Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Kalera har flere problemer som har sendt dem i kjellern, men det største og viktigste er at markedet ikke tror på kostnadsoverslagene de presenterer. Kursen har jo halvert seg etter at det be klart at Orlando som skulle være Proof of Consept mislyktes. Sin teknologiske edge som de solgte seg inn på til norske investorer viste seg å være en bløff. Mange føler seg nok lurt, og småsparer som bare har sett kursen gå i dass lemper ut på bunn som vanlig.

Det underliggende spørsmålet er dog: Kan man tjene penger på vertical farming? Walmart-dealen til Plenty viser at vertical farming har en fremtid i USA. Likevel er value-propen ikke optimalt. Arbeidskraft i landbruket i USA har vært fryktelig billig. Det samme med dyrkbart land. I midtøsten med gratis energi, som må importere salater er derimot valuepropen god. Fremtidens energipriser kommer til å være svart lave når sol-innstråling er på maks; og vertical farms kan bruke strømmen når den er billigst. Så valueproppen sammenlignet med tradisjonelt landbruk kommer sannsynligvis til å bli bedre.

Jeg har også tro på den nye CEOen, og hele lønna hans er opsjoner med strike rundt 14 kroner. Så foreløpig jobber han gratis.

Jeg er ganske sikker på at verdiene i selskapet forsvarer dages kurs. Det er vel også derfor Selskapet har solid støtte her. Det ble også emitert mye aksjer her før børsnoteringen; så naturlig at den stopper her, selv om f.eks investtech ikke viser det (for de har bare tilgang på kursene etter notering).

Oppsiden tror jeg derimot forutsetter at de får inn nye store partnere. Det kan skje i morgen. Eller om to år. I mellomtiden hører jeg på denne podcasten om vertical farming. Anbefales for dere som vil forstå caset bedre: https://verticalfarmingpodcast.com/

1 Like

Tror påstanden om “bløff” er hentet ut fra løse luften. DNB var borte og besøkte Orlando anlegget for noen måneder siden. De hadde ingen ting negativt å si om anlegget. Det eneste negative som de kommenterte var at Kalera hadde bommet på “ramp up” tiden det tok for å få disse anleggene opp og gå med full produksjon.

DNB-“analysen” var et makkverk. Og de måtte jo nedgradere to uker senere. På CMD innrømmer Kalera at de aldri vil tjene penger på anlegget i Orlando og at de derfor kommer til å avhende det og bygge et nytt. I emisjonen på Oslo Børs selger de seg derimot inn som best i klassen. Hva vil dere kalle det da; om ikke bløff?

1 Like

En drøm…?

Jeg synes begrunnelsen til Kalera for å bygge nytt anlegg i Orlando er helt OK. At de har lært av feil underveis og vil endre på planene har ingen ting med bløff å gjøre.

«Physical plant and power limitations prevent the Orlando Facility from receiving necessary upgrades. Limiting facility utilization to ~60% of maximum production capacity. As a result, facility will not achieve financial targets.
• In spite of challenges related to Orlando Facility (Kalera’s first prototype Large-Scale facility), significant learnings from operating Kalera’s first facility led to design improvements deployed in Atlanta, Houston and facilities currently under construction.
• Sales growth in Orlando will continue while supported by the Atlanta facility. Florida market has huge potential that can only be served by a fully integrated farm leveraging automation and production capabilities to grow cut leaf, baby leaf, full heads and microgreens.
• New facility planned for Orlando market and current Orlando facility will be repurposed after commissioning of new farm.»

1 Like

Når dette er feilene du gjøre etter ti år med teknologiutvikling er det et massivt rødt flagg. Skal denne teknologien da prises til 4mrd? Jeg har først kjøpt meg inn nå etter at kursen har havarert, så jeg har ikke noe å klage på. Men kjenner folk som var med på IPOen som føler seg grundig lurt. Tror du virkelig at anleggene vil nedbetales over 4 år? Ser det ut som markedet tror det?

Men Gretland er ute nå. CEO er byttet ut. Og vi fikk hentet penger på fantastiske kurser. Derfor er jeg bull.

Gretland eier 4 millioner aksjer gjennom sitt selskap Kreano AS som er et datterselskap av Convexa AS som han eier 100%. Kreano AS er nr. 16 på den siste aksjonærlisten. Han solgte 1.166.177 aksjer i mai og sitter altså igjen med 4 mill. aksjer.

1 Like

Høres nesten utrolig ut at de ikke klarer å få nok strøm. Har de klart å legge anlegget på så feil sted. :see_no_evil:

Orlando var som de skriver et prototype anlegg. Vi får se hva de leverer i Atlanta og Houston.

Gretland har gått av som styreformann. At han fortsatt eier noen aksjer spiller vel liten rolle? Han har vel en lockup på disse aksjene på 180 dager? etter salget til Hagen, så ingen akutt risiko for at han selger heller.

Ja, han er nok «ute»som du skriver siden han bare fortsetter som styremedlem og nå eier bare 4 mill. aksjer mens han tidligere eide 5,2 mill. aksjer.

Kalera to Go Public on NASDAQ through Merger with Agrico Acquisition Corp.

3 Likes

Noen som vil forklare dette?

Fusjon på ca. 8,20 NOK med potensielt 10% ekstra hvis milepæler x2 nåes? Ikke akkurat veldig imponerende for Kalera, men sikkert bra for Agrico. Det var nok den beste måten de fant for å hente inn mer penger uten å tryne kursen videre ned.

Kommer sikkert pump i Kalera på at de sniker seg inn på Nasdaq.

Det vare vel egentlig synd. Men de ligger jo med brukket rygg allerede og kursen har jo bare falt og falt. Det kan jo bety at det blir mer stabilt frem over men de blir jo nesten kjøpt opp til latterlig lav pris… tenk på de som var med på emisjon på 45/46kr (husker ikke helt men høy).

Hvis jeg forstår dette riktig så får man 0.091 Agrico aksjer pr. KAL aksje man eier…?

Syns dette er trist. Hadde håpet på en større kursoppgang før noe slik.

Hva skjer med bytteforholdet 0.091 om kursen går opp før fusjonen gjennomføres?

Skjønner egentlig ikke hva dette vil si for meg som eier, vil hver av mine aksjer gi meg 0,091 aksjer i det nye selskapet etter fusjon? Det er jo ikke stort.

Contigent Value Right er veldig spennende, spent på betingelsene for målene.

Pris Agrico aksjer = $10
Pris KAL aksjer = $0.89 (med dagens dollarkurs, og aksjekurs på 8 NOK).

0.89 : 10 = 0.089

Dette forholdet vil nok variere frem til fusjonen er gjennomført med mindre de har satt en cut-off date (bør stå i meldingen, men jeg orker ikke å lese den en gang til :slight_smile: )

1 Like

Det tilsvara kun eit 2,5% tap i verdi. Dvs. at at om du eiger aksjar i Kalera for 10.000, vil du eige aksjar for 9765 etter fusjonen, basert på gårsdagens sluttkurs (Kalera 8 og Agrico $10,06).

Edit: korrigerte frå -3 til 2,5%

1 Like

Kaster meg , tar tapet. Lykke til videre.