Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Hvis jeg var Plenty eller Bowery så ville jeg benyttet anledningen til å kjøpe Kalera til en billig penge. Kanskje de venter til Nasdaq noteringen.

Investtech gjorde et stort nummer ut av Hagens deltagelse i emisjonen, og trodde på en rebound i Januar, men så skulle det ikke mer til enn en nedgradering fra Artic for å knuse kursen. Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det var rart at Canica tok så mye av emisjonen. Er du sikker på at det faktisk var meningen? Eller var de garantister og måtte ta det som ble igjen?

Tror fraværet av innsidekjøp i høst ellers handler om at aksjen ikke har vært spesielt billig. Mange sure inevestorer som ville ut. Jeg tror ikke innsidekjøp hadde hjulpet noe særlig. Nå derimot er aksjen tilbake der den var i mars 2020, da de fleste investorene kom inn; og nå objektivt sett veldig mye bedre deal, og lavere risk. Selv om altså sentimentet i vertical farming har kollapset. Nå har man jo sikret funding på gode vilkår (sammenlignet med dagens kurs).

Appropos teorien din om at innsiderne “lar” kurse kollapse for å gi den en fin reise på Nasdaq, er vel blitt svekket av at man godtok budet fra AGRICO. Eller hva tror du?

Jeg er nok av en oppfatning at Kalera har vært boble. På samme måte som app harvest. Og når jeg leser analysene fa meglerhusene med skyhøye kursmål, synes jeg forutetningene deres er ytterst suspekte. Og bærer preg av “even bigge foul”-argumenter som at en SPAC skal betale en kjempepremie til investert kapital.

Jeg tipper også at til denne prisen var virkelig ikke AGRICO førstevalg; og at mange andre muligheter har blitt utforsket. Opsjonene til CEO er vel på rundt 14,50; så ikke gitt at han får uttelling for dem. Så det er ingen som har hatt noe opplagt incentiv for å selge Kalera billig.

Kanskje man prøver som Moose å selge Kalera til noen andre før dealen med AGRICO er signert; men jeg tror det vil bli oppfatet som urent spill.

Jeg har brukt alt for mye tid på å sette meg inn i Kalera og vertical farming, og har konkludert med at forutsetningene for inntjening selskapet og meglerhusene la til grunn ikke holdt mål. Dette har vel egentlig kommet frem både på CMD og nå seneste på AGRICO-presentasjonen.

Hvis de derimot hadde lagt realistiske forutsetninger til grunn hadde de så klart aldri fått hentet kapital på noe i nærheten av kursene de fikk gjort det på. Jeg vil anta at de visste at estimatene de brukte ikke var realistiske. For meg fremstår hele prosessen veldig skitten. Rett og slett.

Som dere sikkert også har oppdaget er det &ever som representerer teknologiske nyvinninger i form av automatisering av hele prosessen. Hva de eier selv og hva SAP eier, er dog ikke helt tydelig for meg. Nå priser jo markedet til tross for at Kalera i alle fall har hentet inn 2,1 mrd de siste 2 årene selskapet lavere enn &ever-dealen. Så markedet har ingen som helst tiltro til noe av det som kommer av tall Fra Kalera. For hvis tallene de presenterer faktisk er til å stole på nå, er caset godt. Norske investorer vil se hva et anlegg faktisk kan levere av overskudd. Kanskje amerikanske investorer vil tenke anderledes.

1 Like

“(Oslo) is a very illiquid market,” Schwarz said. “Nasdaq is the place for us to be as an American company.”

“Strawberries will be the next step.”

Kilde:

ps, bare å skjule denne om du vil.

Jeg lurer på om dette kan være bunnen eller ikke. Deler et par tanker som det hadde vært interessant å få innspill på.

