Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Du får arrestere om jeg sier noe feil nå, men alle store enkelteiere har sittet stille siden emi. Sundvollen fyller på i blant(han som ble intervjuet i dn). Nordnet kunder selger på nedgang og kjøper på oppgang ser det ut til? Ellers er det de store fondene som justerer litt opp og ned hele tiden.
Var forresten prat om Kalera i Aksjesladder podcasten denne helgen. Flere der som vurderer at inngang må være lurt rundt disse nivåene.

Hva jeg lurer mer på er hvem som sitter som storeiere i Spaccen. Hadde vært sykt gøy om det kom frem at Gates eller noe satt der.

1 Like

Noen som har en oversikt nå over hvordan Kalera er priset i forhold til konkurentene sine?

Den er priset ekstremt lavt i forhold til Infarm og Bowery. Selv om prisingen til Plenty er litt usikker, er den også etter all sannsynlighet mye høyere. MEN; ingen av disse er børsnoterte. Vet faktisk ikke om et eneste vertical farming selskap som er notert. App harvest, som ligner litt, men er notert, er vel priset litt dyrere, selv om jeg ikke kjenner dem godt. De har i alle fall også gått rett i dass.

Cubicfarms er mer stabil. De leverer utstyr til vertical farming.

1 Like

Hva er grunnen til at folk selger denne ned såpass mye, om fusionen skulle skje på omlag 8,20 NOK verdi?

Det er greit at du ikke vil dele informasjon. Det sier mye om deg som person. At andre som har betalt for tjenesten gjerne vil dele litt informasjon det ser jeg ikke noe problem med. Jeg abonnerer på Finansavisen og når det er noe spennende der så legger jeg gjerne ut en setning eller to fra en artikkel, men aldri hele artikkelen. Det synes jeg er umoralsk.

For øvrig så betaler vi som er med å skrive innlegg med tiden vår. På Youtube så får de som lager videor betalt for det.

Veldig godt spørsmål @SplinterCole. Tipper folk bare er lei av å sitte å se aksjekursen gå i dass. Det er jo små volumer. Det kan også være vekstfond som får redemtions og må lempe ut. Det store spørsmålet er hvorfor kjøper ingen? The trend is your friend… Hva om spacen ikke går gjennom? Det er umulig for et fond å komme seg ut av denne aksjen; så de vil være sikre på at caset er godt før de kjøper; tror jeg i alle fall. Jeg stilt meg samme spørsmålet i Norsk Skog. Hvorfor kjøper ingen, når prisingen er så lav? Fondene vil være sikre. Ingen norske investorer kjenner den nye ledelsen. Caset er vanskelig å regne på. Vekstaksjer er ut. Finnes tusen grunner. Men prisingen nå begynner jo å bli patetisk på halvparten av hva de har hentet inn siste to årene i EK, så på et eller annet tidspunkt tar vel noen tak i aksjen. Men aksjer kan være feilprisete over ganske lang tid. På den annen side. Ikke gitt at spacen går gjennom. Ikke gitt at de noensinne vil tjene penger. Så caset er ikke fullstendig uten risiko heller.

Forskjell på å dele litt opplysende informasjon en sjelden gang etter egen fri vilje (selv om den også kan diskuteres) kontra å tigge etter et gratis måltid. Begge deler undergraver eksistensgrunnlaget til tjenesten som man selv bruker aktivt, men den som deler er i det minste med på å bidra økonomisk. Forøvrig får YouTube sine inntekter gjennom reklame. Mao; null relevans.

Da har endelig vedkommende som pumpet ut aksjer ned til 6,20 blitt ferdig. Kanskje, kanskje skal reprises nå…

1 Like

Ufullstendig liste, men det gir en pekepinn på prisingen mot konkurrentene.

Hvis vi går utifra at inntjeningen er like bra (eller dårlig) så er jo Kalera et par hestehoder foran de andre. Samtidig er Kalera nå priset til 1,3 milliarder som er det samme som de gav for &Ever i august.

2 Likes

Hvem sikter du til da?

“People who succeed in the stock market also accept periodic losses, setbacks, and unexpected occurrences. Calamitous drops do not scare them out of the game.”

– Peter Lynch

1 Like
1 Like

Takk. Jeg ser Kalera er nevnt i artikkelen. Det hadde kanskje vært bedre for Kalera å alliere seg med (få inn som investori) en stor butikkjede a la Whole Foods, enn å bruke en spac. Jf. investeringen til Walmart i Plenty. Håper ledelsen undersøkte den muligheten også.

Takk for veldig nyttig artikkel @Mythos213. I singapore skulle de også eksperimentere med hvordan bruke sollys. Jeg tror fremtiden for VF er at de greier å også bruke sollys. I singapore er jo dette veldig aktuelt fordi strøm kommer stort sett fra import LNG, så er dyrt og med et helvets stor klimaavtrykk. Så de må lykkes med dette for å rettferdiggjøre egen eksistens. Men virker ikke som de skriver noe om dette i artikkelen. Håper de kommer til å si noe om dette i Q4-presentasjonen.

@orionen: virket bare sånn på ordrebildet i går. Det lå en stor skjult ordre på 6,20. Og så spratt kursen opp når den var tom. Men fuck it kan være hva som helst. Bare synes det er noe suspekt at kursen ligger her nede når spacen skal inn på 8,20. Så innbiller meg at det er fond som har fått redemtions som bare må ut for enhver pris, som presser kursen ned. Men umulig å vite ass.

Aerofarms hadde bobleprising, på samme måte som App Harvest. Klokelig nok trakk Spring Valley seg. Kalera er i motsetning til dette priset et godt stykke under innskutt egenkapital. Jeg tror Brent de Jong kjenner aksjonærene sine godt nok til at dette flyr. Men du har helt rett i at Kaleras investorer er redde for at SPACen faller gjennom.

Kan de ikke lage sin egen strøm fra solcellepaneler? Det virker som en no-brainer. Jeg vet i hvert fall at flere og flere øyer i Karibien har gått fra å importere fosilt brennstoff til å genere strømmen sin selv. Richard Branson er støttespiller til dette prosjektet: Islands Energy Program - RMI

1 Like

Noen som har noen formening angående dette?

Da trenger de bare enda mer kapital. :see_no_evil: