Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Point taken. På en annen side så utgjør investering i et solcelleanlegg en veldig liten del av et anlegg. Hvis jeg husker riktig så koster det 200 mill å bygge et anlegg. Hvor mye koster det å installere solceller på taket? Et par millioner? Det er en prosent av totalbeløpet. Ikke en stor investering.

@Fjellvandrer Det ser ut som dette er spesialiteten til Halper Sadeh. I dette tilfelle fremstår det jo litt sprøtt å skulle saksøke før aksjonærene har bestemt om de skal være med eller ikke. De kommer jo helt sikkert til å få nok informasjon til å ta et kvalifisert valg. Da SPACene peaket for et år siden, ble det jo gjort noen oppblåste dealer, som sikkert burde ha et rettslig etterspill, men prisen de kjøper seg inn i Kalera for tror jeg virkelig ikke er noe å si på. Spørsmålet de aksjonærene så klart må stille seg er i hvilken grad VF faktisk er liv laga. Jeg tror ikke AGRICO var spesielt rettet mot VF. Så kan godt hende mange trekker seg på grunn av det. Men hvis de først ønsker eksponering mot VF er Kalera en billig inngang.

Salatprisene i USA har gått i taket. I artikkelen skriver de at det handler mye om gjødsel-priser og drivstoffpriser, og at bøndene reduserte planting da korona traff. Men forstår ikke at dette kan rettferdiggjøre en så bratt stigning. Har noen av dere en formening? Dette er jo ekstremt gunstig for Kalera.

3 Likes

Denne er fra 15. nov, men viser hvordan salatprisene går til himmels, mens tomatprisene faller. En viktig driver for salatprisene er transport-kostand, som har skutt i været i USA. App harvest, får jo nærmest samme transportkost som alle andre, så blir veldig feil at Kalera følger dem så tett.

2 Likes

Veldig bull økningen i matpriser. Det er en trend jeg tror vil være langsiktig mtp. klimaendringer.

Når det gjelder aksjekursen så lurer jeg på om det kan være en del mellomstore investorer som ikke kan eller vil eie aksjer utenfor EU som vil ut.

For dere som er interessert i å få en litt bedre forståelse for Vertical farming. AGRICO-dealen står og faller på om investorene faktisk tror at rammebetingelsene faktisk er til stede for denne typen måte å dyrke mat på. Artikkelen peker spesifikt på interaksjonen mellom frø-utvikling og kontrollert miljø som en viktig faktor for at dette skal lykkes. Og her har Kalera forutsetningene. Kult om flere leser og kommer med innspill.

Nature - vertical farming.pdf (3,0 MB)

1 Like

@E24 podden har intervju med konsernsjef Svein Tore Holseter i Yara som varsler matkrise om verden ikke reagerer nå! Snakker om gasspriser, forstyrrelser i den globale logistikken og grønn produksjon. Kalera bruker 95% mindre gjødsel og kortreist transport.

5 Likes

Farmers Struggle with Skyrocketing Fertilizer Prices.

Nå prises Kalera til godt under bokførte verdier. Helt utrolig at man pøser ut aksjer til disse kursene.

Markedet har absolutt ingen tiltro til at fusjonen går gjennom. Virket sannsynlig at den kom til å bli gjennomført ut ifra presentasjonen, men begynner å lure selv. Dette lukter skittent!!

Noen med en ide om hva som skjer om fusjonen tryner?
Lettelse eller krise?

Hvis fusjonen tryner i april/mai spørs det i hvilken grad Atlanta er oppe å kjører ordentlig, Hvis man fortsatt ikke kan vise til positiv Ebitda, så blir det tøft å hente penger.

Kommentar fra Shareville: Slik jeg ser det er emisjonskursen satt til en verdi på 9,99 NOK pr Kalera - aksje. Er man med videre får man en billigere inngang nå i forkant av emisjon enn i bakkant. Nå får man kjøpe til 5,75 NOK, som verdsettes inn i emisjonen til 9,99 NOK. Om jeg ikke har misforstått helt vil man altså kunne kjøpe i dag på 5,75 NOK og selge med en gang etter emisjon med over 70% gevinst (forutsatt at prisen på Agrico holder seg konstant og likviditet i Agrico…). Hva er det jeg har misforstått?

1 Like

Hvis Agrico-aksjonærene ser denne problemstillingen, at mange nordmenn kun har kjøpt for å tjene noen kjappe kroner og vil selge seg ut så snart som mulig, så vil jeg tro at de vil trekke tilbake pengene fra spacen. (Jeg har ikke god kjenskap til hvordan dette fungerer: om det er en bestemt dato de må trekke seg (gjøre redemptions) eller det er frem til en viss dato.) Hvis mange nok frykter at det skjer så vil nok fusjonen ikke gjennomføres fordi det blir mindre enn 100 millioner usd igjen i spac. Kommentarer??

1 Like

Atlanta ramp-up er 10 mnd. De startet i september. 5 mnd ut i prosessen, skal production capacity(%of Max)og throughput yield skal være på henholdsvis 60% og 67% i feb(80% i mai). Det bør vel snart komme noen positive nyheter fra proof-of-concept anlegget Atlanta.

5,75
WOW!

Anyway…Kalera durer videre💪

@Moose bytteforholdet er i utgangspunktet på 8,20. Resten kommer som bonus-aksjer hvis kursen stiger. Hvis Spacen går gjennom vil kursen nok nærme seg 8,20 ganske raskt. Hvis kursen derimot holder seg lav selv etter der så vil nok handelen i AGRICO starte der når den noteres på NASDAQ.

Hvis man skal prøve å tillegge dagens kurs mening; så er det at SPACEN ikke går gjennom. Før SPACEN skal stemme så har det i alle fall kommet tall på Atlanta som @Tomola fremhever. Det vil nok også påvirke hvordan de stemmer.

1 Like

Tjah, som AGRICO aksjonær, så hadde jeg syntes det var rart å “betale” 8,20 for en aksjen som trades til 5,6. Jeg hadde prøvd å reforhandle. Alternativt, solgt Agrico-aksjer og kjøpt Kalera-aksjer. Det er jo en sinnsyk arbitrasjemulighet der som må lukkes på en eller annen måte.

Volumene som handles nå er ikke all verdens da. Men hvis diskrepansen fortsatt er der når det skal stemmes, så har Kalera så klart et problemt. Men tipper det da er fordi Atlanta ikke har levert som forutsatt.