• Fundamental verdsettelse er vanskelig i slike case, men P/B < 1 må være et godt tegn. Det er jo oppegående investorer som har finansiert satsingen hittil.
  • Jeg er ingen SPAC ekspert, men det opplyses at Kalera har satt et minimum på 100musd etter redemptions. Dette tolker jeg som at dealen strander hvis redemptions medfører at tilført likviditet ved merger blir under 100musd. Således er det et krav om under 33% redemptions ca (ettersom total likviditet i SPAC er rett under 150 musd). Det opplyses om at Kalera har fått forhåndsaksept fra 45 % av aksjene i Agrico. Hva er vanlig? Noen som har tanker om sannsynligheten for at dealen strander? Tror det kan være en trigger som sender kursen vesentlig lavere.
  • Det opplyses om at både Kalera og eller Agrico kan gjennomføre emisjoner før dealen gjennomføres. Har noen en følelse på behovet for kapital for å gjennomføre planene som skisseres? Må det hentes 2,3,4 eller 5 mrdnok til for å komme til målet om 26 plants i 2024 for eksempel? Trenden med billigere og billigere emisjoner er litt skummel, skulle gjerne sett at kapitalbehovet frem til en viss fase var dekket før jeg kjøpte meg inn.
1 Like

Jeg tro det er 45 % av Kaleras aksjonærer som har godkjent dealen. Har i alle fall ikke funnet noe tall fra Agrico. Tror Brent de Jong er ganske close på et stor andel av kapitalen, samtidig som han sier at det er nettopp denne type deals som aksjonære er forespeilet. Men etter å ha sett havariet i App Harvest kan det selvfølgelig være at folk trekker seg. MEN:

Dealen fremstår veldig bra for Agrico. De kommer seg inn på 8.20. som er 30 % under innhentet kapital de siste 2 årene. Dog får Kaleras aksjonærer litt mer av oppsiden for å sukre avtalen. Men oppside er uansett oppside liksom. Første transje av bonusakjser impliserer en 25 % oppgang fra inngangskurs. Neste transje hele 50 %. Er usikker på om dealen med Agrico impliserer Lock-in. Men ellers vil de jo kunne selge seg ut med 25 % gevinst, før Kaleras gamle aksjonærer har fått noe som helst.

Dealen (og kursutviklingen i etterkant) viser vel at Kaleras aksjonærer ikke er superfornøyd. Sannsynligvis fordi oppside er betydelig redusert. Veien tilbake til 20 kroner blir dobbelt så lang liksom. Ingen kan lenger si til seg selv at markedet tar feil og at kalera for 30 kroner var en god investering. Det burde de så klart skjønt for lenge siden hvis de hadde gidder å sette seg inn i caset; men noen trenger å få det inn med teskje. Hvis Kalera hadde vært noe i nærheten av det de ble solgt inn som, hadde majoriteten så klart ikke gitt fra seg halve oppsiden til 10 kroner pr aksje. Med denne dealen stikker de fingeren i jorden (eventuelt hydroponisk dyrkeveske). Så hva hvis dealen kollapser?
Vil aksjen krakke da? Kanskje kortsiktig. Men husk at den nå trader i alle fall 40 % under innhentet egenkapital. Det får være grenser for hvor mye verdi det går an å ødelegge på så kort tid. De har kapital til å få de påbegynte anleggene opp og gå. Og selskapet vil i alle fall bli cashnøytrale på disse. Så de MÅ ikke hente henger. Og da er det bare tull å hente på disse nivåene. Det er selvfølgelig trist hvis de taper masse tid på at Acrico trekker seg. Men tipper de skal kunne få en nesten like god deal andre steder.

Selskapet er jo kun verdsatt til 1,4 mrd og midtøsten skriker etter denne type teknologi, samtidig som de har et footprint der. Personlig tipper jeg at de gikk for SPAC til De Jong fordi det er et kvalitetsstempel og fordi hans nettverk vil være viktig for å hente mer penger.

De estimerer vel at hver farm skal koste ca 250 millioner å sette opp. Og de skal lage 30 stykker til. dvs 7.5 mrd. Når markedet priser egenkapitelen slik den gjør nå; fremstår dette scenario som en pipedream. Etter min vurderin har det alltid vært en pipe-dream med så rask vekst. At det har kun vært et sellingpoint for å lokke inn retail. Hvis dere har lest Grahams intelligent investor, så vet dere at denne måten selge emisjoner på heller er regelen enn unntaket.

