Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Eh. En aksjekurs på 20,- sier ingenting om verdsettelsen på et selskap, altså MCAP, om man ikke også tar med antall aksjer som finnes.

Equinor har jo knapt 10 ganger høyere aksjekurs enn Desert Control. Mener du da at Equinor bare er verdt 10 ganger mer enn Desert Control?`
Samme med Kalera. De har knappe 8 gangern opp til Equinor for å få lik aksjekurs.

Godt spørsmål. “Strong growth” i fht børsmelding 20.9. De søker etter en del folk på de amerikanske lokasjonene (“Plant manager” i Kalera har kanskje dobbel betydning? :slight_smile: )

De beskriver markedet de opererer i til $ 30mrd (jeg har sett tall på at internasjonal pakketert salat-industri er på ca $ 10mrd). Blir kanskje feil å se seg blind på det tallet på kort sikt og eventuelle markedsandeler, det handler vel så mye om fremtidens matproduksjon og posisjonering i forhold til dette. Jeg er med utelukkende pga det siste.

(jeg inkluderer ikke salat nødvendigvis i “matproduksjon”, men om denne teknologien skulle vise seg å fungere på potet/korn/ris/mais…da ville enorme markeder åpne seg)

1 Like

Forstår. Ifm emisjonen i Desert Control solgte jeg meg noe ned i Kalera, og siden har den skuffet stort. Selv ikke ledelsen i Kalera unnskylder seg med at de har høy markedsverdi, tvert imot mener de den er alt for lav. Risikoprofilen og potensialet for oppside er stort for begge selskapene.

Siden du ikke vet hvorfor det er viktig å se på markedsverdien av et selskap, så vil jeg virkelig anbefale deg å lese deg litt opp på det å investere.

Markedsverdien er forøvrig hvor mye selskapet er verdt. Hvis du ikke vet hva markedsverdien på et selskap er, så er det vanskelig å mene at det er dyrt eller billig.

1 Like

Markedsverdien til et selskap er prisen et eventuelt oppkjøp må overstige for å få gjennomslag hos aksjonærene i de fleste tilfeller. Her er en nåværende høy markedsverdi negativt. Det påvirker også hvor mye aksjen må vannes ut ved emisjon for å få en gitt mengde cash inn. Her er en høy markedsverdi positivt. Om man bare ser på kurs uten å tenke på antall aksjer får man ikke et riktig bilde av dette, da antall aksjer øker over tid. For en bedrift som dette, som går med knusende underskudd er det nok fint i vekstfasen å være priset så høyt som mulig, så eksisterende aksjonærer får mindre tap på veien. Ser virkelig ut som man blir vannet ut til h. i denne:

Et skikkelig sort pengehull hittil, får håpe de klarer å generere noe ut av alt de har investert. Lett å bruke penger, vanskelig å tjene dem inn igjen.

2 Likes

Da fikk man fylt mer på 23,3 kr :slightly_smiling_face:, noen spesiell grunn til at denne siger nedover etter emisjonen?

Dårlige tider for growth selskaper?

Ja… Når kan vi forvente melding om notering på Nasdaq?
Blir spennende med Q3-rapporten i november mtp. solid salgsvekst i juli og august :slightly_smiling_face:

Er vel solid støtte rundt 23 krone, i verste fall faller vi vel ned til rundt 22 kr, men da fyller jeg på mer :+1:

Kalera AS - Completion of &ever Middle East Holding Ltd. acquisition

1 Like

Om tre uker presenterer Kalera sine kvartalstall. Nå rykker Pareto Securities ut med en ny kjøpsanbefaling på aksjen, samtidig som analytiker Joachim Huse kutter kursmålet fra 40 til 34 kroner.

Kilde: Pareto forventer kraftig kursoppgang – ser flere triggere for aksjen | Finansavisen

3 Likes

Kalera AS: New share capital registered

Kalera AS: Mandatory notification of trade

Det kan hende at det handler mer om hvor upopulære SPACer er om dagen, enn om indoor farming generelt.

2 Likes

Kalera har vel ikke noe å gjøre med SPAC’s lenger.

2 Likes

Jeg oppfatter at å bruke SPAC for notering på NASDAQ var et tema i 2020, og muligens i H1 2021, for @Kalera. Men etter SPAC-smellen i AppHarvest (*) så tror jeg ikke dette er relevant for @Kalera i dag. Så skal det sies at notering på NASDAQ først skjer i 2022 :slight_smile:

(*) APPHARVEST INVESTIGATION: Block & Leviton Is Investigating AppHarvest For Potential Securities Law Violations; Investors Who Have Lost Money Are Encouraged to Contact the Firm (yahoo.com)

Det ser vanskelig ut for Kalera å nå det høye kursmålet ditt per nå. Håper vi kommer dit før eller siden :slight_smile:

@LarsErik64 er på. Det skal han ha. Jeg vil tro aksjen har steget noe før 2021-12-31, men jeg tror ikke vi ser 80 før vi er på NASDAQ :wink:

Innendørs planteproduksjon blir bare mer og mer aktuelt. Her må man være langsiktig.

2 Likes

Jeg baserer meg på tallene tilgjengelig i analyser fra bl.a. Arctic og Kalers egne omsetningsmål og omsetningspotensiale. Med den vekst og internasjonalisering de nå allerede har på plass så tror jeg på de kursmål som verserer både blant investorer og analytikere.

Det blir spennende å følge med, ikke minst på produksjonstallene som kommer rett rundt hjørnet.

Mine meninger er ikke å oppfatte som annet enn nettopp det, og alle må jo på selvstendig grunnlag vurdere hva de vil investere i. Jeg sitter LONG i fem sterke selskap nå, og jeg mener Kalera hører til som en av de fem.

4 Likes

Q3 blir spennende samt guiding for q4 og forhåpentligvis nyheter om videre utrulling av nye lokasjoner.