Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Disse inspillene dine er småplukk. Estimatene dere presenterte for market var opplagt feil og når nye estimater kom, har kursen rast 80 prosent. Hva tenker du selv om dette?

3 grunner til at jeg har tro på Kalera til dagens pris.

1. På grunn av Pandemien vendte Kalera seg brått til retail-markedet, dette innebar emballering og som dere ser fra estimatene så er emballasje til Retail-kunder svært dyrt og spiser opp marginen. Antar at dette gjøres manuelt i Orlando, men som dere ser fra CMD forsetter emballering å være dyrt også i de mer automatiserte farmene. Faktisk dyrere fremover i tid, som jeg antar er fordi switcher til mer miljøvennelig innpakning. Innen retail er også salgskostnadene sannsynligvis høyere. I siste rapport går et jo frem at de vil løse dette gjennom en avtale med en private label, men da får de jo ikke bygget brandet. Retail trenger å kjenne brandet for å gidde å betale ekstra for kvalitet. I foodservice derimot, er det betalingsvillighet for kvalitet. Amerikanere har handlet ferdig på nett og er nå klar for å bruke pengene sine i restaurantmarkedet. Jeg tror salget fremover kan gå veldig bra. De ymtet også innpå om dette i presentasjonen. At de hadde noen store avtaler de nesten var i havn med.
    1. I dag trader vel Kalera på 30 % av investert kapital. Vertical farming er moden teknologi, så lite sannsynlig at de har gått på kjempesmeller; selv om markedet har extrapolert utfordringene i Orlando til de andre farmene. Så 30 % er veldig billig for denne type selskap. Selv om Wallmart-dealen med Plenty ikke oppgav prising; tipper jeg investeringen på 400 mill $ var omtrent på investert kapital. Denne dealen viser også at til tross for utfordringer i spacet; har store aktører troen. Det bør være mulig for Kalera å få til en tilsvarende deal. Dagens kurs vil jo være en hemsko, men ikke umulig. Ellers er SPACen en grei deal, men uvissheten frem til de stemmer, er jo gift for Kalera akkurat nå. Men dette er også grunner til at man kan gjøre den god deal i aksjen. Jeg vil anta at mange sitter å regne på caset allerede.
    1. Businesscase til VF contra f.eks drivhus, står og faller på 1) pris og varighet på LED og 2) prisen på strøm. Kalera har fått en god deal på LED, strømprisen derimot er en X-factor. Den knakk jo for eksempel REC i Q3 2019. (kursutvikling til REC etter nedgradering fra SB1M og Kalere etter nedgradering fra Arctic er forresten påfallende lik, mye psykologi i begge). Kalera kan redusere regningen betraktelig ved å sette opp panel på takene av farmene sine (de jobber sikkert med allerede). De trenger ikke eie panelene selv, så slipper å ha det på egen balanse. Videre kan regningen redusere ved både å bruke strøm off peak og å selge balansetjenester til nettet. Siden det er en del fleksibilitet på når de trenger strømmen gjennom døgnet, er det mye å hente her. Og enda mer i fremtiden, ettersom fornybarenergi vil øke volatiliteten i strømpriser. Erik Sauar som sitter i styret kan alt om disse tingene. Dette betyr at energiforbruket, som har vært det meste problematiske ved VF (både kostnadsmessig og bærekraftsmessig) vil bli mindre problematisk fremover. Jeg er derimot usikker på hvordan forstår og priser dette kostnadselementet fremover.

Alt i alt gjør dette at jeg tror Kalera vil ha adekvate marginer fremover. Og at dagens pris til ca 30 % av investert kapital er en god inngang. Ikke kjøp må margin. Vær forberedt på litt ruskevær, og ha litt penger til overs i tilfelle det blir en emisjon.

3 Likes
1 Like
1 Like

Kalera bør greie å hente penger fra et av fondene i midtøsten, og bygge ut der. Disse landene trenger Kalera, og Henner Swartz var tydelig på dere midtøstenfokus. VI får håpe vi slipper en kjip emisjon på dagens kurser.

Interessant at noen hedge funds endrer strategi fra å investere i late-stage private til “beaten down public” ref. Tiger Global sitatet nedenfor. (Et drømmescenario ville vært at tidligere Tiger-stjeren Ole Andreas Halvorsen, som sikkert kjenner noen med link til Kalera, tok et jafs.)

Responding to a steep sell-off in technology stocks, some hedge funds and other investment firms with large public stock portfolios have been turning away from investing in the most mature startups, reducing what’s been a crucial source of funding for the better part of two years. Instead they are focusing on buying beaten-down public tech stocks or investing in younger startups.