Scatec greide med fordelatig renteutvikling og panelprisutvikling å stadig hente penger på økende kurser, med hjelp fra velvillige meglerhus, helt til boblen sprakk. Problemet til Kalera er at boblen i vertical farming allerede har sprukket. Og det de presenterte av kapital-lett vekst på CMD fremsto mer som høytenkning enn konkrete planer. Kanskje det har blitt mer konkret til q4.

Jeg tror det er helt uaktuelt for Kalera å hente penger på disse nivåene for å vokse. Så tror ikke vi skal være så redd for en emisjon til bunnkurser. Jeg er i alle fall ikke det. Hvis Agrico-dealen mot formoding skulle gå i dass; tror jeg Kalera vil stoppe veksten til de har vist frem hva salgs lønnsomhet de faktisk får. I dag så prises jo aksjen til null vekst, og usikker lønnsomhet. Teknisk er jo også aksjen utbombet, så folk som sitter på gjerde tenker vel hvorfor skal jeg investere nå, hvis jeg kan få den billigere om en uke. Sentimentet for Euronext growft aksjer, og vekst generelt er jo gått i dass; selv om renta er jævlig lav historisk sett.

Mange aksjer har fått har medfart. Jeg tenker at Kalera har fått kjørt seg kanskje litt urettferdig hardt; siden de jo hentet fryktelig mye kapital; i motsetning til andre aksjer som forsatt trader langt over innhentet kapital. Med q3-presentasjonen skjønte investorene at det var ugler i mosen. Når tilliten er tapt, tar det tid å vinne den tilbake. Sånn sett er Agrico-dealen et veldig riktig tiltak.

Så hva skjer hvis Agricodealen faller og de aldri får lønnsomhet på farmene sine? Da er nok løpet kjørt. Men som sagt, de har hentet 2,1 mrd på gode kurser. Risk Reward har aldri vært bedre. Men kan alltid bli bedre så klart. Kanskje du kan få en enda bedre inngang frem til q4?

Men hvis de publiserer tall som indikerer god lønnsomhet vil kursen løpe avgårde. Når disse tallene kan foreligge vet jeg ikke. Men siden det er det caset faktisk står å faller på; setter de nok alle kluter til for å vise lønnsomhet så fort som mulig. Jeg er faktisk overasket over at vi ikke så noe foreløpig på AGRICO-presentasjonen. Men jeg nekter å tro at AGRICO hadde gått inn på denne dealen hvis de ikke hadde god tro på at akseptabel lønnsomhet ville oppnåes. Disse har jo en helt annen profesjonalitet enn retail og sektorfond på Oslo Børs.

JNorway: Tror det er et godt poeng at dages likviditet i aksjen feilpriser den. På den andre siden er det jo mye mer Shorting på Nasdaq. App harvest har jo blitt shortet i senk. Selv om Kalera i dag i mine øyne greid forsvarer markedsverdien sin. Finnes det jo algoritmefond osv som bare shorter teknisk svake aksjer. Så tror vi skal være glad for penga til Agrico.

5 Likes

God analyse @Peterdawn . Du skal ha ros for at du deler dine vurderinger.

Kommentar til AppHarvest: nedturen for AppHarvest startet med «the investogation» i fjor: APPHARVEST INVESTIGATION: Block & Leviton Is Investigating

Mener å huske at saken gjelder uregelmessigheter ifm SPAC-gjennomføringen for AppH. Jeg vet per i dag ikke hva status er i den saken.

