In February 2022, the Company sold its 79,000 square foot farming facility and farming production equipment located in St. Paul, Minnesota for $8,100 thousand. The company then leased back the facility and equipment in a 20 - year net lease. Cash ca 16 000 (pr 31.12.21). Rundt 150 millioner igjen da er vel rimelig å tro? Mon tro om det holder frem til sammenslåing med Agrico, hvis de tar en emisjon på disse kursene skjønner jeg ingenting.
Et spørsmål… kursen på Agrico er 10 dollar → bytteforhold v sammenslåing er 0,091 dvs per dags dato si 8,2kr … hva er det jeg overser her? Må jo være et varp til 4Kr da…
Prisen er fin den, men noen tror de vil få problemer med finansiering. Hvis det stemmer så er det kanskje ikke noe varp. Jeg har kjøpt på hver krone nedover, men bestemte meg for å prøve å hoppe over 4-tallet siden noen tydeligvis vil ut uansett pris.
Men er bytteforholdet på 0,091 før eller etter overgangen fra Kalera til Kalera Lux som gir 2:1 først? Da er jo en pris rett over 4 ganske fornuftig i forhold til Agrico prisen.
Ser mange spør om dette @Fjellvandrer; 0,091 er altså før 2:1.
@Brennemo99 jeg trodde også det var et kupp. Men SPACer er litt spesielle i den forstand at Investorene kan trekke seg. Så dette er ikke noen 100 % deal. Med dagens kurs er det jo mye lurere å kjøpe Kaleraaksjen enn å investere gjennom SPACen. Så derfor investorene kanskje blir stadig mer stressa for at SPACEN ryker jo lengre Kalera faller.
Men jeg må innrømme at det er mystisk at ingen kjøper på disse nivåene. Men ESG er ut. Vekst er ut, Vertical farming har vel aldri vært pop i Norge. Men nå trader aksjen under halvparten av investert cash, og så elendig er faktisk ikke caset. Men kanskje det er noe jeg ikke forstår.
For dere som lurer på å gå inn blir nattesøvnen betraktlig bedre av å kjøpe når den har snudd opp igjen (snakker av egen erfaring). Og den har relativt mye å gå på…
Takk for gode svar! Det ville vel vært for lett om 00,91 var fasit av Agrico sin kurs. Da kunne man jo hedget med en liten short i Agrico for å safe. Tror derimot ESG vil komme, men er nok litt prematurt, men om man uansett har et langsiktig forhold til dette så tror jeg man vil vinne til slutt. Sitter selv i to esg aksjer og er 50% ned, Resqunit blant annet og det er samme der… men tror det vil bli en vinner til slutt! Akkurat som Kalera!
Jeg har tidligere vært skeptisk til bruk av plast-emballasje. Fint å høre at Kalera nå gjør noe med det:
In addition to its expansion plans, Kalera is planning a brand relaunch to reintroduce itself to the market as much has changed since the company was established. This initiative will also include the introduction of additional sustainable technologies such as new approaches to packaging.
“In Germany, we’re using packaging materials that are fully biodegradable and starch-based. We need to convince retailers that it is time to work with these technologies,” says Henner.
Noen som har lest/sett kommentarer rundt merger fra investorer i Agrico? Og da kanskje spesielt hva de nevner om konverteringspris.
Kaleras børsreise og veien videre.
Jeg har brukt helgen til å gå gjennom Kalera. og tenkte at jeg like gjerne kunne dele tankene med dere.
Kaleras reise gjennom gråmarkedet frem til børsnotering var svært suspekt. De skrøt av 10 års forskning og utvikling. Det er svært mange aktører i VF-spacet og Kalera har hele tiden solgt seg inn som best-i-klassen-teknologi; med en overlegen ROI. Dette har de gjort uten noe å vise til, og når de faktisk satt det ut i livet i Orlando gikk det galt. Så vi har liten grunn til å tro at dette er bedre (eller dårligere) enn andre aktører.
I gråmarkedet løftet aksjen seg opp til en prising på over 4 mrd. Alle kan nå være enige om at det var et luftslått. Fordi det er et begrenset antal aksjer i omløp er kursen i gråmarkedet forholdsvis lett å styre for de involverte. Emisjonene ble satt på stadig høyere kurser. Der siste før børnoteringen var en svært liten emisjon på 27 kroner. Fordi en “amerikansk investor” ville inn 50 % over gjeldende kurs. Emisjonen var kun på 10 millioner dollar, der Øystein Landvik tok aksjer for 3 millioner kroner. Hvis jeg skal tippe er den “amerikanskje investoren” venn av Gretland.
