Det begynner å bli det, men du kan sikkert scrolle tilbake 3mnd her der alle sa det samme, haha.
Enten er det billig nå og en fin pris å kjøpe på, eller så skal vi langt videre ned i dypet senere i uken.
Tror mange sitter på gjerdet til Onsdag/Torsdag etter fed har snakket.
Kun jeg som reagerer på at det ikke kommer insidekjøp her? Ned over 80% fra toppen… Emisjon i oktober til kurs 25kr… Spøkelser i skapet? Eller er det nyheter på vei?
De som kjøpte på 9 og nå fikk stop loss utløst?
Meget interessant. Det er derfor man aldri skal stole på analytikere som sier at selskap må hente penger. Det finnes alternativer.
Jeg tenker også på Aker Offshore Wind der en analytiker sa at det kommer kriseemisjon. Folk selger så aksjene på bunnivå. Så kommer Røkke Jr. et par dager senere og sier det ikke er aktuelt. Hva er alternativet? Kanskje et konvertibelt lån.
Jeg tror mange rikinginger vil sikle etter å gi Kalera et konvertibelt lån, med konverteringsrett langt over dagens kurser.
Flott melding, så får vi se om den starter en liten rekyl
Jeg synes den klarte seg bra i dag. Pluss nesten seks prosent. Kanskje syv-tallet er bunnen. Ble litt nysgjerrig på det som stod i børsmeldingen om deres nye “capital light” expansion strategy. På side 40 i den nyeste investorpresentasjonen snakker de om to modeller. Den en joint venture, og den andre er “build and sell”. Mon tro hvor mange millioner de får for et ferdig anlegg. De har allerede flere prosjekter på gang. Tror dette kan bli veldig bra på sikt.
Kan noen forklare denne grafen? Atlanta er testen for proof of concept. Vil det være full produksjon der før investor presentasjon 17. feb.
Plenty får inn 400 millioner dollar fra blant annet walmart; og skal samarbeide med dem fremover. Valuation er nok dårligere enn ved forrige runde. Men dette betyr at det er verdi i vertical farming, selv om aksjekursen til Kalera kanskje ikke antyder det. Så neste emisjon blir nok ikke på 30; men kanskje 20? eller 15. Jeg vet ikke. Men tror det er håp i alle fall.
Info om Plenty er ikke så tilgjengelig, her er infoen jeg har. Noe er galt her, Kalera som er feilpriset får vi håpe.
Interessant “move” av Wallmart. Skal ikke se bort i fra at Walmart sluker hele selskapet noe frem i tid siden selskapet er en del av Walmarts verdikjede
Min oppfatning er at Kalera er for lavt priset på Oslo Børs. Se dette også sammenheng med verdien av Bowery Farming (som også er omtalt her)
Interessant at Pleny og Bowery henter penger som tilsvarer flere ganger hele verdien til Kalera hhv. 400 og 300 mill. dollar. USA er et større land med mye penger hvor også investeringsbeløp er mye større.
Kalera har flere problemer som har sendt dem i kjellern, men det største og viktigste er at markedet ikke tror på kostnadsoverslagene de presenterer. Kursen har jo halvert seg etter at det be klart at Orlando som skulle være Proof of Consept mislyktes. Sin teknologiske edge som de solgte seg inn på til norske investorer viste seg å være en bløff. Mange føler seg nok lurt, og småsparer som bare har sett kursen gå i dass lemper ut på bunn som vanlig.
Det underliggende spørsmålet er dog: Kan man tjene penger på vertical farming? Walmart-dealen til Plenty viser at vertical farming har en fremtid i USA. Likevel er value-propen ikke optimalt. Arbeidskraft i landbruket i USA har vært fryktelig billig. Det samme med dyrkbart land. I midtøsten med gratis energi, som må importere salater er derimot valuepropen god. Fremtidens energipriser kommer til å være svart lave når sol-innstråling er på maks; og vertical farms kan bruke strømmen når den er billigst. Så valueproppen sammenlignet med tradisjonelt landbruk kommer sannsynligvis til å bli bedre.
Jeg har også tro på den nye CEOen, og hele lønna hans er opsjoner med strike rundt 14 kroner. Så foreløpig jobber han gratis.
Jeg er ganske sikker på at verdiene i selskapet forsvarer dages kurs. Det er vel også derfor Selskapet har solid støtte her. Det ble også emitert mye aksjer her før børsnoteringen; så naturlig at den stopper her, selv om f.eks investtech ikke viser det (for de har bare tilgang på kursene etter notering).
Oppsiden tror jeg derimot forutsetter at de får inn nye store partnere. Det kan skje i morgen. Eller om to år. I mellomtiden hører jeg på denne podcasten om vertical farming. Anbefales for dere som vil forstå caset bedre: https://verticalfarmingpodcast.com/
Tror påstanden om “bløff” er hentet ut fra løse luften. DNB var borte og besøkte Orlando anlegget for noen måneder siden. De hadde ingen ting negativt å si om anlegget. Det eneste negative som de kommenterte var at Kalera hadde bommet på “ramp up” tiden det tok for å få disse anleggene opp og gå med full produksjon.
DNB-“analysen” var et makkverk. Og de måtte jo nedgradere to uker senere. På CMD innrømmer Kalera at de aldri vil tjene penger på anlegget i Orlando og at de derfor kommer til å avhende det og bygge et nytt. I emisjonen på Oslo Børs selger de seg derimot inn som best i klassen. Hva vil dere kalle det da; om ikke bløff?
En drøm…?
Jeg synes begrunnelsen til Kalera for å bygge nytt anlegg i Orlando er helt OK. At de har lært av feil underveis og vil endre på planene har ingen ting med bløff å gjøre.
«Physical plant and power limitations prevent the Orlando Facility from receiving necessary upgrades. Limiting facility utilization to ~60% of maximum production capacity. As a result, facility will not achieve financial targets.
• In spite of challenges related to Orlando Facility (Kalera’s first prototype Large-Scale facility), significant learnings from operating Kalera’s first facility led to design improvements deployed in Atlanta, Houston and facilities currently under construction.
• Sales growth in Orlando will continue while supported by the Atlanta facility. Florida market has huge potential that can only be served by a fully integrated farm leveraging automation and production capabilities to grow cut leaf, baby leaf, full heads and microgreens.
• New facility planned for Orlando market and current Orlando facility will be repurposed after commissioning of new farm.»