

Klima: - - Gigantisk rødt flagg (dagbladet.no):

Erklæringen utløser kutt i vannforsyningen som foreløpig stort sett vil påvirke bønder i Arizona. Fra og med neste år vil de bli avskåret fra mye av vannet de har stolt på i flere tiår, skriver New York Times.

Kalera CEO Makes an Impact on the Future of Farming | News at Poole College (ncsu.edu):

What’s more, the video goes on to point out that 95 percent of U.S. produce is grown in Arizona and California, and can take weeks to reach the consumer. That depletes vitamins, increases the risk of spoiling and the risk of contamination. Kalera’s approach localizes farming, bringing the product closer to the community.

Med bortfallet av leveranser fra bøndene i Arizona så vil det være en gylden mulighet for Kalera. Synd å si det, men “Den enes død, den andres brød”.

3 Likes