En pris på Kalera på 4 mrd før penger var fullstendig absurd, og jeg kan ikke innbille meg at Arctic solgte dette caset til sine beste kunder. Vel var ESG-hypen på peak. Og flere andre luftslott ble også notert. Men tilretteleggerne må ha visst at når bobelen sprakk ville Kalera sprekke veldig. Mange investorer kastet seg dog med. Enten fordi de håpet å finne en større idiot som vill ta imot aksjene på høyere kurser, f.eks en SPAC. App Harvest ble jo SPACET og hadde på dette tidspunktet en absurd prising. Andre investorer hadde bare ikke satt seg inn i caset. Eller rettere sagt; satt seg inn vertical farming: Fordi caset Kalera slik det ble presentert av meglerhusene kunne nesten sett spiselig ut hvis man ikke forstår bransjen (VF er en bransje med lave marginer)
Stadig flere meglerhus ble en del av hausingen for å tilrettelegge lukrative emisjoner på boblepriser, basert på fiktive estimater. Gjennom 2020 og 2021 fikk dermed Kalera hentet inn 2 mrd på gode kurser. For gründerne, og de som kom med tidlig: Hagen, Bøler, Nielsen, Berge Gerdt Larsen og andre av Arctics beste kunder som kom med tidlig så dette ut som en fantastisk reise. For dere som har lest Benjam Grahams Intelligent Investor vet dere at dette er ganske vanlig oppførsel fra meglerhus hver gang nye retail-investorer kommer på børs. Meglerhusene pumper ut de mest fantastiske historier om vekstaksjer til uerfarene kunder. Han skrev faktisk boken for snart 100 år siden! Noen ting endrer seg aldri. De gjorde jo så klart ikke bare dette med Kalera, men også med alle andre “vekst”-caser, under storyen om det grønne skifte og lave renter.
Når de siste pengene var hentet på kr 25, var meglerhusenes jobb over. Måten de har lurt inn småaksjonærer på høye kurser er kvalmt. Folk som Berge Gert Larsen visste nok hele tiden at dette var en pump og dump-story, og kom seg ut på topp med en tredobling av pengene sine. Og vil fortsette å gennerere kurtasjeinntekter for Arctic. Mange av fondene som kjøpte i den første emisjonen som DNB SMB og Selektiv Norge, kom seg også ut i fjor sommer. Hva de visste og ikke visste vet jeg ikke. For å investere i denne på 30 kroner fremstår for meg som ekstremt risikabelt, og en gamble på at meglerhusene faktisk greier å pumpe aksjene videre opp. De så i alle fall skriften på veggen og kom seg ut. Bjørge Gretland solgte en del på 27 kroner (halvparten til Hagen). Som hovedinnsider ville han drept aksjen hvis han hadde solgt mer. Den som derimot drepte kursen med nedsalget sitt er Øystein Landvik. Han sett i styret gjennom 2020. Han visste at at marginene Kalera oppgav i prospektene sine ikke stemte. Men markedet fikk først beskjed om dette på investordagen 14. desember. Da var jo kursen allerede halvert. Suspekt så klart. Men ikke ulovlig. Dessverre.
Landvik hadde fått de fleste aksjene sine svært billig, og bidro litt i pumpen opp til 30, så han har også tjent svært godt på Kalera. Paradakoset er derimot at når Landvik lempet ut på børs, så havarerte kursen, flere solgte den ned og meglerhusene ble tvunget til å nedgradere kraftig og kursen er der vi er på 4 kroner. Kapitalmarkedet i Norge er stengt, på grunn av fiktive tall i tidligere emier. Og selskapets likvidiet er presset på grunn av oppkjøp og høy burnrate. Er det virkelig Daniel Malechuk som har stelt i stand alt dette? Eller er han bare the fall guy for styret?
Styret har så klart godkjent alt. Både oppkjøp, burnrate og de fiktive estimatene. De har sannsynligvis tenkt/håpet at de skulle få tilgang til det amerikanske kapitalmarkedet før det ble åpentbart for alle at Kalera var et luftslått, og har nok jobbet med å få til en SPAC en god stund. SPAC-dealen på 8,20 (ca 500 mill under investert kapital) er virkelig ikke noe å skrive hjem om; men var nok det beste de fikk til. Med dagens utbombete kurs fremstår SPAC-dealen faktisk som et kupp.