Det som er synd er at @Kalera har blitt dratt med ned siden kursen korrelerer med AppH sin aksjekurs. Derfor håper jeg at kursen for @Kalera snart frikobles AppH. Det er mulig at veien til NASDAQ vil vise investorene, gjennom publisering av Due Diligence-data, at aksjekursen for @Kalera ikke skal følge AppH. Jeg satser på det😉

1 Like

Bare en liten spekulativ betraktning: Krypto ledet an fallet da bitcoin toppet ut på 69 tusen for tre måneder siden og vekstaksjer fulgte etter. Nå har bitcoin brutt en lang fallende trend og er på vei opp igjen. Spørsmålet er om vekstaksjer følger etter denne gangen også. Jeg kommer i hvert fall til å fylle på litt mer i risk-on assets på mandag i tilfelle dette er bunnen.

Takk for gode innspill @Peterdawn.

Etter å ha lest på nytt er jeg enig i din tolkning av at det er 45 % av Kalera aksjonærene som har godkjent, ikke Agrico. I mangel på annen informasjon kan jeg være enig i at sannsynligheten for at dealen går igjennom er relativt høy - noe som heller mot en inngang snart.

Ang fremtidig finansiering og hvorvidt de vil hente mer penger på lav kurs: Helt enig i at Kalera ikke ønsker det, jeg er derimot ikke helt overbevist om at de ikke blir tvunget. Forventet EBITDA i 2022 og 2023 er omtrent - 80 musd, det spiser jo opp majoriteten av likviditet fra SPACen. Videre lurer jeg på om det blir vanskelig for Kalera å vise lønnsomhet uten å vokse. Kanskje markedet vil se positivt på at enkeltfarmer drives med positiv margin, men den mistilliten som har oppstått kan vedvare frem til man faktisk ser en vei til positive resultater for hele virksomheten. For å få til det lurer jeg på om de må vokse og at de således ikke har noe valg, men må hente penger uavhengig av kurs. Videre, hvis sentimentet i markedet er fundert i at selskapet må hente penger, så kan trenden være negativ frem til selskapet “vinner tilbake” makten til å selv velge om de må hente penger. Dette er jo løse og dårlig funderte tanker om markedpsykologi fra min side og hører gjerne på andres tanker.

Hvis investorer ser et anlegg som funker knirkefritt, er det lett å regne på lønnsomhet. De må uansett greie å få til det med dagens runway. De har hentet 2,1 mrd liksom. Hvis dealen fra Agrico går gjennom (som den ganske sikkert gjør) er de uansett home free. Jeg er ikke så bekymret for cash-situasjonen. De har jo fortsatt 50 usd i banken. Det jeg derimot ER bekymret for er hva den faktiske inntjening pr farm blir. Hva blir avkastningen på egenkapitalen. Det er i alle fall langt unna estimatene på glansa papir bankene sendte rundt da lokket folk til å investere.

Foreløpig er det ingen VF i USA som har greid å komme seg ned på prisnivået for konvensjonelt landbruk. Blant annet fordi arbeidskraft der er så billig. Kalera trenger derfor å få en premium på varene sine. Jeg mistenker at dette er lettere når de selger til restauranter (som de opprinnelig tenkte) enn til retail. Både fordi innpakning fremstår veldig dyrt til retail, men også fordi prisforskjellen blir større på grunn av butikkens cut. Hva er den ekstra betalingsviljen hos retail for å kjøpe Kalera istedet for vanlig? Jeg vet ikke. Ingen andre heller.

Hos restauranter blir diffen mindre og vi vet at betalingsviljen er der. Med Kim Lodrup (tidligere CEO i Red Lobster) som styreformann er jeg overbevist om at Kalera vil greie å komme seg inn i dette markedet. Men marginene vet vi fortsatt ikke.

Men på steder der utendørs landbruk er problematisk, på grunn av vannmangel og temperatur, så er det lett å regne hjem caset for VF.

