Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Så vidt jeg husker så tilbyr Kalera også butikk-løsninger. Så jeg ser ikke det som noe problem at noen butikker velger å dyrke selv.

sliter med å se hvordan det skal fungere i praksis. Hvis det er gjennomsnittlig 28-30 dager det tar å gro ut et salathue, tviler jeg på at det er noe butikk i det mtp hvor stor plass det vil ta å produsere nok salat.

1 Like

Sjekk denne:

https://www.facebook.com/492074468285781/posts/1163131171180104/?d=n&substory_index=0

3 Likes

Ja veldig rart med børspause. Jeg trodde det skulle komme et bud faktisk. Og overaskende at det er så lavt volum. Men folk vil vel sikkert høre callen før de foretar seg noe. Klok av skade.

Alle meglerhusene skal vel også nedgradere kursmålene sine. Ikke fordi det var noe overaskende med tallene. Men fordi tallene de har opperert med tidligere har vært urealistiske. Så spørs det hvordan markedet vil reagere på at alle setter kursmål mellom 10 og 12 kroner. Jeg har ingen ide.

Det virker på meg som at 100 mill $ er Kaleras krav og at de kan fravike det hvis ønskelig; men at da bonus-aksjene naturlig nok da blir delevis redusert. At Kravet om 100 mill kan fjernes fra Kaleras side har vel ikke tidligere blitt kommunisert, og må på dagens kurs ansees å være ekstremt bull. Det virker jo svært lite sannsynlig at hele Spacen skal trekke seg gitt at sammenlignbare selskaper i USA priser svært mye høyere. Her er det noe jeg ikke forstår. Hva tenker dere andre?

2 Likes

Tenker at denne aksjen får kjørt seg !
Er 90% ned fra toppen for kun 1 år siden.

Den tanker nedover hver eneste dag, så er vondt å sitte stille med denne aksjen her.

Kanskje er det et bra kjøp nå da ?
Eller skal den til 0, mon tro ?

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Samtidig må jeg si jeg har stor tro på fremtiden til Kalera. Det er så mange fordeler med inndørs-dyrking og man er helt i startgropen. Mange er negative her, men jeg tror permanent høye matvarepriser (pga. dyr gjødsel, klimaendringer osv), gjør at man får en veldig god avkastning på kapitalen. Time will show. Jeg snitter ned for hver krone den faller.

Det er en stund til Vindera kan cashe inn opsjonene sine: Employees of Vindara will be onboarded to Kalera’s share option plan and will be granted a total of 600,000 Kalera share options with a strike price of US$5.00.

Hvordan vil disse avtalene til CEO, vindara og Ghmb gjelde etter revers splitt 2:1 og fusjon med agrico? Jeg har forstått det slik at det blir en revers splitt, at 2 stk aksjer blir til 1. Vil disse opsjons avtalene også være påvirket tilsvarende? Feks hvis dagens CEO kun har opsjoner å kunne kjøpe kalera for 14-15 kroner en gang i fremtiden, vil denne opsjonen holde denne prisen når plutselig aksjekursen går fra 5 til 10 kr når to aksjer blir til en?

Opsjonene blir justert tilsvarende. MEN, opsjonene er jo nå ingenting verdt. Så kan hende at selskapet utseder nye som plaster på såret. Men akuratt dette bekymrer jeg meg niks om.

I callen fikk vi vel svaret på hvorfor aksjen har gått i dass. Noen fond må tømme seg før selskapet blir flyttet ut av Norge (sykt dårlig planlegging av disse fondene). Det har kanskje ikke vært kjøpere og de har dumpet i markedet.

1 Like

Noen formening om disse fondene har mye igjen som skal dumpes? Kan vell kanskje sammenligne feks 30 største eiere for et par mnd siden kontra nå for å se hvem disse er?

Shit de bare banker på nedover ja.

Det kan jo være en vanvittig kjøpsanledning dersom det stemmer at det er fond som må selge seg ut. Spørsmålet er i hvilken grad disse fondene bidro til å sende prisen ned fra 25 til 8 kroner. Det er jo rimelig urettferdig for de som kjøpte på 20-30 tallet at denne problemstillingen fører til at store verdier blir overført til aksjonærene i agrico.

En annen sak: Jeg oppfordrer alle til å ikke selge noen aksjer før den har tradet over 15 dollar en stund slik at vi får bonus-aksjene.

Hvilke fond mener dere selger seg ut før en evt notering?

Vil tro de som shorter tenker at spac-dealen ikke går gjennom generalforsamlingen, noe det er reell mulighet for…?

Det var noe CEO sa på callen, så tipper det har vært en diskusjon rundt hvor den skulle noteres.

Oppdatering fra Pareto:

Kalera - Hold, TP notably down on company guidance

Kalera’s Q4’21 revenue was above expectations (growing 50% from Q3’21) and adjusted operating loss of USD -11.7m was in line with company guidance. In light of new long-term guidance, we make significant estimate changes as figures are notably below our old estimates. We see major financing risk as the SPAC-merger is contingent on >USD 100m cash in firm and as shareholders may redeem cash. Kalera also depends on additional financing up until the point of closing, as current cash is depleting at a high rate. Peers imply fair value of NOK 1-9 and DCF implies fair value of NOK 8. We reduce our TP to NOK 5.5 (18) based on a ~10% discount to the avg. of our valuation methods, to account for the high financing risk. Rating down to Hold.

1 Like

“Peers imply a fair value of NOK 1-9”. Det må være bullshit når de er priset minst 10X høyere.

1 Like

Meglerhusene har jo lurt investorene. De blåste opp boblen. Nå som Kalera skal på Nasdaq, og det ikke er noe mer å hente for dem, punkterer de det. Og det er litt trist fordi det kan hende at de samtidig punkterer spacen.

Folk stoler jo dessverre på husene, så kan bli røft når alle gir opp. Lurer på hvor langt ned vi skal før noen kjøper hele caset.

2 Likes