Skuffende utvikling idag, men Appharvest får kjørt seg enda mer etter denne meldingen:
Litt morsomt når disse boblene sprekker…
Dette er gammelt nytt. APPH har trolig gitt feil informasjon til markedet ifm noteringen på NASDAQ gjennom SPAC. Nå vet vi ikke endelig utfall av saken, men om APPH skulle bukke under så er jo veien åpen for @Kalera.
Personlig så tror jeg APPH får bøter og blir evt saksøkt av noen aksjonærer. Om noen mener @Kalera har gjort samme feil, ifm siste emisjon, så er jeg ikke enig. Evt feil på en side i emi-presentasjonen er nå tydeliggjort. Men lesson learned er nok at @kalera vil nok være særs forsiktig om de går på NASDAQ via en SPAC.
Og om du lyttet på presentasjonen den 11. nov så var svaret fra CEO at han ikke skjønte problemstilling/spørsmålet omkring feiltolkningen av den siden i presentasjonen. I dag tidlig ble problemstillingen uansett belyst og tydeliggjort. Ut fra responsen fra CEO så virker det som at han ikke var klar over at andre kunne tolke grafen på en annen måte, les: antall salathoder solgt vs omsetning i dollar.
Oppsummering: Jeg anser ikke @Kalera som en boble. Løsningen er nok å komme seg på en annen børs med høyere omsetning. Så «@Kalera for NASDAQ»
Har vi noe tilsvarende på på en beskreven måte kan; tislvare det som skjer når kalera joiner en ny børs?
ja, du kan så si, priset for fremtiden, absolutt, får bare ikke håpe KAL blir salatbransjens svar på ASA i US
Jeg ser absolutt fordelene med vertikalt landbruk, blant annet kontrollerte omgivelser hvor det er mulig med 100% organisk landbruk uten(eller mye mindre) svinn, lavere vannforbruk, beskyttelse mot skadedyr, skadelige plantearter og dyr, og mer effektiv arealutnyttelse.
Det jeg leser om ulemper dreier seg blant annet om høye inngangs- og driftskostnader, umoden teknologi, manglende infrastruktur og polinering, men jeg vet ikke hvor oppdatert og aktuell denne infoen er pt.
Spennende teknologi og selskap er det uansett, blir interessant å se hvem som begynte å selge seg ut ifm. Q3
stabile kunder med volum kommer ikke fram på regnskapet
eller?
Atlantic Sapphire (ASA) i US of A, og @Kalera i US of A. Norske selskaper med HQ i Orlando. De norske i disse selskapene snakker nok sammen, også når det smeller
Det som er særegent med disse selskapene er at de etablerer seg med disruptiv teknologi eller disruptiv innovasjon. De er «first runners» innenfor sine forretningsområder. Det er krevende, men skal de lykkes så er det alfa og omega at tilnærmingen er disruptiv. De har ikke så mange andre valg om de skal lykkes. Et annet godt eksempel er Tesla. Tesla har vært og er disruptiv over for den etablerte bilindustrien. Og som de fleste av oss er kjent med så har jo aksjekursen gått bra i Tesla
Ved å være først og disruptiv så tar selskapene en risiko. Og på mange måter kan vi si at de «karamellene» ASA og @Kalera har gått på i høst er en del av det å gå inn i disse markedene med den teknologien de har valgt. Om vi ser på de store trendene så blir flere på denne planeten. Vi har mindre områder å dyrke mat og fremskaffe proteiner på. Og alle selskaper kommer til å bli mer vurdert på klimagassutslipp. Her er ASA og @Kalera godt posisjonert. Jeg har troen på begge selskaper. Jeg heier på de norske som tar sine livs sjanser i US og A
Vertikal dyrking er vel ikke akkurat noe nytt. Eksistert i årevis så å kalle Kalera first runner… blir ikke det litt feil?
Isolert sett så er teknologien som @Kalera bruker ikke helt ny. Men sammensetningen av lys, luftsystemer, vannsystemer, frøsystem (Vindara), big data, AI osv er nytt for meg. Det er også innovasjon. Ikke lest at aktører i samme domene som @Kalera (les: Indoor AgTech Landscape 2021 — Better Food Ventures) har samme unike satsning på teknologi. Det som kanskje er mest unik er tilnærmingen til Vindaras frøteknologi samt big data og AI. I like
Etter q3 viser aksjonærlistene lite bevegelser fra topp 50. Vitner om at småaksjonærer solgte. Får se de neste dagene også om den trenden fortsetter.
Ja, betryggende, savner bare noen saftige innsidekjøp
Ser PAS nedjusterte til 24 kr idag, noen dager etter at de opprettholdt kursmål på 34 kr…
Ikke store bevegelser netto hos de største fra den 12/11 heller. Bemerker ellers at Arctic Fund solgte rundt 350.000 aksjer da de nedgraderte fra kjøp ( 50) til Hold ( 25) - so much for Hold… Tyskerene ( Clearstream ) øker derimot jevnt og trutt.
Fra minus seks prosent til pluss fem på en ganske rød børs. Spørs om ikke bunnen er bak oss. Fikk kjøpt en liten post på 15,52 rett foran nesen på tradere
Mulig, nå er vel alle meglerhusene ferdig med å nedjustere kursmålene sine🤣
Du kan banne på at de kommer til å oppjustere kursmålene når den står i 50+ om et år.
Det er iallefall lærerikt å se kalera synke 50% på grunnlag av ingenting.
OMG min gamle flamme… hva skjer. Det er jo helt ekstremt. Vel brenner de penger men dette må jo være en skikkelig over reaksjon. Er det emisjon på gang ?
Ser veldig stygt ut. Virker bunnløs.