Det ble jo børsnotert en masse selskaper i 2020 og 2021 som i “vanlige” markeder ikke hadde hatt nubbesjans til å hente penger på de nivåene de gjorde. Men nå har jo de fleste kommet ned til normal prising, og noen trader (som Kalera) langt under investert kapital. Så det er jo veldig logisk å snappe opp slike selskaper i stedet for å investere i startups som stor sett er vanskelig å få kjøpt under IC. Jeg kan ikke tro annet enn at noen sitter å regner på Kalera nå.

Satster på at dette gjør det mulig å inngå langsiktige offtake-avtaler! Da får Kalera helt sikkert lån slik at de greier seg gjennom våren!

2 Likes

Ser for meg ut som det er noen som ønsker å plukke en del aksjer på disse nivåene nå. Kanskje har vi nådd bunnen ? Mcap er jo tross alt på under 900 millioner nå. Kanskje nå man burde snitte ned litt ?

Da fikk jeg svar fra Kalera via mail.

“It is two Kalera shares for one Kalera Luxembourg share.”

Det betyr dessverre at jeg med en GAV på 35,37 NOK må opp i ca. 107 dollar pr aksje før jeg går break even.

1 Like

Blir ikke verdien doblet ved 2:1 splitt?
Har snittet ned litt i det siste, men fortsatt 13,15 nå.
Så forresten Ulf h(a)use sa på Twitter at han hadde kjøpt KAL.
Får bare holde til nasse i q2 og håpe kursen får en boost, er så mye i minus at det er flaut

Verdien blir det samme med 2:1 splitt.

1 Like

Noen som er kan forklare grunnlaget for bytteforholdet 0,091? Og om denne kan forandre seg vesentlig og hvorfor.

I presentasjonen står det:
Implied Exchange Ratio = Proforma Shares Issued to Kalera / Kalera Existing Diluted Shares Outstanding.

Einaste som kan forklare dagens pris er at reverse spliten er gjort før merger med Agrico. Då får Kalera aksjonarar 9 525 644 aksjar i Agrico til ein verdi av 888,17M kroner (dagens aksjekurs i Agrico på $10,36 lagt til grunne)… Som også er aksjeverdien på Kalera ved kr. 4,24. So lenge prisen på Kalera ikkje synker langt under kr. 4, ser eg ikkje for meg at det skal vere stor risiko for at mergeren ikkje skulle bli noko av.

1 Like

Hvis du har 2 aksjer i Kalera til en samlet verdi av 8 kroner, så vil du ha den samme verdien etter at 2 aksjer blir til 1, altså 8 kr (teoretisk). Det er jo ikke sikkert kursen blir 8 kroner når den listes på nytt.

Kan være lurt å sende direkte til ebirge@lambert.com

Pluss 17% for AppHarvest i går :wink:

3 Likes

Ser mange lurer på hvordan bytteforholde påvirkes av spleisen. Det er altså dagens aksjekurs som ligger til grunn for 8,20 kr. Det vil si at etter merger blir bytteforholdet endret slik at det gjenspeiler ny kurs. Ny kurs etter spleis; med dagens prising blir 8,8. Bytteforholdet mot Agrico blir tilsvarende 16,4. eller 20 kr inkludert bonus-aksjer. Vel og merke hvis mergeren går gjennom. Med dagens kurs er markedet ikke overbevist om at det vil skje. Webacasten hvor de diskuterer megeren inngående ligger på Kaleras hjemmeside. Jeg tippper marked ønsker å se solide avtaler for off-take av produksjon og at Kalera faktisk tjener penger på annleggene sine, for å flippe kursen tilbake til 8 kroner. Det er bare å krysse fingrene for at dette skjer før Agrico skal stemme over merger.

1 Like

Hvor stor andel av Kalera har byttet eier for å gruse kursen så hinsides?
Et bud på hele sjappa - hva ville vært spiselig? (pun:-))
Alt som er bygget opp hittil må da være verdt langt mer enn 4-5 kroner?

Dette har jeg fått i svar fra ir@kalera.com v/ Eric.

Han bekrefter at Kalera AS skal fusjonere med Kalera Lux før fusjonen med Agrico. Han har også bekreftet at det kreves 2 Kalera aksjer for å få en Kalera Lux aksje.

For meg virker det som presentasjonen til Kalera er direkte feil da Kalera Lux ikke nevnes med ett ord.

Nå trengs det vanvittige 22 Kalera AS aksjer for 1 Agrico aksje!