Hvorfor Øystein Landvik drepte kursen og reduserte verdien av SPACen for resten av aksjonærene er dog et mysterium for meg. Er Landvik så grisk at han måtte ha de pengene? Eller ble han og Gretland uvenner? Uenigheter om veien videre? Hva tenker Hagen, Gretland, og Bøler og Nielsen om dette. Ingen var i alle fall villig til å kjøpe aksjene hans og de ble dumpet i markedet.
(Edit: @kimms som hevder å representere UFI, skriver at de fortsatt holder aksjene på Termin. Siden Landvik ikke lenger sitter i styret er dette så klart umulig å verifisere da han ikke har meldeplikt. Hvis så dog er tilfelle faller spekulasjonen min rundt Landviks nedsalg bort)
Ellers er det jo mange fond som har vært med på de ulike emisjonene som har lempet ut aksjer når de har oppdaget at forutsetningene i prospektene ikke holdt mål. Vertical farming er jo ikke en høymarginbransje slik Kalera solgte det inn som. Fondene burde visst dette da de investerte. Men det er veldig små biter av porteføljene så de har nok ikke brydd seg all verdens.
Hvor lite fond faktisk gidder å sette seg inn i caser de investerer i fikk vi en headsup på med Sissners deltagelse i quantafuel-emisjonen. Han satte seg ikke inn i caset selv, men lempet ut alle aksjene da Skive måtte stoppe og Sissener klandret tilrettelegger “for ikke å ha gjort hjemmeleksen sin” når aksjen kollapset uka etter. Dette er en dynamikk vi har sett mye av i Kalera.
Veien videre:
I det siste har meglerhusene snudd fra kjøp til hold (som egentlig betyr selg), med begrunnelse at selskapet trenger mer kapital. At Kalera trenger mye penger for å være i næheten av veksttakten sin burde overraske. De har visst om dette kapitalbehovet hele tiden. Samtidig har Kalera som verdicase aldri vært bedre. Meglerhusene blåser opp boblene, og later som de er overasket når selskapet ikke leverer på de urealstiske estimatene sine. Nedjusterer de estimtate for å late som de ble lurt selv? Eller er det for å forberede å hente kapital fra innsiderne på bunnnivåer. En emisjon på 1 krone er ikke umulig. Da er i tilfelle svindelen fullkommen. Men det hadde i alle fall vært veldig convenient for sentrale innsidere som ønsker å øke posisjonene sine igjen. Nå som kursen vaker rundt 4. Kan i alle fall en emisjon på 3 kroner forsvares.
Forrige styre har kjørt Kalera nesten tom for cash, enten med intensjon, som følge av inkompetanse, eller fordi de har vært veldig nær å ordne en SPAC, og at kollapsen etter q3 forpurret planene og utsatte prosessen. Umulig å vite hva som faktisk hendte når vi sitter på utsiden. Hva som skjer fremover vil gi en del svar.
Med dagens prising er det definitivt verdi i Kalera. Men kjøperne sitter på gjerdet fordi casen er uoversiktlig, og lite vits å kjøpe før den snur. Alle som har prøvd å time bunnen i Kalera har brent seg. Men på et eller annet tidspunkt blir den billig nok til at noen vil ta et ordenltig jafs. Frem til det skjer kan aksjen dog fortsette å falle. Og en emisjon som varslet fra meglerhusene kan potensielt drepe kursen. Profesjonelle investorer vet å ta seg betalt for risikoen.
På lengre sikt er jeg derimot optimist. Jeg tror SPACEN skjer fordi for mange har for mye å tape på at den går i dass. Kalera trenger mye kapital fremover, og pengene fra SPACen er nok det beste alternativet de fant. For å sikre at den skjer, må kursen opp i over 8 kroner før de stemmer over den. Topp 20 kontrollerer vel ca 75 % av selskapet, og mange har kommet seg inn i aksjen på svært gunstige nivåer, før runden gjennom det norske kapitalmarkedet (som innsiderne i liten grad deltok i). Å kjøpe aksjen opp til 8 kroner koster lite sammenlignet med hva som faktisk er investert i Kalera allerede.
