Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Nå er den tilbake igjen. Dere må bare trykke linken under bildet. Usikker på om noe er endret. Ser dere noe?

Arbitrasjemulighet her?

Det kommer vel an på om det i det hele tatt går an å shorte Agrico? Og hva i tilfelle renta er. Og hvis aksjen blir liggende veldig lenge på 11 dollar, er du jo kjørt. Så tviler på at noen gidder prøve.

Jeg synes storyen virker streit. Nå har de cash til å få lønnsom størrelse på dette. De har kommet over barnesykdommene (særlig med oppkjøpet av &ever), og ikke minst de vil satse mer i markeder der avskastningen er bedre enn i USA. På papiret ser jo avkastningen forsåvidt grei ut i USA, men hverken jeg eller markedet tror de vil greie det. Hvis de greier å kjøre anleggene sine off-peak vil også strømkostnadene synke betraktlig. Jeg tror nedsiden nå er er forholdsvis liten. Men det skulle vel bare mangle siden den har falt 66% siden forrige kapitalinnhenting. Men markedet er jo naturlig nok skeptiske, så skal innrømme at jeg er veldig usikker på kursutviklingen fremover.

Og nå er det vel ikke snakk om at Norske meglerhus skal hente mer penger; så spørs om de gidder å fortsette å følge aksjen. Ingen analytikere har vel særlig lyst etter bobleprisingen de har holdt på med det siste året.

1 Like

ja, men muligheten for rask stigning tilbake til 20-30-40 virker å være mye dårligere.

Så den kan være fin å trade, og den kan gi fin gevinst fra 8, men noen megakule er det nok ikke.

Denne skulle aldri vært på 30-40 i utgangspunktet. Hvordan meglerhusene greide å lure inn investorer er for meg helt uforståelig. Men nå er selskapet godt kapitalisert med en realistisk oppside. Jeg tror også det kan være gode muligheter for å få inn et av SWF i midtøsten på eiersiden.

Du må så klart glemme hvor aksjen stod i oktober. Men 70 % oppside på et par år (innkludert bonusaksjene) tenker jeg er helt realistisk. Men det viktigste for meg er i alle fall at caset når har veldig liten nedside. Med mindre alle i Agrico trekker seg, uten at jeg skjønner hvorfor det skulle skje. Tipper at ACADIAN vil dekke inn shorten sin snart. Siden det ikke lenger er noe finansieringsbehov. Det er vel den kortsiktig triggeren jeg ser. Alt er i alle fall rigget for at de lykkes.

4 Likes

ja, det er mulig. Lykke til:)

1 Like

Pareto skriver at man får de siste 10 % hvis selskapet dobles i verdi (noe som nok er veldig lenge til). Mens virkeligheten er jo at vi bare skal opp 50 %. Som er et stykke, men dog innenfor rekkevidde. Ikke at dette er noen stor feil; men det sier noe om presisjonsnviået deres. Kalera er dødt for norske meglerhus nå som de flyttes til Nasdaq.

Er det noen som vet noe mer om aksjene i det fusjonerte selskapet går inn under fritaksmetoden for aksjeselskaper?

Takk for supert svar! Jeg tror ikke jeg selger selv om det blir ekstra skatt. Da står valget, etter min mening, om å selge nå med stort tap eller om noen år med høyere skatt men med kjempegevinst…

Veldig bra artikkel. Synes det er rart hvis de ikke greier å hale i land en investering fra et fondene i midtøsten. Særlig i dubai der de har et footprint allerede. I USA kan man jo diskutere behovet for vertical farming. Men i midtøsten med gratis Energi og vannmangel er dette fremtiden!

Jeg vil nesten anta at det er derfor de spesifiserer at Kalera og Agrico kan hente penger før fusjonen. Synd med kursutviklingen nå så klart, men småsparere er naturlig nok lei av hele aksjen. Interressant hvor lavt vi faktisk kan gå. Jeg har ingen anelse.

Euronext growth ødelegger for seg selv ved å tillate shorting. 70 prosent av aksjene bare faller og faller. Antallet nye noteringer kommer til å falle tilsvarende.

