Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Spørsmålet er om kursen AGRICO-aksjonærer skal betale, les; NOK 8,20, også gjelder etter at “Lux-mergeren” er gjennomført i Q1. Slik har forstått det så blir to aksjer i Kalera (NOR) omgjort til en aksje i Kalera (LUX). Da er det naturlig å tenke at prisen på “ny” aksje i Kalere (LUX) blir 11,20 (2 X 5,6). Og da vil vel AGRICO-aksjonærer gjerne handle for 8,20 ?! :wink:

Er det virkelig greia? I så fall burde Kalera falle til 4,1 da?

Jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør. Før Kalera går på NASDAQ så skal uansett LUX-mergeren være gjennomført…

1. des. Invest.presentasjon s. 17 og 18 er viktig. «Atlanta throughput yield on track….Houston…ahead of expectation» Throughput yield var i Nov 75% vs Atlanta 50%. Tror Atlanta leverer og Houston blir positiv overraskelse. Kjøper litt Kalera i dag.
1 Like

Jeg har ikke aksjer, så jeg gidder ikke sjekke, men hadde jeg sittet på aksjer, så hadde jeg ringt IR.

Det er jo så klart ikke sånn @Christian og @JNorway. Antar at dere kødder.

Har du noen formening om salgsprisene de har oppgitt @Tomola? Er det realistisk med 6$ pr halve kilo? Selv om salatprisene har gått i været, er jo dette fortsatt høyere enn “vanlig” salat.

www.produceiq.com viser f.eks Romaine salat handles 67% over samme uke 2021. Har inntrykk av at det er Arizona som påvirker tilbud og prisen mest over tid. Jeg vet ikke noe om prisen utover at foodservice har høyere fortjeneste pga større enhets-leveranser og billigere emballasje. Kundene liker de stabile prisene til Kalera, og Kalera får med det stabile avtaler for leveranse, og med det forutsigbar produksjon. Jfr podkast m Yara, så skal matvarepriser videre opp neste år.

2 Likes

Ja Kalera er en gjennomåpningsaksje som vil profitere på at restaurantene åpner og at salatprisene går i taket nå. Men lurer på hvor raskt de kan skru opp prisen. Jaja. 14. feb får vi en del svar.

Fornøyelsesparkene Disney og Universal har lagt bak seg beste kvartal ever. Det betyr at turismen i Orlando er tilbake. Usikker på om Kalera har fordel av det pga lang ramp-up?

Orlando-facilitete produserer jo på full guffe. Hvis de har greid å skru opp prisen, er dette veldig bra for dem. Synes fortsatt det er rart at de skal skru fra hverandre Orlando. Men det handler kanskje vel så mye om manglende automatisering.

Har lyst på ein inngang her, men syntest at det kortsiktige er altfor utrygt. For mykje kvilar på fusjonen med Agrico, som eg personleg meinar har <50% sannsyn for å gå gjennom. Er rett og slett ikkje ein god nok deal for Agrico gitt dagens prising. Går den ikkje gjennom må Kalera skrote utviklingsplanane sine, eller hente pengar på rekordlåge nivåar. Uansett, om Agrico trekker seg, vil kursen gå rett ned.

Satser på at Agrico har sett tallene som skal presenteres torsdag. Om du ønsker å dra ned risikoen kan du jo avvente og se presentasjonen først. Om den blir bra (slik jeg tror) blir det jo dyrere, men redusert risk.

Mye action i kursen. Den spretter fra 5,5 opp ni prosent til 6 kr uten videre… :slight_smile:

1 Like

Sentrale spørsmål er hvor mange arter som vil dø ut, hvordan matproduksjonen blir påvirket og hvor mange mennesker som må finne nye steder å bo.

Så det er tung konkurranse og de som dyrker i butikkene har et fortrinn? Høres ikke bra ut for kalera?

Fortrinn og fortrinn.
Jeg antar at det å dyrke salat pr. kvm i butikkene fort blir veldig dyrt. Det vil være mest for syns skyld. Se for deg Kiwi ha en indoor farm reol, hvor de skal mette butikkens salg av salat :joy:

Amerikanske butikker er ikke på størrelse med norske butikker for å si det sånn. :stuck_out_tongue:

Kommer helt an på hvor du er det :wink: Bodde der borte i 3 år
I tillegg er både små og store butikker allerede stappfulle, selv Walmart og lignende store butikker har minimalt med ekstra ledig plass.

1 Like

Tror ikke det kommer an på om det er plass i butikken eller ikke, det kan alltids ryddes plass i de fleste supermarkeder., men det må jo være lønnsomt og gi et godt produkt.