Hvis vi sier at maks 10 % av aksjonærene er villige til å selge under 8 kroner, og mange på 5 og 6 kroner, så er det snakk om kun 60-70 mill for å ta aksjen til 8 kroner. Ingen verdens ting, men kanskje vi får en kjip emisjon på veien.
Dette ble en lang post på en søndag. Men nyttig for meg å strukturere hva jeg tenker om Caset, og kanskje nyttig for dere andre å lese. Og så setter jeg pris på innspill.
Kan du si noe mer om hvilke tall du mener er “fiktive”. Hvor og når ble de oppgitt? Min intuisjon er at det er vanskelig å si hva som er sant eller usant så lenge anleggene ikke er i full produksjon. Et annet moment, som foreløpig er ukjent, er utviklingen i matpriser. Det vil naturligvis være et avgjørende for hva slags marginer man får.
Ellers har jeg lagt merke til at mange meglerhus flytter sine kursmål iht. hva som er dagens kurs. Hvis kursen har fallt mye så leter de etter grunner til å nedjustere kursmålet og vica versa.
I sliden til emisjonen i oktober oppgir de her “adjusted” unit cost til 1,03 $. Det er omtrent den samme salgsprisen de oppgir for salathoder. På CMD 14. desember har de endret til å oppgi pr pund; men uansett oppgir EBITDA til å være - 157,7 % !!! Fra at Oralando omtrent har 0 i margin; taper de plutselig nå enormt på driften. Estimatene for de andre sentrene har også blitt endret betydelig.
MEN: Mitt inntrykk er at ledelsen av gått fra Overpromise - underdeliver; til underpromise - overdeliver. Som man kan se i at de kommer inn skyhøyt over salgsestimatene de oppgav på CMD.
Så det kan godt hende at de kommer inn på estimatene særlig på den siste farmen sin (Columbus) der de har implementert &evers automatisering. Men denne teknologien hadde strengt tatt ikke da de emiterte i 2020 og lovet 4 års nedbetalingstid på Capex, og marked har vel heller ikke tillit at disse estimatene faktisk stemmer. Ikke vet jeg.
Meglerhusene setter gjerne kursmål langt over dagens når de skal eller nettopp har fortatt en emisjon. Det samme når de har forventinger/forhåpninger om flere Corporte oppdrag. Hva de gjør ellers tror jeg handler litt om de forstår aksjen som et case de kan pushe eller ikke. I utgangspunktet ville jeg tenke at nedgraderingene av Kalera er et slags takk og forvel til aksjen, både fordi aksjen har gått i dass; men også fordi den skal på Nasdaq. Men jeg synes kursmål-utvikling til f.eks Pareto fra 40 - 5 på notime er så useriøs at jeg er åpen for at det kan ligge noe annet bak. Men helt umulig å vite så klart.
Enig med fellini her, flott at en deler tankene sine rundt caset, men dette var veldig mye konspirasjon og egne oppfattelser som ikke henger helt på greip.
@fellini og @SplinterCole flott at dere er unige, for min del hadde det vært konstruktivt om dere hadde vært mer spesifikke i kritikken. Hvis dere mener at noe av det jeg skriver er feil, er det også nyttig om dere påpeker det.
En helt åpenbar feil er at Landvik har solgt aksjer. Hadde du brukt litt mer tid, samt gjennomgått børsmeldingene ville du nok funnet ut at aksjene fortsatt ligger på termin. Forøvrig enig med fellini og SplinterCole
Hvis jeg tar feil @kimms, skal jeg være den første til å innrømme det! Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan finne ut at aksjene til Landvik ligger på Termin når han ikke er pliktig til å børsmelde transaksjoner? Hvor har du infoen fra? Har du en link?
Med så kraftige og bastandte påstander, uriktige sådan, ser jeg ingen grunn til å bruke mye tid på dette. Jeg kan gjenta hva jeg skrev over; Vi har ikke solgt en eneste aksje i KAL, hverken Landvik eller investeringsselskapet
Så du representerer altså UFI @kimms ? Da har jeg skrevet inn din påstand i teksten. Jeg ønsker å være etterettelig.
UFI AS har ikke solgt aksjer i markedet. UFI AS tok heller ikke 50% av en mUSD10 plassering slik du også påstår. Innlegget ditt inneholder svært mange feil
Ser nå at UFI bare deltok for 3 millioner kroner i den emisjonen. Bra for dere. Skal endre i teksten.