Shorten er vel bare 0,5 % fortsatt. Så tror ikke vi skal skylde kollapsen på shortere. Selskapet burde ikke vært tatt på børs med så ullne estimater. Og investorer burde ikke investert basert på disse ulne estimatene. Samtidig har jo både gründerne og bankene tjent masse penger, så ikke så rart at de gjorde det. Men nå har jo investorene brent seg noe inni helvete, som gjør at Agrico kan snappe opp Kalera for en billig penge. Dette komer nok til å skje med flere selskaper tipper jeg.

Nå er jo risk reward adri vært bedre i Kalera; samtidig som investorene skyr caset som pesten. Hvis man gidder å sette seg inn caset kan man få grei avkastning. Problemet med Kalera var jo at det virker som ingen satte seg inn i caset før de investerte. At de bare kastet penger på en fin historie uten å se på verdsettelse. Og så plutselig går luften ut av ballongen ved q3.

Det samme har jo vært i mange aksjer i fjor. Det jeg forundret meg mest over var at folketrygdfondet lot seg lure inn i ACH-boblen til røkke. Det forstår jeg faktisk ikke. Kaleras historie kan jeg bedre forstå at noen gikk på med 10 års “forskning og utvikling”.

Husk at det kan være mye shorting under 0,5 prosent som ikke må rapporteres.

Jeg er ikke sikker på om prisingen var feil for et år siden. Det er utsikter til høyere renter som har dratt ned de fleste vekstaksjer. Den bekymringen hadde man ikke da. Fasiten har vi heller ikke enda. Jeg ser lett for meg at Kalera kan gå 10 X de neste fem årene. Hvis det skjer så var ikke prisingen på 4 milliarder usakelig.

Prøver å starte laste en trad 6,99 og ned - salg på 8+

Hva kan de legge frem Q4 for at denne skal snu?
Og når skal innsiderne vise at de har tro på prosjektet…
Det må jo komme innsidekjøp etter kvartalsrapporten!:sweat_smile:

Alle de seriøse investorene venter nok på Proof of consept. Greier de faktisk å bygge en vertical farm som kan tjene noe i nærheten av hva de har forespeilet. Når/hvis de greier det tipper jeg at nye investorer vil ta sjansen. Jeg tipper at det i forbindelse med Mergeren med AGRICO er blitt lagt frem mer detaljerte tall, og at derfor alle som har fått tilgang på disse tallene er i innsideposisjon. Så mitt guess er at kursutviklingen frem til det er ganse random. Akuratt nå trader den jo langt under AGRICO-dealen som synes litt merkelig. Men Kalera er tradet på merkeligere nivåer før, så egentlig ikke overaskende.

Trodde PoC var passert for lengst?

“: During 2020, Kalera established relationships with key customers passing the proof of concept stage and allowing the Company to solidify its position as leading supplier of high quality leafy greens”

Når jeg mener proof of consept, så mener jeg så klart et lønnsomt consept. Tror ingen er i tvil om at Kalera kan lage en vertical farm som taper penger slik de har gjort i Orlando.

1 Like

Jeg vil forvente at AGRICO som del av sin DD ha fått finoppløste tall, som an si noe om fremtidig lønnsomhete. Selv om Kalere er forholdsvis lavt priset nå; så er det jo det det stpr og faller på. Vil plantasjene deres faktisk tjene penger? Tviler på at Agrico ville gjort investeringen hvis de ikke hadde sett tallene. I alle fall historikken Kalera har og feilene i Orlando. Brent de Jong virker som en svært erfaren investor og vil ikke bre inevstero i noe på lykke og fromme. Tror virkelig ikke han hadde investert 1,4 mrd kun på den informasjonen som er offentlig kjent. Hva tror du? Men når han får denne infoen, så må selvfølgelig a insiderne som har takket ja til transaksjonen få den samme infoen, noe annet ville jo være en skandale. Men er åpen for andre synspunkter altså?

2 Likes