Så vi vet altså at Kalera har muligheten til lønnsom vekst. Vi er bare usikker om om det kan skje i USA. Den nye CEOen har en god track record. Med Agrico-dealen har de Runway frem til positiv cashflow. Paradokset er jo at jo lavere kursen synker jo bedre blir agricodealen, og caset i seg selv. Kanskje du er heldig å kommer deg inn på enda lavere kurser før q4. Dessillusjonerte småsparere dumper i alle fall ut aksjer i et marked uten kjøpere. Den deiligste følelsen i markedet er jo å treffe bunne klokkerent, men siden illikvide aksjer som Kalera med ekstremt negativ kursutvikling ofte har overdrevne fall, er det nærmest umulig å treffe bunn. Så jeg skal i alle fall ikke prøve å spå den. Den sikreste måten er jo å vente til den snur opp igjen, fordi større investorer aynes risk/reward er blitt god. Da går du fort glipp av 10-15 % men du slipper i alle fall å bite negler mens kniven fortsetter å falle.

Moose: Spennede observasjon av krypto. Appropos krypto så er det jo mange som har argumentert for at kryptomining kan balansere strømnettet ved å mine offpeak. Det argumentet egner seg enda bedre for VF. Og her ligger også det langsiktige potensialet for VF i USA tror jeg. Med gratis strøm blir VF et helt annet ballgame. Med det grønne skiftet vil off-peak strøm etterhvert bli veldig, veldig billig. Spørsmålet er når.

P/B er i hvert fall kommet seg ned til ca 1. Spørsmålet er jo hva de farmene de har bygget faktisk er verdt vs bokverdi. For det er vel ingen av dem som går i pluss? Den ene planla de vel å selge fordi den aldri kunne bli profitabel fordi de manglet strøm til å lage den stor nok. Har de tatt noen avskrivning på den, eller kommer det ved salget?

Jeg kjenner ikke detaljene godt nok, men min antagelse er at anleggene per i dag ikke har gått i pluss fordi de ikke har operert på maks kapasitet ennå. Med barnesykdommer, covid-problemer (dyr og ustabil arbeidskraft, samt nedstengte restauranter) og uten maks kapasitet så kan man ikke regne med at de går med overskudd. Det vil først skje når ting er tilbake til normalt, antar jeg.

En litt sprø ide jeg hadde var å selge direkte til forbruker fra anleggene. De ligger jo i nærheten eller i utkanten av byer. Da kunne man kanskje til og med droppet emballasje. Det ville gitt mye bedre marginer. Cut out the middle man.

Jeg er også veldig spent på lønsomheten til anlegget på Hawaii (som ikke er ferdig ennå). Hvis konkurrentene flyr salaten inn fra California så skulle man tro at man kan dyrke salaten billigere lokalt og at marginene derfor blir gode.

Det er vel en konkurrent som har plassert anlegget i/ved siden av en butikk, så kunden fortsatt kan handle all maten sin ett sted. Litt usikker på om det er butikken som driver anlegget. Det ville i så fall ha gjort det lettere for dem å bemanne opp/ned i butikken hvis de har ansatte som jobber i butikk-delen i rushtiden og i vekst-delen ellers.

Ja Plenty skal jo integrere i wallmart. Akkurat hvordan de kommer til å gjøre det er vel ikke offentlig. Det er jo også konseptet til Infarm. Ellers er størrelsen på de farmene som Kalera ser for seg fremover så store at salg rett til forbruker vil være et logistisk mareritt. Appropos Hawaii er vel ikke det påbegynt ennå? Jeg tviler på at de vil sette i gang med det før Cash-situasjonen er avklart.

1 Like

Jeg følger ikke super godt med, men dette er en tweet fra oktober i fjor. Vet ikke om planene er endret:

By mid-2022, Kalera will open a 50,000-square-foot facility in Kapolei, Oahu. This will be Hawaii’s largest vertical farm and will produce several million heads of lettuce per year.

I Agrico-presentasonen skriver de at den skal bli operasjonell l høsten 2022. Jeg bare antar at de skyver på den for å bevare cash frem til Agrico-dealen er Closet. Men så klart jeg kan ta feil. Kanskje de bygger som faen. Jeg vet ikke.

Er det noen som har tilgang til kjøp og salgslistene som kan si noe om hvem som har solgt mye i det siste?

Fascinerer når ivrige forumister ikke skjønner at det er tilgang til listene som betaler for tjenesten som man selv får gratis.

1 Like